چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
کتابخانه ملی سال گذشته 397 نسخه خطی خریداری کرد

احسان شكرالهی، مدیركل نسخ خطی و كتاب‌های نادر كتابخانه ملی از خرید 397 نسخ خطی در سال گذشته خبر داد.

احسان شكرالهی، مدیركل نسخ خطی و كتاب‌های نادر كتابخانه ملی سال 94 را علیرغم تنگناهای بودجه‌ای در بخش نسخ خطی، سالی پربار و پركار دانست و گفت: گردآوری و تهیه نسخه‌های خطی اولویت نخست ماست و همواره برای آن برنامه داریم.

وی افزود: جمعی از كارشناسان نسخ خطی در نیمه نخست سال برای ارزیابی این نسخ گرد هم می‌آیند و همه آنها را كه شامل نسخه‌های اهدایی و نسخه‌هایی كه برای فروش عرضه می‌شود، ارزش‌گذاری می‌كنند تا قدر و هویت آنها مشخص شود.

این مدیركل نسخ خطی و كتاب‌های نادر كتابخانه ملی تعداد نسخ خطی خریداری شده در سال گذشته را 397 نسخه عنوان کرد و گفت: در میان آنها نسخ خطی بسیار قدیمی وجود داشت به‌عنوان مثال می‌توان به یك نسخه طبی با عنوان «كناش» اشاره كرد كه مربوط به قرن ششم هجری است. هرچند در میان این نسخ اسنادی مربوط به قرون 8 ،11 و 12 نیز موجود است.

اهدای 14 نسخه خطی در سال 94 به كتابخانه ملی

شکرالهی با بیان اینكه ارزش نسخ خریداری شده حدود پنج میلیارد ریال است، ادامه داد: این نسخ علاوه بر خریداری از مجموعه‌داران و یا واسطان، از سایر كشورها تهیه شده است، اخیرا نیز تعدادی از این نسخ از پاكستان خریداری شد.

وی اظهار کرد: ایران منطقه‌ای وسیع است و شبه قاره هند، افغانستان، تاجیكستان جزو حوزه فرهنگی ایران است از این رو هر نسخه‌ای از این مناطق برای فروش به ما پیشنهاد شود، از آن استقبال می‌كنیم.

اضافه شدن 454 كتاب چاپ سنگی به مجموعه

مدیركل نسخ خطی و كتاب‌های نادر كتابخانه ملی با اشاره به اینكه در سال گذشته 454 كتاب چاپ سنگی نیز به مجموعه این اداره كل اضافه شده، عنوان كرد: از این تعداد 403 كتاب خریداری شده و 51 كتاب اهدایی بوده است.

شکرالهی بیان كرد: به‌جز كتاب‌های خطی و چاپ سنگی، اسناد، جلدهای قدیمی نسخ خطی و قلمدان را هم در برخی موارد خریداری می‌كنیم كه تعداد آنها 48 و اجناس اهدایی 28 مورد بوده است.

39 هزار نسخه خطی و 35 هزار كتاب چاپ سنگی

وی گفت: تا پایان سال 94،‌ تعداد نسخ خطی موجود در این مجموعه 39 هزار و 534 نسخه خطی است كه شامل قطعات و تابلوها نیز می‌شود، علاوه بر این 35 هزار و 792 كتاب چاپ سنگی هم در اختیار داریم.

مدیركل نسخ خطی و كتاب‌های نادر كتابخانه ملی توضیح داد: علاوه بر این موارد، تعدادی میكروفیلم، میكروفیش، د‌ی وی دی مرتبط با تابلوها، قطعات مرقعات وجود دارد كه تعداد آنها 52 هزار و 703 مورد است.

انتشار سه جلد نسخه خطی در سال 94

شکرالهی گفت: تعداد قابل توجهی از نسخ خطی قبلا فهرست‌نویسی شده اما به چاپ نرسیده بود اما در سال گذشته، بعد از یك وقفه 10 ساله، 3 جلد از آنها (جلدهای 45،26،28) منتشر شد و 9 جلد نیز آماده چاپ است.

وی با بیان اینكه تعداد دیگری از این نسخ در موضوعات مختلف فهرست‌نویسی شده، افزود: نسخ خطی به ترتیب ورود به مخزن ثبت و فهرست‌نویسی می‌شوند و پروژه فهرست‌نویسی نسخه‌های هنری را هم آغاز و ساماندهی كرده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها