شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
ضرورت افزایش سهم نهادهای مردمی در جشنواره‌های کتاب

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب حرکت جشنواره‌های «روستاها و عشاير دوستدار كتاب» و «پايتخت كتاب ايران» را رو به رشد توصیف کرد و گفت: برای این‌که این دو جشنواره هر چه بیشتر به اهداف اساسی خود دست بیابند، باید تلاش شود تا از بدنه دولتی فاصله بگیرند و بیشتر به بدنه‌های مردمی، تشکل‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد نزدیک شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رويدادهای ترويج كتابخوانی، مجید غلامی‌جلیسه اظهار کرد: هر چند ناگزیر هستیم برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره‌ها در مواردی از کمک فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و وزارتخانه‌های کشور مانند آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها استفاده کنیم اما باید سهم نهادهای مردمی‌تری مانند شوراهای اسلامی شهرها و روستاها پُررنگ‌تر شود.
 
عضو شورای سياستگذاری جشنواره‌های «پايتخت كتاب ايران» و «روستاها و عشاير دوستدار كتاب» با بیان این‌که اساساً شکل برگزاری جشنواره‌های این چنینی باید مردمی باشد، گفت: خوشبختانه در این دو جشنواره ساز و کار این موضوع تدارک دیده شده و به‌گونه‌ای عمل شده که مردم سهم قابل توجهی در برگزاری جشنواره‌های مذکور داشته باشند.
 
غلامی‌جلیسه افزود: هدف برگزاری جشنواره‌های «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» ترغیب مردم به فعالیت برای توسعه کتابخوانی است و زمانی که هدف، مردمی است باید نقش مردم بسیار پُررنگ‌تر شود.
 
وی با اشاره به این‌که حضور مردم در لایه‌های مختلف این دو جشنواره می‌تواند ضمانت برگزاری هر چه بهتر و استمرار آنها باشد، تأکید کرد: تقویت انگیزه‌های مردمی در توسعه فضاهای کتاب و کتابخوانی، می‌تواند اصلی‌ترین هدف و نتیجه جشنواره‌های «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و  «پایتخت کتاب ایران» باشد.
 
مديرعامل مؤسسه خانه كتاب درباره تأثیر مشارکت‌های مردمی در برگزاری هرچه بهتر دو جشنواره مذکور اظهار کرد: در این جشنواره‌ها نقش اصلی با خود مردم است و از آنجا که مردم کشورمان علاقه‌مند به حوزه فرهنگ، کتاب و کتابخوانی هستند، فقط کافی است که در جریان برگزاری جشنواره‌هایی از این دست، این ظرفیت از بالقوه به بالفعل تبدیل شود که راهکار آن هم مشارکت دادن هر چه بیشتر مردم است.
 
وی درباره اقدام‌های مؤسسه خانه كتاب برای جشنواره‌های «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» گفت: از آنجا که سیاست این دو جشنواره مردمی بودن است و خانه کتاب هم یک نهاد شبه‌دولتی است، تلاش این مؤسسه بر آن بوده که خیلی در این موضوع ورود پیدا نکند اما در عین حال این مؤسسه به نوبه خود برای گسترش کتابخوانی در روستاها برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام داده است.
 
غلامی‌جلیسه افزود: از جمله این اقدام‌ها می‌توان به راه‌اندازی وب‌سایتی به نام اهدای کتاب در هفته کتاب اشاره کرد که جامعه هدف آن، روستاها و مناطق دور از مرکز هستند. این وب‌سایت می‌تواند به تأسیس و تقویت کتابخانه‌ها در روستاها کمک کند.
 
وی با تأکید بر این‌که مؤسسه خانه کتاب با هدف اطلاع‌رسانی برای دو جشنواره مذکور تا آنجا که در توان داشته باشد، کمک‌های لازم را انجام می‌دهد، گفت: هر زمان که احساس کنیم برگزارکنندگان این جشنواره‌ها به کمک مؤسسه خانه کتاب نیاز دارند، مساعدت‌های لازم را انجام خواهیم داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها