سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
راه‌اندازی سامانه «رصد» با هدف مبارزه با دانلود غیرقانونی کتاب/ من دزد کتاب نیستم!

سامانه اینترنتی «رصد» با شعار «من دزد کتاب نیستم» و با هدف جلوگیری از دانلود غیرقانونی کتاب فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سامانه «رصد» با شعار «من دزد کتاب نیستم» و با هدف جلوگیری از دانلود غیرقانونی کتاب و دفاع از حقوق مولفان و صاحبان اثر در فضای مجازی راه‌اندازی شد.
 
مهدی فیروزان، عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب و مدیرعامل موسسه شهر کتاب، درباره اهداف راه‌اندازی این سامانه گفت: همیشه دوست داشتم که از حقوق مولفان و صاحبان اثر دفاع کنم، اما طبیعی است که با امکانات انبوه دیجیتال و دسترسی آسان به نسخه pdf آثار چاپی در اینترنت، کار بسیار دشواری است. بنابراین در پروژه «رصد» فکر کردیم که سیاست خواستن از دولت و سیاست‌های مبنی بر تعامل با ناشران را کنار بگذاریم و به‌طور مستقیم با مردم صحبت کنیم؛ به این معنی که با مردم گفت‌وگو کنیم تا دانلود غیرقانونی انجام ندهند.
 
موسس سایت فیدیبو افزود: اولین تجربه ما در نمایشگاه کتاب سال گذشته روی داد و همه کسانی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به دانلود قانونی کتاب معتقد بودند، روبان‌های فیروزه‌ای رنگی به مچ دستان خود بستند و از کمپین «نه به دانلودغیرقانونی کتاب» حمایت کردند.
 
وی اظهار کرد: امروز برای این‌که کار ساختار و سازماندهی درستی پیدا کند، سایتی به نشانی Rasad. fidibo. com ایجاد شده است.
 
فیروزان در ادامه درباره وظایف این سامانه گفت: «رصد» وظیفه دارد که در ابتدا با مردم گفت‌و‌گو کند که دانلود غیرقانونی انجام ندهند، اما اگر موردی از دانلود غیرقانونی را در سایتی ملاحظه کرد، «رصد» به مدیرسایت مذکور تذکر می‌دهد. حال اگر مردم و علاقه‌مندان کتاب در سایت‌ها، کتاب pdf یا هر کتابی را به‌صورت غیرقانونی مشاهده کنند، می‌توانند «رصد» را در جریان بگذارند. این سامانه به‌عنوان بازوی حقوقی از ناشران و مولفان دفاع می‌کند تا کتاب از روی شبکه‌ها و سایت‌های اینترنتی برداشته شود. هرچند تاکنون بار‌ها این اتفاق افتاده و گزارش‌های این اقدامات در سامانه «رصد» موجود است. سایت «رصد» با داشتن وکیل، از نظر حقوقی افرادی را که اقدام به دانلود غیرقانونی می‌کنند، مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهد.
 
مدیرعامل موسسه شهر کتاب افزود: برطبق قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی، حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیرقابل انتقال است و مدت حمایت از اثر، پنجاه سال بعد از فوت پدیدآورنده خواهد بود. بنابراین دانلود غیرقانونی آثاری که نسخه چاپی آن در کتابفروشی‌ها موجود است، موجب زیان به پدیدآورنده و ناشر می‌شود.
 
وی درباره سایت‌هایی که با انتشار دانلود غیرقانونی کتاب، درآمد کسب می‌کنند نیز اظهار کرد: بسیاری از افرادی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند، وارد گفت‌و‌گو شده و برای آن‌ها کار تهیه کرده‌ایم. اکنون برخی از کسانی که دیروز کتاب‌ها را به‌صورت غیرقانونی در سایت‌ها قرار می‌دادند، امروز همکاران ما هستند.
 
فیروزان در پایان گفت: بنابراین رصد بنا دارد که یک ساختار فرهنگی برای دانلود غیرقانونی کتاب و یک ساختار حقوقی برای دفاع از پدیدآورندگان اثر و یک ساختار برای کارآفرینی در حوزه کتاب الکترونیک فراهم کند. کسانی که علاقه‌مند به حوزه نشر دیجیتال و کتاب الکترونیک هستند، می‌توانند با «فیدیبو» همکاری کنند. «فیدیبو» ظرفیت وسیعی برای کارآفرینی و گسترش فعالیت در حوزه صنعت نشر دیجیتال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها