دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
نشست علمی"موضوع فلسفه" برگزار شد

نشست علمی "موضوع فلسفه" با سخنرانی عشاقی، سلیمانی امیری و دلیر در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حسین عشاقی ارائه دهنده موضوع فلسفه در ابتدای این نشست در پاسخ به این پرسش که فلسفه اولي در باره چه سخن مي‌گويد، و احكام و اوصاف چه موضوعي را بيان مي‌كند گفت: پاسخي كه اغلب فلاسفه حكمت مشائي، اشراقي و متعالي به اين پرسش داده‌اند، اين است كه فلسفه أولي درباره «هستي» به‌معناي مطلق «واقعيت» بدون اين كه به خصوصيتي مقيد شود بحث و احكام آن را اثبات مي‌کند؛ آنها از چنين موضوعي گاهي با عنوان «وجود مطلق» ياد مي‌كنند، گاهي با عنوان «موجود از آن جهت كه موجود است» و گاهي با عنوان «حقيقت وجود» كه همه به يك حقيقت بر‌مي‌گردند.

وی افزود: درستي چنين پاسخي وابسته به اين است كه وجود يا موجودي كه اين فلاسفه آن را به عنوان موضوع فلسفه پذيرفته‌اند، حكم‌پذير باشد و احكامي داشته باشد.

عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه ادامه داد: با توجه به آثار بزرگان هر سه مشرب فلسفي پيشين، روشن مي‌شود كه آنها، بدون هيچ استدلالي، حكم پذيري وجود يا موجود، و امكان اتصافش را به احكام، امري مسلم و قطعي الصدق پنداشته‌اند؛ ولي به عكس، از آثار عرفاني فهميده مي‌شود كه عرفاء بر خلاف فلاسفه، ثبوت هر گونه حكمي را براي «وجود مطلق»، نفي و انكار مي‌كنند، و مي‌گويند «وجود» از آن جهت كه وجود است، هيچ اسم و رسمي ندارد و متصف به هيچ حكمي نيست.

عشاقی گفت: با وجود چنين اختلافي بين بزرگان فلاسفه و عرفاء نمي‌توان بدون تحقيق و بررسي، جانب يك دسته را گرفت، بلكه بايد با إقامة برهان روشن شود كه آيا «وجود» حكم پذير است يا نه، آيا امكان اتصاف به حكمي را دارد يا نه؛ زيرا اگر وجود، حكم پذير باشد، مي‌توان آن را موضوع فلسفه اولي قرار داد و راهي را رفت كه فلاسفه مشائي يا اشراقي يا متعالي رفته‌اند، و اگر حكم پذير نباشد، نمي‌توان آن‌را موضوع فلسفه قرار داد، و به دنبالش، بايد موضوع ديگري را براي فلسفه ارائه كرد، و اين به اين معنا است كه فلسفه اولي را بايد از نو ساخت؛ چون به دنبال تبديل موضوع فلسفه، محمولات گزاره‌هاي فلسفي، و خود گزاره‌هاي فلسفي نيز تغييري بنيادين مي‌كنند، و بسياري از دعاوي فلسفي به گونه ديگري بايد طرح و به شكل ديگري بايد تحليل و اثبات شود. و در اينجا است كه بايد گام‌هاي نويني در فلسفه برين برداشته شود.

همچنین در ادامه این نشست علمی حجج اسلام و المسلمین سلیمانی امیری و دلیر نیز به نقد موضوع مورد بحث پرداختند.

 این نشست امروز دوشنبه 29 دی ماه 93 از ساعت 10 صبح تا 12 در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها