سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
بُرد رسانه‌ای کتاب در سال 94 افزایش پیدا کرده است

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در نشستی دوستانه با خبرنگاران حوزه کتاب، از افزایش بُرد رسانه‌ای کتاب در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دیدار مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با خبرنگاران حوزه کتاب صبح امروز (18 اسفندماه) با حضور مجید غلامی‌جلیسه، مدیر عامل مؤسسه خانه کتاب و جمعی از خبرنگاران حوزه کتاب در سرای اهل قلم این مؤسسه برگزار شد و در آن از فعالیت‌های خبرنگاران حوزه کتاب تقدیر و تشکر شد.

مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در این مراسم، نقش رسانه‌ها در حوزه کتاب را بسیار پُررنگ دانست و گفت: بخش قابل توجهی از پیشرفت حوزه کتاب مرهون تلاش خبرنگاران این حوزه است چرا که از نوع نگاه خود تلاش می‌کنند به کتاب و کتابخوانی کمک کنند.

وی ادامه داد: با بررسی و مطالعاتی که انجام شد، شاهد بهبود وضعیت کتاب در سال 94 هستیم. همه ما تلاش کردیم به کتاب در جامعه‌ای که شرایط اقتصادی و سیاسی خاص خود را دارد اهمیت دهیم.

جلیسه با بیان این‌که تلاش خبرنگاران در سال 94 بسیار قابل ستایش است، عنوان کرد: گزارش‌ها، نقدها، تحلیل‌های شایسته‌ای در رسانه‌های مختلف شنیداری، دیداری و مکتوب ارائه شده است. به طوری که  بُرد رسانه‌ای کتاب در سال 94 نسبت به سال 93 افزایش پیدا کرده است. وجه تمایز روزنامه‌های سال 94 نسبت به سال 93 ارائه تحلیل‌ها و یاداشت‌های تأثیرگذار خبرنگاران بود تا کتاب به صورت حرفه‌ای‌تر در رسانه‌ها دنبال شود. امیدوارم این نگاه حرفه‌ای در سال 95 افزایش پیدا کند.

وی به جشنواره کتاب و رسانه اشاره کرد و گفت: در این جشنواره شاهد افزایش فعالیت‌های خبرنگاران حوزه کتاب در سطح شهرستان‌ها نسبت به سال پیش بودیم.

جلیسه افزود: ضعف مشهود رسانه‌های حوزه کتاب این است که طیفی از خبرنگاران کتاب، اهل کتاب نیستند و میزان مطالعه آنها در طول یک ماه بسیار پایین است. امیدوارم در سال 95 خبرنگاران حوزه کتاب تمایل بیشتری به سمت کتاب پیدا کنند. اگر  خبرنگاران کتاب دست به دست هم دهند می‌توانند میزان مطالعه را افزایش دهند.

مدیر عامل مؤسسه خانه کتاب با بیان این‌که برنامه‌های خانه کتاب به صورت طولانی مدت برنامه‌ریزی می‌شود، اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها، همایش «170 سال کتابخوانی با هزار و یک شب» بود که برای آن یک برنامه‌ریزی کیفی و طولانی مدتی انجام شد تا برای سال‌های آینده هم استمرار داشته باشد چرا که نسخه‌ای کتاب به آن نیاز دارد نسخه‌ای مستمر و پایدار است.

جلیسه افزود: طرح «عیدانه کتاب» از جمله برنامه‌هایی بود که امسال در حال اجرای آن هستیم که تاکنون از 31 استان در سطح کشور 333 کتابفروشی در این طرح عضو شدند. این طرح در کتابفروشی انگیزه ایجاد می‌کند و یارانه را مستقیم از کتابفروشی‌ها به سمت خریدار سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: ما در طرح «عیدانه کتاب» قدرت نرم‌افزاری خوبی طراحی کردیم. از طریق این نرم‌افزار تمام فعالیت‌هایی که در طرح «عیدانه کتاب» صورت می‌گیرد به صورت آنلاین قابل مشاهده است. نخستین‌بار سامانه جامعی طراحی کردیم تا کل فرایند خرید و فروش کتاب را رصد کنیم که این امر را در کشورهای مشابه و جهان اول نمی‌بینیم. بنابراین سامانه جامع رصد اطلاعات کتاب با همکاری کتابفروشان در کل کشور راه‌اندازی کردیم که خانه کتاب به عنوان جامع‌ترین بانک اطلاعاتی کتاب وظیفه ایجاد این سامانه را بر عهده دارد.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب گفت: در هر جایگاهی هستیم نباید فراموش کنیم که به عنوان یک ایرانی می‌توانیم مطالعه و کتابخوانی را افزایش دهیم. امیدوارم در سال 95 شاهد اتفاقات خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم.

در پایان این مراسم، از فرزاد گمار، خبرنگار خبرگزاری ایسنا، کمال صادقی، خبرنگار خبرگزاری مهر و هادی حسین‌نژاد، خبرنگار خبرگزاری آنا به عنوان شایستگان احترام چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه با اهدای لوح و جایزه قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها