شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
رعایت کپی‌رایت به ارتقای خلاقیت و رشد اقتصادی هنرمندان کمک می‌کند

مدیر انتشارات هرمس گفت: رعایت کپی‌رایت به ارتقای خلاقیت هنرمندان، جلوگیری از دزدی فرهنگی و هنری و رشد اقتصادی هنرمندان کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رامین صدیقی اظهار کرد: برگزاری همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری خوب است به شرط آن‌که در عمل هم نتایج همایش را ببینیم. 

رعایت قانون کپی‌رایت جلوگیری از سوء‌استفاده آثار فرهنگی و هنری

این فعال حوزه نشر و کتاب بیان کرد: بدون تردید رعایت کپی‌رایت به ارتقاء خلاقیت هنرمندان، جلوگیری از دزدی فرهنگی و هنری و رشد اقتصادی هنرمندان کمک می‌کند و این موضوعی است که همواره مورد تأکید و توجه تولیدکنندگان آثار هنری و فرهنگی بوده است. 

اهمیت پیوستن به کنوانسیون برن

مدیر انتشارات هرمس در ادامه درباره اهمیت پیوستن ایران به کنوانسیون برن، گفت: بدون شک در ابتدای قبول پیوستن به این کنوانسیون دچار مشکلاتی خواهیم شد و برای دوره‌ای ناشران، مؤلفان و مترجمان فعالیت‌شان سخت خواهد شد. 

پیوستن به کنوانسیون برن نیاز به یک دوره گذار در کشور دارد

صدیقی با اشاره به این‌که پیوستن به کنوانسیون برن نیاز به یک دوره گذار در کشور دارد، افزود: درست است که با پیوستن به این کنوانسیون، کالاهای فرهنگی با قیمتی چند برابر عرضه خواهد شد اما در درازمدت تأثیرات مثبتی خواهد داشت. 

 قیمت‌گذاری پایین برای کالاهای فرهنگی در ایران

مدیر انتشارات هرمس با انتقاد از این‌که کالاهای فرهنگی در ایران با قیمت پایین عرضه می‌شوند، افزود: در نظر بگیرید مردم وقتی یک جنس قیمتی برای منزل می‌خرند چطور آن را در محل مناسب نگهداری می‌کنند اما چون نرخ تملک آثار فرهنگی در ایران پایین است توجهی به آنها نمی‌شود.

اصلاح برخی بنگاه‌های غیرفرهنگی

صدیقی از دیگر فواید پیوستن به کنوانسیون برن را اصلاح بنگاه‌هایی که به اسم فرهنگی کارها و فعالیت‌های غیرفرهنگی انجام می‌دهند، عنوان کرد. 

این فعال فرهنگی با انتقاد از این‌که برخی معتقدند ما چون مصرف‌کننده کالاهای فرهنگی هستیم بنابراین کنوانیسون برن تنها برای ما ضرر خواهد داشت، بیان کرد: اصلاً این موضوع را قبول ندارم چون الان بسیاری از فیلم‌ها، نمایش‌ها و موسیقی‌های ما در دنیا طرفدار دارد. 

 قادر به تولید آثار قابل قبول در عرصه کتاب

صدیقی ادامه داد: ما در حوزه کتاب هم می‌توانیم آثار قابل قبولی را عرضه کنیم و حتی در برخی از کشورهای همسایه و همزبان که نیاز به ترجمه هم ندارند تألیف‌های ایرانی طرفدار خود را دارند.

حمایت از خلاقیت‌های ادبی و هنری باعث رشد فکری و فرهنگی می‌شود

همچنین محمد حبیبی، استاد دانشگاه مفید قم با اشاره به نبود کپی‌رایت در ایران، اظهار کرد: امروزه هم تجربه جوامع و هم دلایل منطقی وجود دارد که حمایت از خلاقیت‌های ادبی و هنری باعث رشد فکری و فرهنگی کشورها می‌شود. 

وی افزود: آثار ادبی و هنری که جنبه‌ای از تراوشات خلاق ذهن انسان هنرمند است اگر محافظت نشوند بدون شک پس از مدتی خلاقیت خود را از دست داده و دچار سرخوردگی می‌شوند. 
 
دولت‌ها مانع دست‌اندازی برخی در حمایت از حقوق هنرمندان شوند 

استاد دانشگاه مفید قم، ادامه داد: هنرمندان برای تولید آثار خود از زمان، انرژی و هزینه‌های شخصی استفاده می‌کنند بنابراین طبیعی است که دولت‌ها از حقوق مادی و معنوی آنها در مقابل دست‌اندازی‌های برخی افراد سودجو جلوگیری کند. 

حبیبی با اشاره به این‌که حمایت از حقوق هنرمندان باعث شکوفایی فرهنگی کشور می‌شود، افزود: در شرایط مطلوب حمایتی، ما با بازارچه‌ای از آفرینش‌های ادبی و هنری که از خلاقیت هنرمندان‌مان سرچشمه گرفته است رو به رو خواهیم شد و جامعه با حالتی استاندارد از رفتار اجتماعی مواجه خواهد شد. 

نیاز جامعه به تولید آثار فاخر هنری 
 
وی با تأکید بر این‌که جامعه به تولید آثار فاخری در حوزه‌های مختلف مثل فیلم، تئاتر، موسیقی، مجسمه و کتاب نیاز دارد، گفت: متأسفانه به دلیل نبود حمایت از حقوق این افراد، انگیزه این هنرمندان برای تولید آثار فاخر تا حدودی کم شده است. 

به گفته حبیبی اگر هنرمندان به صورت خودجوش به تولید آثار هنری نپردازند آن وقت دولت مجبور به تولید چنین آثاری می‌شود که آن هم تبعات خود را دارد و این‌گونه آثار عموماً با یک نوع نگاه و سلیقه منتشر می‌شوند. 
 
پیوستن به کنوانسیون برن ضروری است 

این استاد دانشگاه درباره پیوستن ایران به کنوانسیون برن گفت: پیوستن به این کنوانسیون با تمام مشکلاتی که برای ما خواهد داشت ضروری است چرا که باید یاد بگیریم به حقوق آثاری که در خارج از ایران نیز تولید می‌شوند، احترام بگذاریم. 

وی افزود: رعایت حقوق مالکیت ادبی و هنری باید از بخش ملی آغاز شود و در ادامه به کالاهای فرهنگی که در خارج از کشور تولید می‌شوند نیز تعمیم یابد. 

حبیبی با اشاره به این‌که پیوستن به کنوانسیون برن هر چند شاید به لحاظ مادی خیلی به نفع مصرف‌کننده نباشد، توضیح داد که این موضوع در درازمدت و برای پیوستن ایران به بازار تجارت جهانی ضروری است. 

ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه (13 اردیبهشت‌ماه) از ساعت ٨:٣٠ در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها