پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
جلیسه: «چه چیزی خواندن» دغدغه بسیار مهمی است/ لزوم نگاه کاربردی‌تری به طرح‌هایی چون بسته‌های پیشنهادی مطالعه

مدیرعامل خانه کتاب در اختتامیه مدرسه تابستانی خواندن گفت: سالانه حجم زیادی کتاب در موضوعات مختلف در کشور چاپ می شود ولی در گام اول نمی دانیم چه چیزی را باید مطالعه کنیم. چه بسا کتابداران هم نمی دانند که چه کتاب هایی برای عرضه به مخاطب مهم است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اختتامیه مدرسه تابستانی خواندن، چهارشنبه شب (۲۵ شهریور) با حضور مسئولان فرهنگی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران شرکت کننده در این دوره در شهر مشهد برگزار شد.
 
مجید غلامی جلسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این برنامه از مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای برگزاری این دوره آموزشی ضمن خدمت، تقدیر کرد و گفت: هیچ کس بی نیاز از این آموزش ها نیست. امیدوارم مدرسه تابستانی خواندن به صورت مدارس پاییزه و زمستانه تداوم یابد.
 
وی با اشاره به این که «چه خواندن» دغدغه بسیار مهمی برای فعالان فرهنگی کشور است توضیح داد: سالانه حجم زیادی کتاب در موضوعات مختلف در کشور چاپ می شود ولی در گام اول نمی دانیم چه چیزی را باید مطالعه کنیم. چه بسا کتابداران هم نمی دانند که چه کتاب هایی برای عرضه به مخاطب مهم است. این در حالی است که فهرست نویسی و معرفی کتاب های ارزشمند، یکی از ابعاد هویت شغل کتابداری است.
 
مدیرعامل خانه کتاب در ادامه به ارائه آمار نگران کننده ارائه کتاب های مفید از سوی کتابخانه ها اشاره کرده و دراین باره تاکید کرد: در سال ۹۲ حدود ۶۴ هزار جلد کتاب در ایران منتشر شده است که ۳۰ هزار جلد از این تعداد، چاپ اول بودند. اگر کتاب های آموزشی و کمک آموزشی را از این رقم ۳۰ هزارتا کنار بگذاریم، حدود ۲۲ هزار جلد کتاب، عمومی داشته ایم که از این تعداد هم حدود ۲۱ هزار و ۸۰۰ جلد، در مسابقه کتاب برتر، امتیاز پایین تر از ۷۰ آوردند. نمی گویم این کتاب‌ها ارزش محتوایی نداشتند اما  وقتی این تعداد کتاب، کنار گذاشته می شود یعنی متاسفانه ما محتوای مطلوبی در تولید کتاب نداریم.
 
جلیسه ادامه داد: از آن ۲۰۰ عنوانی هم که بالا رفته و به مرحله نهایی رسیدند، تنها ۲۰ عنوان برگزیده شدند و جایزه گرفتند. پس این که مردم چه بخوانند دارای اهمیت بسیاری است. می گویند مستمع، صاحب سخن را بر سر ذوق آورد. در مورد کتابخوانی، عکس این قضیه هم صادق است. این روزها، کتاب های پرتیراژ و پرخواننده ما زیاد نیست. نقش کتابدارها را در شناسایی و معرفی همین تعداد کم نیز، بسیار مهم است.
 
مجید غلامی جلیسه، در پایان سخنانش گفت: از این گفته ها، می توان نتیجه گرفت که نیاز به نگاه کاربردی‌تری به طرح‌هایی چون بسته‌های پیشنهادی مطالعه لازم است. چه این طرح ها توسط نهادهایی چون نهاد کتابخانه های عمومی کشور ارائه شود و چه مجمع ناشران انقلاب اسلامی و سایر دستگاه های مرتبط و مسئول.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها