شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
«کتاب» شهرها را از زلزله فرهنگی حفظ می‌کند/ کتابخانه‌ها روزنه‌های فرهنگسازی‌اند

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم تجلیل از فعالان حوزه کتاب شهروندی گفت: اگر بخواهیم شهرمان را از زلزله فرهنگی نجات دهیم که این زلزله هزاران بار ناگوارتر و سخت‌تر از زلزله فیزیکی است، باید کتاب بخوانیم و در ترویج کتاب بکوشیم، کتاب دریچه ماندگاری شهرهاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سید عباس صالحی صبح امروز اول آذر 1393 در مراسم تجلیل از کتابداران و کتابخوانان برتر کتابخانه‌های وابسته به شهرداری تهران و نویسندگان فعال حوزه مدیریت شهری در ایوان شمس، با اشاره به گسترش روزافزون پدیده شهرنشینی گفت: شهرنشینی اگر در گذشته یک واقعیت محدود بود امروز به واقعیتی گسترده تبدیل شده است.

صالحی با بیان این‌که طبق آخرین سرشماری ایران در سال 1390 بیش از 70 درصد در شهرها زندگی می کنند، عنوان کرد: امروزه آنچه شهرها را می‌سازد امکانات سخت افزاری نیست، بلکه شهروندان خوب سازنده شهرها هستند؛ شهروندانی که اخلاق و فرهنگ شهرنشینی را متناسب با زندگی امروزی و همراه با حفظ هویت نگهداری می کنند.

صالحی، رعایت اخلاق، مراقبت از امکان عمومی، احترام به حقوق دیگران، وقت شناسی و مشارکت در امور اجتماعی را از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی شهرنشینی دانست و افزود: اگر نخواهیم زیر شهرهای لجام گسیخته مدفون شویم و شاهد موجی از آسیب‌های اجتماعی باشیم، باید فرهنگ شهرنشینی درست را یاد بگیریم؛ برای سامان بخشی به وضعیت شهرها همه شهروندان مسئولند.

وی تاکید کرد: آنچه می‌تواند به فرهنگ شهرنشینی کمک کند به طوری که شهرها، خانه آرامش بخش شوند و نه موریانه‌های فردی و اجتماعی، باید از مشارکت تاثیرگذار رسانه‌ها بهره ببریم و از میان این رسانه‌ها، کتاب کم نظیر است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به تأثیرگذاری پایدار کتاب در تغییر فرهنگ شهرنشینی گفت: رسانه های دیگر نیز ممکن است اثرگذاری کوتاه مدت و سریع در حوزه فرهنگ سازی داشته باشند و حتی در وهله نخست جذاب‌تر به نظر بیایند. اما آثار کتاب در مقابل سایر رسانه‌ها پایدارتر و ماندگارتر است.

وی خطاب به کتابداران کتابخانه‌های شهرداری تهران و صاحبان کتابخانه‌های خانگی گفت: کسی که عضو کتابخانه می‌شود فرهنگ شهری در او پایدار می‌شود . کتابخانه به تغییر ماهوی فرهنگ شهروندی منتج می‌شود و این کار اندکی نیست.

صالحی افزود: با توجه به مسیری که در کلان شهرها پیش رو داریم، کتابخانه‌ها روزنه‌های فرهنگ سازی‌اند و شهرداری باید بتواند در گسترش این روزنه‌ها بیش از پیش موثر باشد.

وی همچنین حمایت از ناشران شهری، نویسندگاه شهری و شهروندی را از ضرورت‌های فرهنگی شهرداری بر شمرد و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شهرمان را از زلزله فرهنگی نجات دهیم که این زلزله هزاران بار ناگوارتر و سخت تر از زلزله فیزیکی ست باید کتاب بخوانیم و در ترویج کتاب بکوشیم؛ کتاب دریچه ماندگار شهرهاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها