شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
حساب شعر آیینی را از شعر دینی جدا کنیم

حمیدرضاشکارسری معتقد است باید بین دو واژه آیینی و دینی تفاوت قائل شد و این دو را به جای هم به کار نبریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری ششمین فرهنگسرای کتاب مستقر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشست شعر آیینی دیروز 18 اردیبهشت با حضور حمیدرضا شکارسری برگزار شد.

شکارسری در ابتدای برنامه و پیش از شعرخوانی با انتقاد از نام گذاری واژه آیینی برای اشعار دینی گفت: در لغت نامه‌ها برای «آیین» معانی مختلف و گسترده‌ای وجود دارد. در معنای «آیین» لغت‌های پراکنده سیرت، شیوه، سنت، آیین، عادت و روش آمده است اما آنچه در حقیقت مدنظر ماست بخشی از آیین‌های بهره‌مند از آموزه‌های دینی و وحیانی است. به اعتقاد بنده می بایست بین دو واژه آیینی و دینی تفاوت قائل شد و این دو را به جای هم به کار نبریم چرا که ادبیاتی که درباره آن صحبت می کنیم دینی است و مذهبی و نه آیینی.

صاحب مجموعه شعر «دلیل پنجره» با اشاره به شاخه های مختلف اشعار آیینی گفت: در طول تاریخ اشعار دینی شاخه‌های مختلفی داشته که امروزه برخی به فراموشی سپرده شده است. مثلا مناجات ها و وصف و مدح حق تعالی از این نمونه است که می تواند باعث گسترش معرفت دینی مخاطب شود که امروز جایش خالی است.

شکار سری ضمن اشاره به این موضوع که در روزگار امروز یک سری بایدها و نباید ها داریم که اگر در شعر دینی کنونی مورد توجه قرار گیرد، کمک به رشد فرهنگ دینی خواهد کرد، افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از شعرای دینی به منظور تحت تاثیرقرار دادن مخاطب خویش، وقایعی را که تا حدی شبیه به افسانه است، به کار می گیرند اما شاعر باید به منابعی مراجعه کند که سندیتشان اثبات شده باشد.

صاحب کتاب «ضریح ساده» با انتقاد نسبت به تن نگاری شاعران از ائمه معصومین بیان کرد: مطلب دیگری که در شعرهای دینی نسبت به آن انتقاد دارم تن نگاری رایج از ائمه معصومین است. یعنی شاعران دقیقا همان صفاتی را که برای معشوقه ها در ادبیات فارسی آمده؛ برای ائمه نیز استفاده می کنند. این موضوع موجب تبدیل وجه قدسی ائمه به وجه مادی و زمینی می شود.

حمیدرضا شکارسری با تاکید بر توجه بیشتر شاعران آیینی به فرم و صنعت شعری گفت: بسیاری از شعرهایی که در تکایا و منابر خوانده می شود، بدون توجه به فرم و صنایع شعری است. در حالی که شعر دینی این ویژگی را دارد که اگر فرم و صنایع آن رعایت نشود، نمی تواند تاثیر لازم را برجای گذارد و در ذهن مخاطب به خوبی نقش ببندد.

این منتقد ادبی با توجه به این که نشست ادبی او روز جمعه برگزار شده بود، یکی از شعرهای خود را در وصف امام زمان (عج) خواند و آرزو کرد جمعه بعدی خواندن این شعری معنایی نداشته باشد.

گفتنی است شب شعر با موضوعات مختلف و با حضور شاعران برجسته کشور همه روزه تا 25 اردیبهشت ماه در سالن فرهنگسرای کتاب واقع در بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ساعت 17:30 تا 19 برگزار می شود.

فرهنگسراي كتاب در مصلي امام خميني (ره)، ضلع شرقي بلوار امام رضا (ع)، نبش خيابان هفتم واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها