شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
کتاب‌های خوبی در زمینه معرفی آثار تاریخی منتشر شده اما کافی نیست

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از شهر کتاب مرکزی گفت: کتاب‌های خوبی در زمینه معرفی آثار تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی ایران به‌ویژه در بخش عکس منتشر شده اما هنوز مجموعه کاملی که دربرگیرنده دو هزار مورد از جاذبه‌های کشورمان باشد، تهیه نشده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سلطانی‌فر، معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همزمان با هفته کتاب، از قسمت‌های مختلف  شهر کتاب مرکزی تهران بازدید و اظهار کرد: حضور مسئولان و فرهنگ‌دوستان در کتابفروشی‌ها اقدام خوبی است که باید مستمر باشد، برای این کار می‌توانیم مقاطع سنی مختلف را هدف‌گذاری کنیم.

وی گفت: به طور مثال در فصل تابستان که اوقات فراغت  نوجوانان است می‌توانیم روزی را با عنوان روز انس و الفت نوجوانان با کتاب نامگذاری کنیم یا برای فصل پاییز دانشجویان گروه هدف باشند و روزی را برای آنان در نظر بگیریم.
 
سلطانی‌فر ادامه داد: اگر در طول سال چندین بار چنین مناسبت‌هایی را برگزار کنیم طی دو یا سه سال آینده می‌توانیم فاصله ایجاد شده میان کتاب و جوانان را آرام آرام از میان برداریم.
 
وی افزود: البته علاوه بر فروش کتاب باید اقدامات تشویقی هم در نظر گرفت؛ برای مثال برگزاری جشنواره یا اهدای کتاب که نوجوانان و جوانان را ترغیب به کتاب خواندن کند.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ضمن دیدار از بخش‌های صنایع دستی، کودک و نوجوان و کتاب‌های ایرانی و خارجی شهر کتاب درباره کتاب‌های ایرانشناسی گفت: کارهای خوبی در زمینه معرفی آثار تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی ایران به‌ویژه در بخش عکس انجام شده، اما هنوز مجموعه کاملی که به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی و دربرگیرنده دو هزار مورد از  جاذبه‌های کشورمان باشد، تهیه نشده است.
 
معاون رئیس‌جمهوری عنوان کرد: البته یکی از برنامه‌های ما معرفی این جاذبه‌ها در پرتال جامع گردشگری سازمان است که حتما آن را دنبال خواهیم کرد.
 
سلطانی‌فر افزود: برای جذب گردشگر باید کتاب، جزوه و نقشه‌هایی را چاپ کنیم تا از طریق نمایندگان سیاسی در نمایشگاه‌ها و آژانس‌های مختلف ارائه شوند.
 
وی درباره تغییر الگوی کتابخوانی میان جوانان و با تاکید بر این‌که کتابخوانی در بین قشر نوجوان و جوان کمتر شده است، گفت: با وجود امکاناتی که اینترنت و تجهیزات دیجیتال در اختیار مردم می‌گذارد، مراجعه پژوهشگران، دانشگاهیان و جوانان ما به کتاب، مجلات و روزنامه‌ها کاهش پیدا کرده است.
 
سلطانی‌فر افزود: در حال حاضر با استفاده از اینترنت و شبکه‌های مختلف اینترنتی می‌توانید به منابع مختلف به راحتی دست پیدا کنید، در حال حاضر کافی است یک نام را وارد شبکه‌های اینترنتی کنید ده‌ها مقاله و منابع در اختیار شما می‌گذارد، طبیعی است که یک پژوهشگر مثل قبل برای پژوهش خود به کتابخانه و کتابفروشی مراجعه نکند.
 
وی اظهار امیدواری کرد که انس و الفت مردم با کتاب گسترده‌تر و پایدارتر شود.
 
معاون رئیس جمهوری در ادامه اظهار کرد: همان‌گونه که از کودکی شنیدیم، بهترین دوست انسان کتاب است، اکنون هم فکر می‌کنم همین طور است، اگر مردم با خواندن کتاب، روزنامه و مجله سطح آگاهی خود را افزایش دهند به طور قطع در امر فرهنگ‌سازی برای حل مشکلات در تمامی بخش‌ها موثر خواهد بود.
 
وی در پاسخ به این سوال که آخرین کتابی که خوانده‌اید چه نام دارد، گفت: در حال خواندن کتاب «من زنده‌ام» اثری از معصومه آباد هستم.
 
سلطانی‌فر در این دیدار برخی کتاب‌ها را از نزدیک مورد بررسی قرار داده و دیدگاه‌های خود را به مسئولان شهر کتاب مرکزی اعلام کرد.
 
در بازدید سلطانی‌فر از شهر کتاب مرکزی، علیرضا تابش، مدیرکل حوزه ریاست و حمید ضیایی‌پرور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی او را همراهی کردند.
 
همزمان با بازدید سلطانی‌فر از شهر کتاب مرکزی، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در کتابفروشی خانه فرهنگ و هنر گویا، بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی در کتاب شهر سنندج و محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در شهر کتاب فرشته میان مردم و اهل قلم حاضر شده و با آنان به گفت‌وگو نشستند.
 
بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی از شهر کتاب به مناسبت هفته کتاب و در پی فراخوان احمد مسجدجامعی، رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران از اهالی علم و اندیشه و فرهنگ و هنر برای حضور در کتابفروشی‌ها انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها