دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
حسین اسرافیلی: شعر امام (ره) سرشار از توجهات اخلاقی است

حسین اسرافیلی گفت: خاطره‌ای از امام خمینی(ره) نقل می‌کنند که مربوط به زمان آیت‌الله حائری است. طلبه‌های متحجر پیش آیت‌الله حائری می‌روند و می‌گویند حاج روح‌الله چیزهایی در شعر می‌گویند که مشکل‌آفرین است اما امام(ره) به شعر سرودن می‌پردازند و از همان زمان به سرودن خود ادامه می‌دهند و از حرکت خود باز نمی‌ایستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی و ستاد خبری هشتمین جشنواره یار و یادگار، اسرافیلی افزود: آیت‌الله حائری از آن طلبه‌های متحجر می‌پرسند که مگر ایشان در شعرشان چه چیزی را عنوان می‌کنند و طلابه‌های آن زمان به این شعر امام(ره) استناد می‌کنند و می‌گویند حاج روح‌الله می‌گویند: «سزد ز دانه انگور سبحه‌ای سازم/برای رفتن به میخانه استخاره کنم».

 شاعر مجموعه شعر «مردان آتش نهاد» گفت: آیت‌الله حائری شیرازی به آن طلبه‌ها می‌گویند به حاج روح‌الله سلام مرا برسانید و بگویید: «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.» در واقع آنجا که بزرگان باید مفاهیم شعری را به درستی درک کنند، می‌فهمند و نظر خود را هم صراحتاً بیان می‌کنند.

وی افزود: اما ما در مورد خود حضرت امام(ره) نخست باید مواضع متقن و انقلابی ایشان باید بشناسیم و اگر در شعر خودمان را پیرو امام(ره) می‌دانیم باید بدانیم که اخلاق و آرمان‌های امام خمینی(ره) و انقلاب را در شعرمان ببینیم و بازآفرنی کنیم. یعنی اهداف و آرمان‌های امام(ره) و همه تعهد دینی و ملی که در ادبیات گذشته ما تا به امروز وجود داشته باید جریان داشته باشد و به شکلی گسترده‌تر دنبال شود.

این شاعر توضیح داد: این کلمات و کلام‌ باید مانند یک نخ نامریی در پشتوانه ادبیات و به ویژه شعر ما حضور داشته باشند تا شاهد شکوفایی ادبیات امروزمان باشیم. ما در واقع به این بخش از شعر معاصر شعر انقلاب خواهیم گفت و هر چیزی که ما را به سربلندی و استقلال و آزادی دعوت ‌کند شعر انقلاب است. در واقع هر چیزی که ما را از کجی‌ها و ناراستی‌ها پرهیز می‌دهد می‌تواند به عنوان شعر و در شعر انقلاب مطرح شود. شعرهایی درباره امام خمینی(ره)، شعر انقلاب و شعر آرمانی و شعر اندیشگی باید شعرهای برگزیده جشنواره امسال یار و یادگار باشد.

شاعر مجموعه شعر «پیشانی صبح» اضافه کرد: داوران هشتمین جشنواره شعر یار و یادگار باید توانایی تمیز دادن آثار درخشان را از دیگر آثار داشته باشند و ملاک‌هایی را برای دیگران تعیین کنند نه این‌که دیگران مؤلفه‌ها را برای آن‌ها شرح بدهند، توضیح بدهند و تعریف کنند. وقتی جشنواره‌ای به نام یار و یادگار امام(ره) مزین است باید خمیر مایه این آثار تفکر، اندیشه و آرمان‌های امام(ره) و انقلاب باشد.

اسرافیلی متولد 1330 تبریز  است. اولین اثر مستقل او کتاب «تولد در میدان» است که سال 64 از سوی حوزه هنری چاپ و منتشر شد.

کتاب‌های آتش در خیمه‌ها (مجموعه شعر عاشورایی)، در سایه ذوالفقار (مجموعه شعر دفاع مقدس)، «عبور از صاعقه»، «مردان آتش‌نهاد»، «گزیده ادبیات معاصر شماره 5»، «آتش در گلو»، «آیینه و سنگ» «مریم‌ها و شقایق‌ها» (نگاهی به شعر خواهران در موضوع جنگ، با همکاری چند نفر) از جمله آثار اوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها