دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
بنیاد سعدی و جامعه‌المصطفی‌ (ص) تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند

بنیاد سعدی و جامعه‌المصطفی (ص) در راستای گسترش زبان فارسی در جهان، تفاهم‌نامه‌ای را در ۹ ماده و ۱ تبصره تنظیم و امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، طی این تفاهم‌نامه که به امضای دکتر غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی و حجت‌الاسلام و‌المسلمین اعرافی، رییس جامعه‌المصطفی (ص) العالمیه رسید، مقرر شد تا بنیاد سعدی در زمینه جذب و معرفی دانشجویان غیرایرانی به جامعه‌المصطفی العالمه، معرفی ظرفیت‌ها و فعالیت‌های جامعه توسط نمایندگان بنیاد در کشورهای مختلف، برگزاری دوره‌های «روش آموزش زبان فارسی» به دانشجویان مورد نظر جامعه و همچنین در برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی در زمینه گسترش زبان و ادبیات فارسی توسط نمایندگی‌های جامعه، همکاری لازم را با جامعه‌المصطفی (ص) العالمیه داشته باشد.

همچنین مقرر شد بنیاد سعدی در راستای همکاری جامعه‌المصطفی (ص) با نهادهای فرهنگی بین‌المللی و انجمن‌های دوستی، زمینه‌های لازم را فراهم کند.

بر این اساس، جامعه‌المصطفی (ص) نیز متعهد شده است با تأمین مدرس زبان فارسی در کشورهایی که بنیاد اعلام می‌کند و با اجرای دوره‌های آموزش زبان فارسی به فارسی‌آموزان خارجی معرفی شده از سوی بنیاد و نیز با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت تخصصی برای استادان و دانشجویان دوره‌های پیشرفته، بنیاد سعدی را یاری کند.

همچنین مقرر شد جامعه‌المصطفی (ص) با اعطای بورس تحصیلی و ترددی به فراگیران زبان فارسی و پذیرش دانشجویان معرفی شده از سوی بنیاد سعدی برای دوره‌های عالی و نیز در راستای هدایت پایان‌نامه‌های مرتبط در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان غیر‌ایرانی، همکاری‌های لازم با بنیاد سعدی را انجام دهد.

همچنین دو طرف متعهد شدند در راستای گسترش زبان و ادب فارسی در جهان، همکاری‌های مشترکی داشته باشند که عبارت است از: «اجرای طرح‌های مشترک پژوهشی در زمینه آموزش زبان فارسی»، «برگزاری کارگاه‌های مشترک در زمینه روش‌های نوین آموزشی و تبادل تجربیات برای مدیران و اعضای هیات علمی»، «تبادل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) مرتبط با زبان فارسی»، «مشارکت در تهیه، تدوین، ترجمه، نشر متون و منابع آموزشی»، «مشارکت در تولید نرم افزارها و محصولات کمک آموزشی در زمینه آموزش زبان فارسی» و «مشارکت در تهیه مجلات و مقالات علمی با موضوع آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان».

از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک میان بنیاد سعدی و جامعه‌المصطفی (ص) در این تفاهم‌نامه می‌توان به «همکاری در ارزیابی کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی موجود یا در دست تدوین»، «همکاری در تأمین محتوای سایت‌ها و مجلات علمی طرفین»، «مشارکت در برگزاری المپیادهای زبان فارسی و مسابقات ادبی»، «مشارکت در برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت زبان فارسی و دوره‌های دانش‌افزایی و فرصت‌های مطالعاتی برای استادان خارجی»، «برگزاری اردوهای فرهنگی- سیاحتی مشترک برای زبان آموختگان خارجی» و «مشارکت در برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی ـ پژوهشی و ادبی» اشاره کرد.

این تفاهم‌نامه در ۹ ماده و  ۱ تبصره تنظیم و به امضای روسای طرفین قرارداد رسید.

بنیاد سعدی، پیش از این نیز تفاهم‌نامه همکاری با وزارت علوم، فناروی و اطلاعات، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به امضا رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها