دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
رونمایی از 18 عنوان کتاب بومی و محلی استان ایلام

رونمایی از 18 عنوان کتاب بومی و محلی استان ایلام از ویژه‌برنامه‌های نهمین دوره نمایشگاه کتاب این استان به شمار می‌آید که در بخش جنبی این نمایشگاه صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، در چهارمین روز از نمایشگاه استانی کتاب ایلام در مراسمی با حضور استاندار ایلام و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری استان، ۱۸ عنوان کتاب نویسندگان، مؤلفان و شاعران ایلامی رونمایی شد.

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در مراسم رونمایی از این کتاب‌ها، اظهار کرد: امید است در سال‌های آینده نمایشگاه کتاب با روند مستمری برگزار شود.

وی افزود: نمایشگاه کتاب در سال جاری گرچه در فضایی محدود و با مشکلاتی مواجه بوده است اما برگزاری نمایشگاه کتاب یک فرصت مناسب در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در سطح جامعه بوده که امید است در سال‌های آتی با روند بهتری برگزار شود و در این زمینه جای تقدیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران وجود دارد.

استاندار ایلام با تأکید بر این‌که کارها و فعالیت‌های فرهنگی در استان در باید زمینه‌های مختلف اجرا شود، بیان کرد: فرهنگ و زبان ایلام یک فرهنگ غنی است که باید تمام ابعاد این فرهنگ غنی از جمله زبان و کلماتی که در این زبان به کار برده می‌شود مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

مروارید با تأکید بر ضرورت جمع‌آوری فرهنگ و زبان کُردی در مجموعه‌هایی مستند، گفت: باید در این زمینه از هنر و دانش پیشکسوتان زبان کُردی ایلامی در استان استفاده شود تا زمینه انتقال فرهنگ و زبان غنی کُردی ایلامی به نسل جدید فراهم شود.

وی با بیان این‌که باید شرایطی فراهم شود تا کودکان در منازل با زبان کُردی و زبان مادری خود به نحو شایسته‌ای آشنا شوند، اظهار کرد: نباید اجازه داد گویش و زبان کُردی در بحث محاوره‌ای مردم از بین برود و باید در زمینه آشنایی بیشتر نسل جوان با زبان کُردی تلاش کرد.

استاندار ایلام بیان کرد: باید نهضت ترویج زبان کُردی ایلامی در بین خانوارها را مورد توجه قرار داد تا زبان و فرهنگ کُردی ایلامی به فراموشی سپرده نشود و پشتوانه‌ای از فرهنگ بومی برای نسل جوان باشد.

مروارید در پایان این مراسم از اختصاص 20 میلیون تومان بُن خرید کتاب برای خرید کتاب‌های مؤلفان و نویسندگان ایلامی به زبان کُردی خبر داد و به بازدید از نمایشگاه پرداخت و از غرفه‌ها دیدن کرد.

اجرای موسیقی اصیل ایلامی با هنرمندی علی دوست فلاحتی و موسیقی پاپ کُردی و شعرخوانی درباره فاجعه منا به زبان کُردی ایلامی از دیگر برنامه‌های جنبی این مراسم بود. 

نهمین نمایشگاه استانی کتاب ایلام به همت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا تاریخ 9 دی‌ماه پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها