جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
نشست‌ها و کارگاه‌های نشر الکترونیک و چالش‌های آن در ایران

نخستین سلسله نشست‌های «نشر الکترونیک و چالش‌های آن در ایران» 28 و 29 آبان‌ماه همزمان با هفته کتاب، در پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مهدی علیپور حافظی، دبیر سلسله نشست‌های نشر الکترونیک با اعلام این خبر گفت: نخستین بار است که این سلسله نشست‌ها، با همکاری ستاد اجرایی هفته کتاب در دو روز 28 و 29 آبان در محل پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار می‌شود. برپایی کارگاه‌های آموزشی و میزگردهای تخصصی در حوزه نشر الکترونیک نیز از دیگر برنامه‌های این دو روز خواهد بود.

وی ادامه داد: این نشست‌ها چهارشنبه 28 آبان از ساعت 9 تا 16 و پنجشنبه 29 آبان‌ از ساعت 9 تا 13 برگزار می‌شوند. در روز دوم این سلسله نشست‌ها، از پژوهش‌های برگزیده در حوزه نشر الکترونیک، کتاب الکترونیک و کتابخانه دیجیتال که مبانی آنها پایگاه پایان‌نامه‌های پژوهشگاه علوم و فناورهای اطلاعات ایران یا‌‌ همان «گنج» است، تجلیل خواهد شد. 

بررسی وضعیت نشر الکترونیک در ایران و جهان
علیپور درباره محورهای این نشست‌های تخصصی اظهار کرد: بررسی وضعیت و جایگاه نشر الکترونیک در جهان، چالش‌های نشر الکترونیک در ایران، راهبردهای کتابخوانی در فضای مجازی، تحلیل وضعیت پژوهش‌های حوزه کتاب الکترونیکی، نشر الکترونیک و کتابخانه دیجیتالی از جمله مهم‌ترین محورهای این نشست‌های تخصصی خواهد بود.

دبیر سلسله نشست‌های نشر الکترونیک در ادامه گفت: در این دو روز در قالب کارگاه‌های آموزشی، مراحل تولید کتاب الکترونیک به شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شود. 

انتشار نتایج نشست‌ها در قالب کتاب الکترونیک
وی افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، دستاوردهای این سلسله نشست‌ها در قالب کتاب منتشر خواهد شد چراکه ماندگار شدن دستاورد‌ها مهم است. امیدواریم با هماهنگی با ستاد برگزاری هفته کتاب بتوانیم این مجموعه را در قالب کتاب الکترونیک منتشر کنیم.

علیپور درباره اهداف برگزاری این نشست‌ها در هفته کتاب عنوان کرد: نشر کشور و به‌طور کلی مطالعه و استفاده از اطلاعات به سمت مجازی شدن پیش می‌رود و به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر این است که به نشر الکترونیک بیشتر اهمیت دهیم. این موضوع مزایا، امکانات و قابلیت‌های زیادی دارد اما چالش‌هایی هم در این حوزه وجود دارد که در این نشست‌ها درباره آنها بحث خواهد شد؛ از جمله چالش‌هایی که در رفتار مطالعه ما وجود دارد. امروزه یک کتاب سنتی چاپی را راحت مطالعه می‌کنیم ولی در آینده نزدیک این رفتار تغییر پیدا می‌کند و باید با این مسائل آشنا باشیم. 

هفته کتاب، مجالی مناسب برای طرح مشکلات نشر الکترونیک است
دبیر سلسله نشست‌های نشر الکترونیک در ادامه گفت: از طرف دیگر در نشر الکترونیک، چالشی به عنوان حق مولف داریم. بسیاری مواقع ناشر برای حفظ مسائلی مانند حقوق معنوی، شک دارد که به سمت نشر الکترونیک برود یا نه. چالش‌های دیگری هم در زمینه موضوعات حقوقی و فرهنگی وجود دارند. هفته کتاب برای طرح و بررسی این مشکلات فرصت خوبی است، هرچند با یک هفته کتاب نمی‌توان همه مسائل را روشن و شفاف کرد اما این سلسله نشست‌ها، باب گفت‌وگو درباره نشر الکترونیک و مسائل مربوط به آن را باز می‌کند.

وی افزود: همه افراد علاقه‌مند به حضور در این نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی می‌توانند به‌صورت رایگان در این نشست‌ها شرکت کرده و درپایان گواهینامه حضور دریافت کنند. البته ظرفیت این کارگاه‌ها محدود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها