دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷
کتاب «تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی» نقد می‌شود

کارگروه علوم اجتماعی خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشستی را با عنوان نقد و بررسی کتاب «تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی» با حضور محمدعلی مرادی و منوچهر صانعی دره‌بیدی، دوشنبه (5 آبان‌ماه) برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست نقد و بررسی کتاب «تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی» نوشته «ویلهلم دیلتای» دوشنبه (5 آبان‌ماه) برگزار می‌شود. سخنرانان این نشست، دکتر محمدعلی مرادی (دانش‌آموخته فلسفه از برلین) و دکتر منوچهر صانعی دره‌بیدی (استاد فلسفه و مترجم اثر) خواهند بود.

«ویلهلم دیلتای» فیلسوف و اندیشمند آلمانی بر این اعتقاد بود که کار علوم انسانی این است که آگاهی مستقیمی را گردآوری کند که پیشاپیش درباره جنبه‌های گوناگون حیات تاریخی موجود است و بکوشد این آگاهی را از طریق شناخت مفهومی تا حد ممکن سامان دهد. یکی از وظایف معرفت‌شناسی علوم انسانی این است که حدود و مشخصه‌هایی را شناسایی کند که در محدوده آنها می‌توان نظامی از علوم انسانی ترتیب داد و بررسی کرد که روش‌ها و شیوه‌های این علوم را تا کجا می‌توان از روش‌ها و شیوه‌های علوم طبیعی متمایز کرد. اما دیلتای این مسائل مربوط به معرفت‌شناسی و روش علوم انسانی را به عنوان بخشی از پرسش‌هایی بسیار گسترده‌تر در مورد ماهیت فهم انسان در متن این پرسش‌ها جای داده است.



کتاب «تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی» نوشته «ویلهلم دیلتای» چگونگی شکل‌گیری ساختار جهان فرهنگی به موازات جهان طبیعی در نظام علوم انسانی را بررسی کرده است. دیلتای در جلد نخست این مجموعه که «مقدمه‌ای بر علوم انسانی» نام دارد، به بیان تعریف، هدف، منطق، ماهیت علوم انسانی پرداخته و آنها را در رشته‌های گوناگون حقوق، سیاست، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تاریخ، الهیات، اسطوره‌شناسی و هنرها و به تکوین تاریخی و ارتباطشان با یکدیگر طبقه‌بندی کرده است.

مترجم این کتاب (دکتر منوچهر صانعی دره‌بیدی) قصد دارد پس از ترجمه جلد نخست، جلد دوم آن را ترجمه و روانه بازار نشر کند اما برای پرهیز از وقفه در کار، ترجمه جلد سوم را آغاز کرد چرا که جلد دوم آن در دسترس نبود. طرح کلی دیلتای در تدوین علوم انسانی، تعریف، روش، منطق و نتیجه آن در مقدمه جلد نخست آمده است.

کتاب «تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی» از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

این نشست دوشنبه (5 آبان‌ماه) ساعت 16 در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی، نبش خیابان ورشو برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها