چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
انتشار بیش از 48 هزار عنوان کتاب در 9 ماه گذشته/ رشد 12 درصدی تولید کتاب در کشور

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاح نهمین نمایشگاه کتاب بوشهر گفت: طی 9 ماهه گذشته 48 هزار و 92 عنوان کتاب در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 12 درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر سید عباس صالحی صبح امروز در مراسم افتتاح نهمین نمایشگاه کتاب بوشهر اظهار کرد: این تعداد عنوان کتاب تا پایان سال به 70 هزار عنوان افزایش می‌یابد.

وی افزود: در همین مدت در حوزه دین 6 هزار و 147 عنوان کتاب در سال گذشته و در سال جاری هفت هزار و 576 عنوان کتاب تولید شده که نشان از رشد 22 درصدی دارد، همچنین کتاب تولید شده در حوزه سیاست در سال گذشته پنج‌هزار و 927 عنوان و در سال جاری هفت هزار و 134 عنوان است و رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد.

صالحی ادامه داد: در علوم عملی سال گذشته 6هزار و 816 عنوان کتاب و در سال جاری هفت هزار و 889 عنوان کتاب تولید شده که رشد 12 درصدی را نشان می‌دهد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد یادآور شد: جریان تولید علم و کتاب در کشور جریانی پر تپش و پر تکاپو است و به همت سرمایه عظیم اجتماعی صورت گرفته است.

صالحی گفت: با وجود این‌که تولید کتاب روند رو به رشدی داشته است، اما مشکلاتی در عرضه کتاب داریم که اگر بخواهیم جریان تولید کتاب به تمدن‌سازی بینجامد، باید نقاط ضعف را هم بپوشانیم.

وی بیان کرد: دو مشکل اصلی حوزه نشر، دشواری دسترسی به کتاب و کاهش کتاب‌خوانی است،‌ ضمن این‌که ویترین‌های کتاب به اندازه تولید کتاب نیست و زیرساخت‌های موجود برای بهره‌مندی از حجم 70 هزارعنوان کتاب به درستی مهیا نشده است.

صالحی گفت:‌ برپایی نمایشگاه کتاب کمکی برای حل این مشکل است، اما معتقدیم برپایی نمایشگاه یک مسکن است و نیاز به زیرساخت‌های دائمی‌تری برای حل این مساله داریم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره تهدیدات مطالعه در کشور توضیح داد: نظام درسی آموزش و پرورش، خانواده‌ها و فناوری‌های جدید سه تهدید اصلی برای مطالعه کتاب هستند.

وی ادامه داد:‌ آموزش و پرورش با تکیه بر مطالعه اجباری لذت مطالعه آزاد را از دانش‌آموزان گرفته است و باید فرصت مطالعه آزاد به دانش‌آموزان و دانشجویان بدهیم.

صالحی ادامه داد: خانواده‌های امروزی هم تهدیدی برای مطالعه هستند، چرا که در سبد خانواده مصرف کتاب بسیار پائین است و باید فرهنگ‌سازی شود تا کتاب در سبد اقتصادی خانواده‌ها قرار گیرد.

وی با بیان این‌که فناوری‌های جدید نیز نه تنها در ایران بلکه در کشورهای توسعه یافته تهدیدی برای کتابخوانی است، گفت: فناوری‌های جدید از جمله بازی‌های یارانه‌‌ای و شبکه‌های اجتماعی نیز تهدیدی برای عرصه کتابخوانی هستند.

براساس این گزارش رونمایی از آثار و تالیفات نویسندگان استان، نشست تخصصی آداب مسلمانی درخانه و خانواده، قصه‌گویی قرآنی برای کودکان، کارگاه‌های آموزشی، مهارت‌های زندگی درآیات و روایات اسلامی، خیام خوانی، کارگاه آموزشی شیوه‌ها و راهکارهای عملی جذب فرزندان به نماز، نشست تخصصی ارتباط سالم خانواده سالم، پژوهشی پیرامون پیدایش و فعالیت‌های عرفان‌های نوظهور از دیدگاه قران و عترت، جشن زنده کتاب و کودک و ایستگاه نقاشی و سرگرمی کودکان از جمله برنامه‌های جنبی درنظرگرفته شده برای این نمایشگاه است.

نهمين نمایشگاه کتاب بوشهر به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از امروز سوم دی تا نهم دی ماه درمحل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي بوشهر دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها