دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
سیدآبادی: کتابخانه‌های روستایی نقشی فراتر از تعاریف رایج دارند/ استقبال گسترده از دومین دوره «تقدیر از افراد و گروه‌های ترویج کتابخوانی»

علی اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت ارشاد، به تشریح سه طرح در دست کار معاونت فرهنگی این وزارتخانه پرداخت و گفت: در برخی روستاها کتابخانه یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که در زمینه محیط زیست، فعالیت‌های خیریه‌ای، حتی فعالیت‌های ورزشی کار می‌کنند که این موضوع بسیتر مهم و قابل مطالعه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی، علی اصغر سیدآبادی در تشریح فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مطالعه و خواندن گفت: در حال حاضر سه طرح «انتخاب پایتخت کتاب ایران»، «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و «تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتاب‌خوانی» در معاونت امور فرهنگی در دست کار است که با همکاری دستگاه‌های مختلف دولتی و نهادهای غیردولتی و نهادهای داوطلبانه برگزار می‌شود.

ضمانت اجرایی، لازمه برنامه‌های ارسالی به جشنواره پایتخت کتاب ایران
علی اصغر سیدآبادی در تشریح این سه جشنواره فرهنگی اظهار کرد: شهرهای علاقه‌مند به حضور در رقابت کسب عنوان پایتخت کتاب ایران باید برنامه‌های‌شان را همراه با ضمانت اجرایی تا دهم آذرماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

به گفته سیدآبادی دو نهاد اصلی در شهرستان‌ها رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردارها هستند، اما در برنامه ریزی نهادهای غیردولتی همه حوزه‌های نشر مانند پدید آورندگان، ناشران، کتابفروشان و دستگاه‌های دولتی مانند نهاد کتابخانه‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و .... در برنامه ریزی دخالت دارند و برنامه‌های هر شهر در حوزه ترویج کتاب‌خوانی را باید رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار شهر به نمایندگی از بخش‌های دولتی و غیردولتی شهر امضاء کند.

وی با بیان این‌که در این دوره، وقت بیشتری  برای ارسال برنامه‌ها در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شد، افزود: سال گذشته به خاطر کمبود وقت برخی از شهرستان‌ها در هماهنگی دستگاه‌های مختلف و کسب ضمانت‌های اجرایی برنامه‌ها مشکل داشتند، اما امسال فرصت بیشتری در اختیار ایشان قرار گرفته و امیدواریم که برنامه‌های بهتر و با ضمانت اجرایی قوی‌تری ارائه گردد، زیرا در جشنواره پایتخت کتاب، فقط برنامه روی کاغذ ملاک نیست و باید به پیوست آن برنامه‌ها، ضمانت اجرایی هم وجود داشته باشد.

سیدآبادی تاکید کرد: ضرورت دارد، برنامه‌های ارسالی از سوی شهرها، مصوبه شورای شهر یا شورای اداری شهر یا توافق نامه و قرارداد و تضمین‌های محکم داشته باشد تا هیات داوران مطمئن شوند طرح‌های ارسالی اجرا می‌شود.

دبیر دومین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران ضمن بیان این موضوع که اجرایی کردن طرح‌ها، فرایندی زمان‌بر است و مستلزم هماهنگی نهادهای مختلف در شهرهاست، اظهار کرد: برای این‌که  علاقه‌مندان شرکت در رقابت انتخاب پایتخت کتاب ایران، فرصت تحقق این مهم را داشته باشند، ما در این دوره فعالیت جشنواره را زودتر آغاز کردیم و از طرفی مهلت بیشتری را برای ارسال برنامه‌ها در نظر گرفتیم.

استقبال روستاییان از جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب
علی اصغر سیدآبادی همچنین درباره دومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: دومین دوره این جشنواره آغاز شده و با همکاری نهادهای مختلف از جمله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ریاست جمهوری، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگرنهادها،  اطلاع‌رسانی گسترده‌ای  در روستاهای کشور صورت گرفته است.

 وی افزود: ما سال گذشته در برگزاری اولین دوره جشنواره به نتیجه جالبی رسیدیم و دیدیم که کتابخانه در روستاها گاهی  نهادی فراتر از تعریف‌های رایج مثل تعریف ایفلا است. در برخی از روستاها کتابخانه یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که در زمینه محیط زیست، فعالیت‌های خیریه‌ای، حتی فعالیت‌های ورزشی کار می‌کند. این کارکرد در کتابخانه‌های روستایی مهم و قابل مطالعه است و ظرفیتی را ایجاد می‌کند که نهادهای مختلف می‌توانند به تقویت آن کمک کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مثلاً سازمان محیط زیست یا وزارت نیرو می‌توانند از ظرفیت‌های چنین نهادی برای کمک به حل بحران‌های زیست محیطی و استفاده بهینه از انرژی استفاده کنند.

سیدآبادی با بیان اینکه هنوز فرصت ارسال برنامه و فعالیت‌ها به جشنواره به پایان نرسیده، گفت: استقبال روستاییان خیلی خوب بوده و  پیش‌بینی ما این است که در این دوره روستاها و جوامع و گروه‌های عشایری بیشتری در این جشنواره شرکت کنند و طرح‌ها و برنامه‌های‌شان را ارسال کنند تا در نهایت  ده روستا و عشایر به عنوان برگزیده معرفی شوند.
 
واگذاری یک رویداد به نهادهای داوطلبی و خیریه
سیدآبادی درباره  تقدیر از افراد و گروه‌های ترویج کتابخوانی که سومین رویدادی است که این دفتر برگزار می‌کند و اختتامیه آن همزمان با هفته کتاب برگزار خواهد شد، گفت: سال گذشته در رویداد  تقدیر از افراد و گروه‌های ترویج کتاب‌خوانی، حدود ۹۰ گروه و فرد شرکت کردند که امسال هنوز با اینکه فرصت زیادی برای ارسال آثار باقی است،  بیش از ۱۰۰ گروه و فرد فعال در حوزه ترویج کتابخوانی از مناطق مختلف ایران  برنامه‌ها و فعالیت‌های‌شان را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند.
 
وی افزود: یکی از خوبی‌های این رویداد این بود که ما با نهادهای داوطلبی و خیریه‌ای در این حوزه آشنا شدیم و شورای برنامه ریزی دومین دوره را متشکل از این نهادها قرار دادیم. در واقع سیاست گذاری و برنامه ریزی این رویداد توسط نهادهای داوطلبی و خیریه‌ای در حوزه ترویج کتابخوانی انجام می‌شود و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری است و در حال حاضر روی پیشنهادی کار می‌کنیم که موضوع اجرا نیز به همین نهادها واگذار شود و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط حامی و پشتیبان باشد.
 
وی با درخواست از  کتابخوانان و علاقه‌مندان به کتاب برای معرفی بهترین کتابفروشی‌ها و بهترین مهدهای کودک مروج کتابخوانی در شهرشان به دبیرخانه این جشنواره گفت: در این دوره ما بهترین کتاب‌فروش، مهدکودک،  معلم،  پیش‌نماز و کتابدار برگزیده در ترویج و گسترش‌کتاب‌خوانی را هم معرفی می‌کنیم. کسانی هم که در ترویج کتابخوانی به زبان فارسی در خارج ایران فعال و مؤثر هستند مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها