شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا (ع)/ معرفی آثار برگزیده کتاب سال حوزه

دوره دو جلدی «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء علیه السلام» پژوهشی در قلمرو تاریخ قیام عاشوراست که با تلاش گروهی از تاریخ ‌پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) زیر نظر حجت ‌الاسلام مهدی پیشوایی تالیف و در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر در گروه تاریخ سیره و تراجم شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  این کتاب حاصل تلاش گروهی از تاريخ‌پژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره)است که تاريخ قيام و مقتل امام حسین را در دو جلد بررسی کرده‌اند.

هدف اصلی این کتاب ارائه گزارش جامع و مستند از تاریخ قیام عاشورا برای پویندگان علمی کشور به ویژه طلاب و خطبا است.

این مقتل در مقایسه با مقتل های دیگر که تا کنون نگاشته شده، ویژگی هایی دارد که باعث تمایزش از آنها می‌شود:
۱- گزارش جامع، کامل و مستند
۲- توجه به نیازها و پرسش ها
۳- رعایت معیارهای تاریخ نگاری علمی
۴- حاصل کار گروهی 

در این مقتل تنها از منابع موجود تا پیش از قرن هفتم استفاده شده است زیرا با بررسی های انجام شده از سوی محققان، در موضوع قیام سیدالشهدا علیه السلام تنها گزارش های منابعی که تا قرن هفتم به نگارش درآمده اند، قابل اتکا و اعتمادند و منابع پس از آن، گزارش های چندان معتبری را شامل نمی شوند.

جلد اول این کتاب شامل چهار بخش اصلی است:
1. سیرى در مقتل نویسى و تاریخ نگارى عاشورا از آغاز تا عصر حاضر (معناى لغوى و اصطلاحى مقتل، مسیر تاریخى مقتل نویسى و تاریخ نگارى عاشورا از قرن دوم تا پانزدهم و قرن حاضر، سیرى در ادوار زندگى و شخصیت امام حسین علیه السلام، شهادت امام حسین علیه السلام در گفتار پیامبران و امامان ، فضیلت گریستن و عزادارى بر امام حسین علیه السلام و تحلیل آن، فلسفه ی قیام امام حسین علیه السلام و بیان مشهورترین دیدگاه ها درباره ی فلسفه ی قیام کربلا)
2. امام حسین علیه السلام و معاویه (شخصیت و حکومت معاویه، مواضع امام حسین علیه السلام در برابر حکومت معاویه و مبارزات سیاسى آن حضرت)
3. نهضت عاشورا از آغاز تا ورود امام حسین علیه السلام به کربلا (حوادث بعد از مرگ معاویه، فعالیت هاى امام حسین علیه السلام در ایام اقامت در مکه، ساختار سیاسى ـ فرهنگى کوفه، و خروج امام حسین علیه السلام از مکه)
4. امام حسین علیه السلام در کربلا (ورود امام حسین علیه السلام به کربلا تا روز عاشورا، رویدادهاى روز عاشورا، نحوه ی شهادت تمام یاران سید الشهدا علیه السلام، مبارزه و شهادت بنى هاشم، کیفیت شهادت حضرت سید الشهدا علیه السلام، و حوادث پس از شهادت امام علیه السلام).

عناوین کلی جلد دوم هم عبارتند:
حوادث پس از عاشورا، اهل بیت علیهم السلام در مسیر شام، تداوم نهضت حسینی به رهبری امام سجاد علیه السلام، پیامدهای قیام عاشورا، مباحث پیرامونی نهضت عاشورا، پژوهشی در اربعین سیدالشهدا علیه السلام، فلسفه ی عزاداری امام حسین علیه السلام، پرسش و پاسخ های عاشورایی، و شرح حال و زندگینامه اصحاب امام حسین علیه السلام.

«تاریخ قیام  و مقتل جامع سیدالشهداء(ع)» از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها