دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
کتاب «فرهنگ اصطلاحات علم کلام» در بازار کتاب

کتاب «فرهنگ اصطلاحات علم کلام» (کلام اسلامی، کلام جدید و ادیان و مذاهب) به قلم حجت الاسلام مسلم محمدی توسط دفتر نشر معارف به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، کتاب «فرهنگ اصطلاحات علم کلام» (کلام اسلامی، کلام جدید و ادیان و مذاهب) به قلم حجت الاسلام مسلم محمدی از سوی دفتر نشر معارف در 384 صفحه و با قیمت 17 هزار تومان منتشر شده است.

این اثر در مرحله اول، اهم واژه‌ها را در حوزه‌های سه گانه «کلام اسلامی»، «کلام جدید» و «ادیان و مذاهب اسلامی» گردآوری کرده و سپس منابع مربوط، درباره هر یک از آنها را به صورت موردی بررسی و در نهایت به ارائه تعریف و تشریح اصطلاحات به ترتیب حروف الفبا می‌پردازد.

مؤلف در کتاب خود افزون بر تعریف اصطلاحات در صورت لزوم ریشه‌های لغوی، تاریخچه و برخی اختلاف نظرها که در فهم ابعاد و زوایای موضوع مؤثر بودند را مورد توجه قرار می‌دهد.

در انتخاب واژه‌ها در این کتاب، دو اصل شایع بودن واژه و نیاز جامعه دینی مورد نظر بوده است.
نویسنده در برخی از مطالب کتاب به خصوص در واژه‌های کلام جدید و ادیان و مذاهب، ناگزیر به توضیح و تفصیل می‌شود.

نکته دیگر درباره کتاب آن است که در مورد واژه‌های متقارن، یکی از آنها به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و دیگر واژه‌ها برای فهم بیشتر به مدخل مربوط که با توضیح کامل‌تری بیان شده، ارجاع داده شده است.

در قسمت واژه‌های کلام اسلامی، محوریت مباحث تا حدّ زیادی بر اساس آثار استاد شهید مطهری است.

برخی از مطالب کتاب در بخش کلام اسلامی شامل: «ابداع»، «اختیار»، «استدراج»، «اعادهٔ معدوم»، «امر بین الامرین»، «برهان صدیقین»، «برهان صرف الوجود» و..... می‌باشد.
در بخش کلام جدید نیز موضوعاتی همچون: «پلورالیسم دینی»، «تجربه گرایی»، «عقل و دین»، «فمینیسم»، «هرمنوتیک» و... به چشم می‌خورد.

ادیان و مذاهب عنوان بخش سوم کتاب را تشکیل داده و عناوینی همچون: «اسلام»، «اسماعیلیه»، «اشاعره»، «اهل حدیث»، «ثنویت»، «زیدیه»، شیعه»، «مرجئه» و ..... را ارائه می‌دهد.

علاقمندان برای تهیه کتاب می‌توانند به نشانی قم، خیابان شهداء، کوچه 32، شماره 3 مراجعه کرده یا با شماره تلفن: 37740004-025 تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها