چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
تفاهمنامه همکاری بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی به امضا رسید

بنیاد سعدی برای گسترش آموزش زبان فارسی در جهان، تفاهمنامه‌ای را با دانشگاه علامه طباطبائی امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این تفاهمنامه با هدف گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان و استفاده از توانایی‌های علمی و امکانات متقابل، توسعه، تحکیم و تعمیق همکاری، تبادل اطلاعات و تجربیات دو طرف با محوریت آموزش، پژوهش، فناوری، فرهنگی و اجتماعی، از سوی دکتر حدادعادل رییس بنیاد سعدی و دکتر سلیمی، رییس دانشگاه علامه در دفتر ریاست دانشگاه علامه طباطبایی امضا شد.

دکتر حداد عادل در سخنانی با بیان اینکه هدف بنیاد سعدی بسط و گسترش زبان فارسی در سراسر جهان است، اظهار کرد: از آنجایی که دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه تخصصی علوم انسانی و پشتوانه‌ای برای کل رشته‌های علوم انسانی در کشور است و رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از رشته‌های آموزشی این دانشگاه است، در نظر داریم تا با این اعتبار، از پتانسیل و ذخیره علمی و اجرایی این دانشگاه در رسیدن به اهداف بنیاد استفاده کنیم.

رییس بنیاد سعدی ابراز امیدواری کرد با امضای این تفاهمنامه، تعامل با دانشگاه علامه طباطبائی بیشتر شده و فعالیت‌های بنیاد سعدی را گسترش دهیم و شاهد همکاری‌های دیگر در این ارتباط باشیم.

در ادامه این جلسه، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز به بیان گزارشی از وضعیت دانشگاه متبوعش در حوزه‌های مختلف پرداخت.

وی از تغییر شاخصه‌های علمی، پژوهشی، توسعه ارتباطات علمی بین‌المللی رفاهی و عمرانی در طی مدت مسئولیت خود در دانشگاه علامه طباطبائی خبر داد.

 سلیمی با بیان اینکه همواره مسائل مربوط به آموزش زبان فارسی در دانشگاه علامه مورد توجه بوده است، افزود: با امضای این تفاهمنامه، به آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان نگاه ویژه‌تری خواهیم داشت.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهداف راه‌اندازی مرکز آموزشی و پژوهشی از سوی دانشگاه به منظور ایجاد پایگاه دائمی استادان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی تصریح کرد: امیدواریم با همکاری بنیاد سعدی بتوانیم از فعالیت‌های این مرکز در راستای اهداف مشترک به خوبی بهره‌برداری کنیم.

بر اساس این تفاهمنامه، دو طرف متعهد شدند در مواردی چون: «طراحی و اجرای طرح‌های مشترک پژوهشی در زمینه توسعه آموزش و معرفی زبان و ادبیات فارسی در حوزه بین‌الملل»، «تبادل تجربیات، اسناد، اطلاعات و مدارک علمی، پژوهشی و آموزشی»، «تبادل تجربیات در زمینه روش‌های نوین آموزش زبان فارسی براساس فناوری‌های جدید»، «تهیه، تدوین و ترجمه متون و منابع آموزشی در حوزه زبان و ادبیات فارسی»، «ترجمه و نشر آثار ادبیات فارسی به زبان‌های رایج دنیا»، «طراحی و تأمین محتوا و برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی، پژوهشی و ادبی»، «تهیه و چاپ کتب، مجلات و مقالات علمی با موضوع آموزش زبان و ادبیات فارسی به غیرفارسی زبانان»، «برگزاری نشست‌های فکری و کارشناسی برای مدیران و اعضای هیأت علمی»، «همکاری در تولید نرم‌افزارهای علمی آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها»، «برگزاری المپیادهای زبان فارسی در جهان»، «تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه شناخت زبان، ادبیات و فرهنگ کشورها» و «برگزاری اردوهای فرهنگی، سیاحتی مشترک برای زبان‌آموختگان خارجی»، همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.

همچنین طبق این توافق، دانشگاه علامه طباطبایی متعهد شد در مواردی چون: «اجرای دوره‌های دانش‌افزایی زبان فارسی»، «معرفی استاد و همکاری در اعزام مدرس»، «برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زبان فارسی برای زبان آموزان خارجی»، «راهنمایی و هدایت پایان‌نامه‌های مرتبط در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان غیرایرانی در خارج از کشور»، «اعطای راتبه (بورس) تحصیلی و ترددی به دانشجویان و فراگیران زبان فارسی معرفی شده از سوی بنیاد طبق ضوابط و مقررات دانشگاه»، «اعطای فرصت‌های مطالعاتی به دانشجویان خارجی و استادان معرفی شده از سوی بنیاد طبق ضوابط و مقررات دانشگاه»، «انتقال تجارب در زمینه آموزش‌های غیرحضوری» و «راه اندازی و تقویت کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی، اتاق‌های ایران و سایر مراکز و مؤسسات آموزش زبان فارسی در خارج از کشور»، همکاری لازم را با بنیاد سعدی انجام دهد.

بنیاد سعدی نیز بر اساس این تفاهم، متعهد شد با فراهم آوردن زمینه‌های جذب دانشجویان خارجی آشنا به زبان فارسی به دانشگاه علامه طباطبایی و معرفی توانمندی‌ها و اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌های دانشگاه در حوزه زبان و ادبیات فارسی با همکاری نمایندگی‌های بنیاد در کشورهای مختلف و نیز مشارکت در برگزاری همایش‌ها، نشست‌های علمی، ادبی و مراسم بزرگداشت مفاخر ادبی، استادان و محققان زبان و ادبیات فارسی، همکاری و مشارکت لازم را با دانشگاه علامه طباطبایی داشته باشد.

همچنین در این تفاهمنامه مقرر شد بنیاد سعدی در معرفی استادان زبان و ادبیات فارسی، نخبگان و ایرانیان متعهد مقیم خارج از کشور به دانشگاه و فراهم آوردن زمینه‌های همکاری دانشگاه با نهادهای فرهنگی بین‌المللی و انجمن‌های دوستی، با دانشگاه علامه طباطبایی همکاری کند.

این تفاهمنامه از تاریخ امضا به مدت ۲ سال معتبر است و از طرف دانشگاه معاون پژوهشی و از طرف بنیاد سعدی معاون بین‌الملل، پیگیر اجرای مفاد تفاهمنامه خواهند بود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها