یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
همکاری خانه کتاب و رسانه ملی بسیاری از مشکلات کتاب در کشور را حل می‌کند

نجفعلی میرزایی، مدیرعامل خانه کتاب در نشست «هم‌اندیشی کتاب و رسانه» ضمن بیان امکانات اختصاصی خانه کتاب در حوزه‌های پژوهش و اطلاع‌رسانی کتاب، گفت: «همکاری خانه کتاب و رسانه ملی مشکلات مربوط به حوزه کتاب در سطح کشور را حل می‌کند.» میرزایی همچنین از طرف خانه کتاب برای همکاری با صدا و سیما به منظور تولید برنامه‌های تلویزیونی در حوزه کتاب، اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «هم‌اندیشی کتاب و رسانه» صبح امروز یکشنبه 25 آبان (1393) با حضور و سخنرانی نجفعلی میرزایی، مدیرعامل خانه کتاب و اصحاب رسانه، شامل نمایندگانی از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مرتبط با کتاب، در سرای اهل قلم برگزار شد. 

مدیرعامل خانه کتاب در این نشست گفت: رسانه ملی بزرگترین و مهم‌ترین مرجع تربیتی، فرهنگی و سیاسی در کشور است. بر این اساس در هر بخشی از عرصه‌های اجتماعی و فرهنگ آسیب‌های بزرگ و قابل ملاحظه‌ای رخ می‌دهد، به‌دلیل وجود یک آسیب در مناسبات رسانه ملی است. 

وی افزود: بدون تعاریف باید بیان کنم که بدون شک وضعیت رکود و افول جایگاه کتاب در ایران به نبود برنامه‌های جامع ملی و رسانه‌ای برای کتاب برمی‌گردد. شمارگان 300 و 400 نسخه‌ای کتاب‌ها نشان می‌دهد که اساسا جریان رسانه‌‌‌ای این حوزه آسیب بزرگی دارد. ضعف‌های رسانه ملی در این حوزه به عدم تخصیص اعتبار و کمبود نیروی انسانی باز می‌گردد. 

میرزایی در ادامه با اشاره به کارهای جزیره‌ای در جریان رسانه‌ای کتاب در کشور، گفت: نگاه‌های جامع راهبردی و استراتژیک و به‌طور کل نگاه تحول‌گرا به مقوله کتاب، در رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها وجود ندارد. یک راه اساسی برای رسیدن به این مهم اتحاد میان خانه کتاب و رسانه ملی است. 

مدیرعامل خانه کتاب در ادامه با اشاره به این نکته که اگر مناسبات خانه کتاب با رسانه ملی سامان پیدا کند و ارتباط‌ها بیشتر شود، اتفاق‌های مناسبی در زمینه بهبود وضعیت کتاب در کشور خواهد افتاد، گفت: خانه کتاب ظرفیت استثنایی برای کمک به دست‌اندرکاران تولید برنامه‌های مربوط به کتاب در سازمان صدا و سیما دارد. امکانات و فرصت‌های خانه کتاب، در هیچ نهاد دیگری موجود نیست و از قضا برنامه‌سازان صدا و سیما، بدون این امکانات نمی‌توانند موفقیتی قابل توجهی در این زمینه داشته باشند. 

میرزایی همچنین در توضیح امکانات منحصر به‌فرد خانه کتاب گفت: خانه کتاب تمام زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی کتاب در کشور را در اختیار دارد. از ابتدای سال جاری خانه کتاب دقیق‌ترین و جامع‌ترین کتابشناسی‌ها در طول تاریخ ایران را منتشر کرده است. نمایه‌های چندگانه این کتابشناسی‌ها باعث می‌شود تا مخاطبان به‌راحتی هرچه تمام‌تر بر جریان نشر در کشور سیطره داشته باشند. بانک اطلاعات ناشران، بانک اطلاعات اهل قلم و وضعیت به‌روز آنها و دیگر اطلاعات مختلف همه و همه در اختیار خانه کتاب است. 

وی همچنین اظهار کرد: این نهاد آماده است تا هر ماه کتابشناسی‌ها و دیگر اطلاعات مربوط به کتاب در کل کشور که مورد احتیاج مدیر گروه‌ها، تهیه کننده‌ها و شبکه‌های تخصصی صدا و سیما در عرصه کتاب را در اختیار آنها بگذارد. همان‌طور که بیان کردم همکاری مناسب خانه کتاب و رسانه ملی مهم‌ترین راه برای حل معضلات حوزه کتاب و کتابخوانی است. 

میرزایی در ادامه با اشاره به اهمیت شکل گرفتن ارتباط و همکاری رسانه ملی و خانه کتاب برای معرفی کتاب‌‌های مناسب در هر موضوع و برچیده شدن بازار کتاب‌های به اصطلاح زرد، گفت: در هر ماه چیزی در حدود 100 کتاب مناسب در موضوعات مختلف در کشور منتشر می‌شود که قابلیت معرفی دارند. اتحاد رسانه ملی با خانه کتاب، باعث می‌شود تا به راحتی هرچه تمام‌تر این کتاب‌ها معرفی شده و نشست‌های نقد و بررسی آنها نیز پوشش تصویری مناسب پیدا کند. این کار باعث می‌شود تا کتاب‌های مناسب نمود پیدا کرده و کلیت جامعه با ویژگی‌های مثبت و منفی آنها آشنا شوند. اگر این جریان شکل بگیرد ماجرای غلبه کتاب‌های زرد و کتابسازی‌ها برای همیشه از بازار کتاب برچیده می‌شود. 

مدیرعامل خانه کتاب همچنین با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در دوران جدید گفت: در این دوران رسانه‌ها یکی از اضلاع تولید اندیشه هستند و نقشی تعیین کننده در مناسبات اجتماعی در جوامع دارند. بر این اساس مشکلات مربوط به کتاب در کشور بدون بازوی رسانه‌ای مناسب، حل شدنی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها