دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
معرفی مقاله‌های راه‌یافته به مرحله دوم جشنواره نقد کتاب در 4 بخش

مقاله‌های راه‌یافته به مرحله نهایی دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در بخش «زبان و ادبیات عرب»، «علوم تربیتی و روانشناسی»، «ایران و اسلام» و «میراث‌پژوهی» معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب، در دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب 23 مقاله در بخش زبان و 20 مقاله در بخش ادبیات عرب به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که تاکنون داوری این آثار در دو مرحله انجام شده و مقاله‌های راه‌یافته به مرحله نهایی این جشنواره مشخص شده‌اند.
 
در بخش ادبیات عرب هیچ مقاله‌ای به مرحله دوم داوری راه نیافت.
 
در بخش زبان‌شناسی مقاله‌های «ِرِمس معناهای گریزان: بررسی و نقد کتاب نقصان معنا، رضا امینی»، «معرفی و نقد کتاب ساخت‌واژه: اصطلاح‌شناسی و مهندسی دانش، زهرا زندی مقدم» و «نقد و معرفی رده‌شناسی زبان‌های ایرانی، محمد راسخ مهند، نشریه زبان‌ها و گویش‌های­ ایرانی» به مرحله نهایی دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب راه یافتند.
 
همچنین مقاله‌های «نقد و بررسی ترجمه صادق هدایت از زند و هومن یسن، سیمین دخت گودرزی» و «نقدی بر کتاب «به‌رزوونامه»: به تصحیح جلیل آهنگرنژاد و قامت پرویزی، وحید رنجبر» در بخش زبان‌های باستانی به مرحله نهایی راه یافتند.
 
در بخش زبان‌های دیگر، مقاله‌های «ارزشیابی الگو ـ محور کتاب‌های «انگلیسی برای اهداف خاص» (ESP)، محمدهادی محمودی، محمد احمدی صفا»، «ارزیابی تصاویر کتاب‌های زبان انگلیسی دوره متوسطه ایران از منظر کارکرد و تبعیض‌های جنسیتی، علی روحانی، تهمینه آذری و فاطمه معافیان»،«بررسی ترجمه دو کتاب روایت‌شناسی پرینس و روایت و راوی‌ها اثر کوری از منظر نظریه‌های نقد ترجمه، ابوالفضل حری» به مرحله نهایی دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب راه یافتند.
 
همچنین مقاله‌های «تاریخ ترجمه‌های به زبان فرانسه در قرن نوزدهم، نامه فرهنگستان»، «مروارید، زهرا سالاری»، «نقد و بررسی فرهنگ آلمانی فارسی، سعید رضوانی»، «نقد و بررسی ویراست جدید فرهنگ روسی به فارسی، آبتین گلکار»، «نقدی بر فرهنگ امثال و حکم روسی ـ فارسی، حسن ایزانلو»، «نقدی بر کتاب کند و کاو در نظریه‌های ترجمه، علیرضا خان جان» نیز به مرحله نهایی دوازدهمین دوره نقد کتاب راه یافتند.
 
 
نامزدهای مرحله نهایی در بخش‌های علوم تربیتی و روانشناسی و ایران و اسلام معرفی شدند
 
در دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب 2 مقاله در بخش علوم تربیتی و روانشناسی و 10 مقاله در بخش ایران و اسلام به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که تاکنون داوری این آثار در دو مرحله انجام شده و مقاله‌های راه‌یافته به مرحله نهایی این جشنواره مشخص شده‌اند.

در بخش علوم تربیتی و روانشناسی هیچ مقاله‌ای به مرحله دوم داوری راه پیدا نکرد.
 
در بخش ایران و اسلام مقاله‌های «تصحیحی نامرضی نهایه العقول فخرالدین رازی، حمید عطایی نظری»،«سُلی شاهوار، گاد گیلبار و بوریس موروزوف: بهائیان ایران، جنوب خزر و قفقاز، سید مقداد نبوی رضوی» و «نجم حیدر: خاستگاه های شیعه: هویت، مناسک و مکان‌های مقدس در کوفۀ قرن دوم/ هشتم، سعید عدالت‌نژاد» به مرحله نهایی دوازدهمین دوره نقد کتاب راه یافتند.
 
نتیجه داوری جشنواره نقد کتاب در بخش میراث‌پژوهی اعلام شد
 
در دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، 39 مقاله در بخش میراث‌پژوهی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که تاکنون داوری این آثار در دو مرحله انجام شد و مقاله‌های راه‌یافته به بخش نهایی این جشنواره مشخص شدند.
 
مقاله‌های «ادريسی پژوهی ايرانی و چند و چون آن: نگاهی به چاپ نسخه برگردان اثری با عنوان برساخته انس المهج و حدائق الفرج، یونس کرامتی»، «استدراکی بر فهرست نسخه‌های عربی و فارسی کتابخانه وزارت امور خارجه، مصطفی درایتی»، «تصحيح جديد از ديوان منوچهری، نصرالله امامی»، «تصحيحی ارزشمند از گزيده فرهنگی کهن، محمد حسین حیدریان» و «روضۀ تسليم، حامد ناجی اصفهانی» از جمله مقاله‌های راه‌یافته به مرحله دوم دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در حوزه میراث‌پژوهی است.
 
از دیگر مقاله‌های راه‌یافته به دوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب در بخش میراث‌پژوهی می‌توان به مقاله‌های «فهرست کتاب‌های چاپسنگی ترکی کتابخانه ديجيتال بياض، علی صادق‌زاده وایقان»، «مورد عجيب فهرست‌نگاری، محسن فرهمند»، «نقد ديوان الفت اصفهانی، رضا خبازها»، «نقدی بر تصحيح تازۀ خزانۀ عامره، مهدی رحیم‌پور» و «نقدی بر تصحيح دو اثر از مرحوم علامه سيد نعمت‌الله جزايری، سید محمدمهدی جزایری شوشتری» اشاره کرد.
 
مقاله‌های «نقدی بر تصحيح ناصحيح شوارق الإلهام فيّاض لاهيجی، حمید عطایی نظری»، «نقدی بر چاپ تازۀ التنوير فی الطب، علی صفری آق قلعه»، «نقدی بر کتاب عجائب المخلوقات قزوينی در تصاوير چاپ سنگی عليقلی خويی، محمدجواد احمدی‌نیا» و «نقدی بر يک تصحيح علميِ ديوان حافظ، محمد حسن شرفی» نیز به مرحله نهایی دوازدهمین دوره نقد کتاب در بخش میراث‌پژوهی راه یافتند.
 
مراسم اختتامیهدوازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب فردا سه‌شنبه اول دی ماه برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها