یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰
گويش مُشْکِنان كتاب شد

«گویش مُشْکِنان »، تألیف جمال صدری براي نخستين بار از سوي فرهنگستان زبان و ادب فارسي منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از فرهنگستان زبان و ادب فارسي، گویش مشکنان یکی از گویش‌های مرکزی ایران و بازماند گویش قدیم اصفهان و از خویشاوندان زبان پهلوی است.

مُشْکِنان روستایی است کهن در 90 کیلومتری شرق اصفهان که بر سر راه اصفهان به نایین و یزد قرار دارد. جمعیت کنونی روستا کمتر از يكهزار نفر است. 

این گویش نیز همانند بسیاری از گویش‌های ایرانی رو به زوال است. علاوه بر تمامی عواملی که باعث از میان رفتن تدریجی گویش‌ها می‌شوند، در مورد گویش مشکنان عامل مهم دیگری نیز وجود دارد و آن دوزبانه بودن اهالی روستاست. حدود نیمی از مردم این روستا به فارسی امروز و نیم دیگر به گویش محلی سخن می‌گویند. این آمیزش به سود زبان فارسی تمام شده و گویش محلی را به گفت‌وگوی خانوادگی در محدودۀ خانه تقلیل داده‌است. 

این گویش هم‌اکنون با گویش شهرک‌ها و روستاهای باختر مشکنان و مناطق جنوب و جنوب باختری مانند همانند است. همچنین با گویش مناطق شمال و شمال غربی اصفهان مانند «گزی، میمه‌ای و خوانساری» تفاوت چندانی ندارد و با گویش یهودیان اصفهان یکسان است. 

فرهنگستان زبان و ادب فارسی ايران، «گویش مشکنان» را در 224 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه و به‌بهای 35000 ريال در اختيار علاقمندان به گويش‌شناسي قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها