دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
انتشار نمایشنامه‌هایی از یون فوسه و نیل سایمون

نمایشنامه‌های «و هرگز جدا نمی‌شویم»، «من نسیم‌ام» و «کسی می‌آید» هر سه به قلم یون فوسه با ترجمه محمد حامد و «مشنگ‌ها» نوشته نیل سایمون با ترجمه مجید مصطفوی از سوی نشر نیلا منتشر شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی نشر نیلا، نمایشنامه‌های «و هرگز جدا نمی‌شویم»، «من نسیم‌ام» و «کسی می‌آید» منتشرشده در دهمین جلد از مجموعه آثار نمایشی یون فوسه، با ترجمه محمد حامد و نمایشنامه «مشنگ‌ها» نوشته نیل سایمون با ترجمه مجید مصطفوی از کتاب‌های تازه نشر نیلا هستند.

در سه نمایشنامه فوسه، چالش‌های موجود در روابط انسانی موقعیت‌های نمایشی را رقم می‌زنند. «و هرگز جدا نمی‌شویم» ماجرای حضور یک مرد در اوهام یک زن است، زنی که از بس تنها مانده، دیگر از واقعیت فاصله گرفته و با اوهام دست و پنجه نرم می‌کند. وی در توهم خود برای مرد محبوبش غذا می‌کشد، میز شام آماده می‌کند و نوشیدنی می‌ریزد، اما واقعیت این است که او تنهاست و به جای دل‌بستن به یک معشوق، تنها به خیالاتی از او در آینه اوهام خود دلبسته است، اما این همه ماجرا نیست. اگر به درون همان آینه خیره شویم، مرد را هم در شروع رابطه‌ای تازه با دختری می‌بینیم. آیا زن نخستین برای این مرد چیزی جز وهم است؟ این نمایشنامه که در سه پرده روایت می‌شود، سه شخصیت دارد زن، مرد و دختر.

«من نسیم‌ام» با دو نقشِ بی‌نام و هویت، گویی در ذهن می‌گذرد، در قایقی ذهنی شناور بر دریایی ذهنی، اما توفانی که در این دریای ذهنی برمی‌خیزد می‌تواند از آدم‌های واقعی هم قربانی بگیرد. ماجرای این نمایشنامه و آنچه در آن می‌گذرد نیز بنابر تأکید نویسنده‌اش، ساخته ذهن، و نهایتا کل نمایش نیز ساختگی و ذهنی ا‌ست.

«کسی می‌آید» نیز با سه نقش زن و مرد و مرد دیگر، حکایت زوجی است که از دل اجتماع گریخته‌ و به خلوتگاهی پناه آورده‌اند، چون حضور مردم آنها را از هم دور می‌کرد، اما خوشبختی موقتی آنها به ناگاه با حضور دغدغه‌آفرین مردی غریبه دگرگون می‌شود. مترجم این نمایشنامه را «به احمدرضا احمدی شاعر» تقدیم کرده است.

نشر نیلا پیش از این، 9 جلد (20 نمایشنامه) از مجموعه آثار نمایشی یون فوسه، نمایشنامه‌نویس معاصر نروژی را با ترجمه محمد حامد منتشر کرده بود. از جمله این نمایشنامه‌ها می‌توان به «شب آوازهایش را می‌خواند» اشاره کرد.

«مشنگ‌ها» دیگر نمایشنامه منتشرشده توسط نیلا، یک حکایت کمدی است که به قلم شوخ و شنگ نیل سایمون، دراماتیست امریکایی روایت می‌شود. ماجرای این نمایشنامه که در قرن نوزدهم در دهکده‌ای با نام کول‌ینچیکف حوالی اوکراین می‌گذرد، روایت معلمی است که اتفاقی پا به این روستا گذاشته و با اهالی مشنگ‌ و نفرین‌شده آن سروکار دارد. این کمدی دو پرده‌ای با 11 نقش، پر از موقعیتهای هجوآمیزی است که با شوخی‌های کلامی و نقد اجتماعی همراه شده‌اند.

انتشارات نیلا که معرفی‌کننده نیل سایمون به خوانندگان فارسی‌زبان بوده است، پیش از این نمایشنامه‌های «اتاقی در هتل پلازا»، «اتاقی در هتل کالیفرنیا»، «پابرهنه در پارک»، «پزشک نازنین»، «دختر یانکی» و «عاقبت عشاق سینه‌چاک» را منتشر کرده و سایر آثار این نویسنده را نیز در نوبت انتشار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها