سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
بیش از دومیلیون و هفتصد هزار جلد كتاب در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود

سیدرضا صالحی، رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در رأس هیأتی از معاونان و مدیران اين سازمان، در سفر به استان فارس ضمن بازدید از کتابخانه ملی این استان، با نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی امروز (11 آذر) در سفر خود به استان فارس با حضور در مركز اسناد و كتابخانه ملی استان فارس، از بخش‌های مختلف این مركز دیدار كرد و به درخواست‌ها و مسائل مختلف همكاران پاسخ گفت.

در این دیدار كه مهندس‌هاشم زاده، معاون پشتیبانی، امور حقوقی و استان‌ها، قاسم نصیری، مدیركل حراست و امین عارف نیا، مدیركل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان به همراه محمدعلی رنجبر، مدیر مركز اسناد و كتابخانه ملی استان فارس، صالحی را همراهی می كردند، رئیس کتابخانه ملی ضمن قدرداني از تلاش همكاران این مركز، مركز فارس را یكی از مراكز مهم سازمان اسناد و كتابخانه ملی نامید كه می تواند نقش مهمی در فرهنگ منطقه ایفا كند.
 
آمادگی امانت پذیری نسخ خطی در کتابخانه ملی
رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در این سفر با نماینده ولی فقیه دراستان فارس و امام جمعه شیراز دیدار کرد که طی این دیدار گزارشی از وضیعت كتابخانه ملی ارائه كرد و با بیان این مطلب كه كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران دربرگیرنده 38 هزار جلد نسخه خطی است گفت: دركتابخانه ملی بیش از دومیلیون و هفتصد هزار جلد كتاب و پنج میلیون نشریه و میلیون‌ها سند نگهداری می شود و این آثار ارزشمند میراث معنوی هستند كه باید به نسل‌های آینده سپرده شوند.

وی افزود: اگر بخواهیم تصویر درستی از گذشته و فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران و اسلام ارائه كنیم باید نسخ نفیس و اسناد ارزشمند كه گفته می شود چهارصد هزار نسخه خطی در خانه‌های مردم و بیش از یك میلیون نسخه در شبه قاره وجود دارد را گردآوری كنیم.

 

کتابخانه ملی حلقه‌ای مهم در انتقال میراث گذشتگان به آینده
سیدرضا صالحی، طی نشستی خبری که برای حضور وي در استان فارس برپا شده بود در پاسخ به سئوالی در زمینه نقش سازمان اسناد و كتابخانه ملی در امور فرهنگی گفت: این سازمان به عنوان حلقه‌ای مهم در انتقال میراث گذشتگان به آینده محسوب می‌شود و در حیطه ارتقاء فرهنگی نقش بسزایی دارد.

وی همچنین اضافه كرد: دیجیتال سازی منابع سازمان اسناد و كتابخانه ملی در دستور كار قرار گرفته است كه این مسئله می تواند، منابع عظیم این كتابخانه را در دسترس همگان قرار دهد. هم اكنون 7/2 میلیون جلد کتاب، بیش از 5 میلیون نشریه، بیش از 38 هزار نسخه خطی، 34 هزار نسخه سنگی، بیش از 200 میلیون برگ سند و چند میلیون نقشه، سی دی، فیلم و عکس در این سازمان وجود دارد كه با دیجیتال سازی بخشی از این منابع، مخاطبان سازمان از مراجعه به سازمان معاف می شوند.

رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی، نقش مراكز استانی را در جمع آوری اسناد محلی، بی نظیر توصیف كرد و مراكز استانی سازمان متبوع را مناسب ترین مكان برای نگهداری اسناد تاریخی برشمرد و گفت: هم اکنون کمیته حافظه جهانی در سطح کشور در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فعال شده است که تلاش می کنیم شعبه کمیته حافظه جهانی را در استان فارس فعال کنیم.
 
ادای احترام به حافظ شیرازی
صالحی امیری در پایان این سفر با حضور برمزار حافظ شیرازی به مقام لسان الغیب ادای احترام كرد.
وی همچنین به همراه امیری، مدیركل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان فارس از مجموعه باغ موزه شهرشیراز و پروژه عرفان كه در دست احداث است بازدید كرد و از ضرورت جلب مشاركت بخش خصوصی و چهره‌های علاقه مند به مفاخر ملی برای مشاركت در پروژه‌های فرهنگی چون باغ موزه شهر شیراز سخن گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها