سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
ديوان «تراب » در دهلي‌ نو منتشر شد

کلیات اشعار فارسي «شاه تراب علی قلندر علوی تراب کاکوری» با همكاري رايزني فرهنگي ايران در دهلي‌ نو منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اداره‌ كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، کلیات اشعار فارسی «شاه تراب علی قلندر علوی تراب کاکوری» با مقدمه، بازنگری و تحقیق دکتر حافظ شبیب انور علوی و همكاري رايزني فرهنگي ايران در دهلي نو چاپ و منتشر شد.

این اثر شامل 213 غزل به ترتیب حروف الفبایی، مثنوی اصل المعارف، ترجیع بند، مخمس کریما و  تاریخ‌های منظوم است؛ مثنوی اصل المعارف با حمد باری تعالی و نعت حضرت رسول اعظم(ص) و مدح اهل بیت(ع) و مدح اصحاب آغاز می‌شود، سپس مقامات عشره طریقت و اقوال عارفان مختلف نقل مي‌شود.

شاه تراب علی قلندر در سال 1181 هجري قمري چشم به جهان گشود؛ پدر وی شاه محمد کاظم قلندر ملقب به عارف بالله (1158 هجري قمري/ 1221 هجري قمري) یک عارف کامل و صوفی بزرگ و از مشاهیر سلسله قلندریه بود و به هندی  و فارسی شعر نیز می‌سرود.

نسب حضرت شاه تراب علی با سی واسطه به حضرت علی (ع) می‌رسد؛ احوال او در کتاب‌هایي همانند «روض الازهر فی ماثر القلندر»، «انتصاح عن ذکر اهل الصلاح»، «نفحات العنبریه من انفاس القلندریه»، «اذکارالابرار»، «تذکره مشاهیر کاکوروی»، «سخنوران کاکوروی» و «تذکره گلشن کرم» درج شده است.

وي به مدت 54 سال به ارشاد و هدایت ظاهری و باطنی خلق مشغول بود و در سال 1275 ه.ق/1858 م. وفات یافت؛ پس از چند سال یکی از مریدان او به نام «احمد علی خان» بر قبرش آرامگاهی بنا کرد که هم‌اکنون زیارتگاه عام و خاص در هند است.

آثار منثور و منظوم شاه تراب علی قلندر
شاه تراب آثار منثور بسیاری از خود به یادگار گذاشته است که مي‌توان به «مجمع الفواید»، «فتح الکنوز»، «اصل المقصود»، «مقالات صوفیه در علم تصوف و مقالات بزرگان مشایغ طریقت»، «شرایط الوسایط»، «مجاهدات اولیا در احوال و کیفیت ریاضت و مجاهدت صوفیا»، «کشف المتواری فی حال نظام الدین القاری»، «مطالب رشیدی در علم اخلاق و تصوف»، «اسناد المشیخت»، «تعلیم الاسما در علم وظایف و اوراد» و «مکتوبات شاه مجا قلندر» اشاره كرد.
همچنين، «مثنوی اصل المعارف بر وزن مثنوی رومی»، «دیوان فارسی»، «مخمس کریما»، «ترجیع بند»، «زاد المسافرین»، «شجرات طیبات»، «دیوان اردو» و «دیوان هندی» از جمله آثار منظوم اين شاعر به شمار مي‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها