سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
جنتی: در ایران کتاب‌های زیادی برای معرفی فرهنگ و تمدن هند منتشر شده‌ است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با «سائوراب کومار» سفیر کشور هندوستان گفت: در طول سال‌های گذشته کتاب‌های زیادی در ایران منتشر شده‌اند که معرف فرهنگ، تمدن، مکاتب و ادیانی است که در هند وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی صبح امروز (24 فروردین‌ماه) با «سائوراب کومار» سفیر کشور هندوستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
جنتی در این دیدار با تأکید بر روابط دیرینه و گسترده دو کشور، اظهار کرد: با توجه به فضای جدیدی که در حوزه روابط بین‌المللی ایران پس از رفع تحریم‌ها ایجاد شده است، امیدوارم بیش از پیش بتوانیم روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را با کشور هند گسترش دهیم.

وی افزود: کشور هند برای جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و گسترش روابط سیاسی، تجاری و علمی و فرهنگی با هند از جمله اولویت‌های ایران در روابط بین‌المللی‌اش محسوب می‌شود.
 
جنتی با اشاره به سفر ٢٠ سال گذشته خود به کشور هند، ادامه داد: در این سفر با استادان زبان فارسی در دهلی ملاقات‌هایی داشتم و از کتابخانه آرشیو این کشور در حیدرآباد بازدید کردم. در آن کتابخانه گنجینه بسیار عظیمی از آثار زبان و ادبیات فارسی را مشاهده کردم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در طول سال‌های گذشته کتاب‌های زیادی در ایران منتشر شده است که معرف فرهنگ، تمدن، مکاتب و ادیانی است که در هند وجود دارد.

وی با اشاره به سفر ایام نوروز خود به کشور هندوستان ادامه داد: با این‌که این سفر کاملاً شخصی بود اما سعی کردم از آن استفاده‌های لازم را هم داشته باشم. بنابراین با وزرای امور اقلیت‌ها و فرهنگ و توریسم دیدارهایی داشتم و مذاکرات مناسبی هم در این دیدارها صورت گرفت.

جنتی با تأکید بر اجرای برنامه‌های مبادلات فرهنگی میان دو کشور، افزود: یکی از اقدام‌های ضروری این است که برنامه‌های جدید مبادلات فرهنگی میان دو کشور تنظیم و به امضای وزرای دو کشور برسد.

وی گفت: با توجه به این‌که در خردادماه سال جاری سمینار بررسی روابط فرهنگی ایران و هند در تهران برگزار می‌شود، ما این آمادگی را داریم تا در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشیم تا سمینار هر چه پُربارتر برگزار شود.

جنتی بر همکاری‌های مشترک در حوزه های سینمایی، موسیقایی، هنرهای تجسمی و برگزاری هفته‌های فرهنگی هند در تهران و هفته‌های فرهنگی ایران در دهلی تأکید کرد.


کرسی‌های زبان هندی در ایران تشکیل دهیم

در این دیدار «سائوراب کومار» سفیر کشور هندوستان با تأکید بر گسترش زبان و ادبیات فارسی، گفت: ایران و هندوستان دارای اشتراکات بسیاری در زبان و واژه‌های خود هستند و ما نیز در حال حاضر در حال تلاش برای تشکیل کرسی‌های زبان هندی در دانشگاه تهران هستیم.

ضرورت همکاری کتابخانه‌های ایران و هند

وی افزود: همکاری بین کتابخانه‌های دو کشور نیز از جمله ضروریات است. ما دارای بسیاری از آثار و کتب تاریخی به صورت دستنوشته هستیم که نیاز به ترمیم دارند و می‌توان آنها را به صورت مشترک چاپ کرد و در کتابخانه‌ها در دسترس علاقه‌مندان قرار داد.

سفیر کشور هندوستان در بخش دیگری از سخنان خود بر گسترش روابط فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... دو کشور بیش از پیش تأکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها