یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
تلفیق تجربه و علم در مرمت کاغذ و کتاب

کارگاه تئوری و عملی با موضوع مرمت نسخ خطی با حضور جان مامفورد از انگلیس و سیما معدنی‌پور از ایران مرمتگران کاغذ و کتاب در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سیداحمد محیط طباطبایی، قائم مقام ایکوم دراین کارگاه تخصصی که با همکاری مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و ایکوم ایران برگزار شد، گفت: در دوره‌های گذشته بخش مرمت به طور مجزا در موزه‌ها وجود نداشت.

وی افزود: در دوره‌های قبل مرمتگران حرفه‌ای در کنار افرادی که به کار پژوهش در تاریخ، هنر و باستان شناسی می‌پرداختند حضور داشتند و بخش مرمت به طور جداگانه وجود نداشت تا اینکه در دوره‌های جدید این کارشناسان برای گذراندن دوره به خارج از کشور فرستاده شدند.

طباطبایی ادامه داد: در این زمان سیستم استاد و شاگردی که از دیرباز در ایران وجود داشت در این حوزه نیز به صورت سنتی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شد.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی و در سه دهه اخیر ، شاهد تغییر و تحولی در این حوزه بوده‌ایم به‌طوری که کارشناسان علومی از قبیل شیمی وارد شدند که البته تخصص کافی نداشتند و اولین کارگاه مرمت در موزه رضا عباسی برپاشد.

به گفته قائم مقام ایکوم، این امر جنبه مثبت و منفی داشت به این شکل که بار علمی افراد افزایش پیدا می‌کرد و به شکل یک علم مطرح می‌شد که قابل تجربه و انتقال بود اما بخش فنی که بصورت سنت بود کم کم مهجور ماند.

وی با بیان اینکه بعد از چند سال با بهره‌گیری از این دو جنبه شاهد اقدامات خوبی در این حوزه بودیم اظهار داشت: پس تکیه بر یک بخش و نفی بخش دیگر هر دو باعث می‌شود که مراد مطلوب برای امر مرمت در موزه‌ها میسر نشود.

طباطبایی گفت: برگزاری نشست امروز یک نوع تلفیق برای این دو بخش است یعنی افرادی که در حوزه علمی و دانشگاهی در زمینه مرمت فعالیت‌های گسترده‌ای دارند چگونه آن را با تجربیات استادان این رشته تلفیق می‌کنند زیرا که هر دوی اینها در کنار هم جواب می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد که با استفاده از تجربیات افراد فعال در حوزه مرمت سعی دارد این نوع کارگاه‌ها را که بازگوکننده رابطه تجربه فنی و علمی است، برگزار کند.

در ادامه سیما معدنی‌پور مرمتگر و حفاظت‌گر کاغذ و کتاب به عنوان مقدمه مطالبی را در باره اطلاعاتی که می‌توان از کتاب‌های دوران اسلامی از نقاشی مینیاتور به دست آورد بیان کرد.

وی افزود: نقاشی مینیاتور یکی از منابعی است که می‌توان برای پی بردن به تاریخ از آن بهره گرفت.

معدنی‌پور تصریح کرد که با بررسی مینیاتور می‌توان دریافت که کتاب‌ها به عنوان مثال در مدارس، نزد پادشاهان، مراکز تحقیقاتی، نزد قضات و... وجود داشته‌اند.

این کارشناس ادامه داد: همچنین مینیاتورها نشان می‌دهند که کتاب‌ها در زمان گذشته از طریق قفسه، رحل، قفسه، پوشش و کیف محافظت می‌شده‌اند.

جان مامفورد مرمتگر و حفاظت‌گر کاغذ و کتاب نیز در ادامه به ارایه مطالبی تئوری و عملی درباره روشی مرمتی شامل رنگ زدن کاغذ، چسباندن کاغذ تیشو و مرمت آن پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها