دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

رضا صالحی‌امیری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی در مراسم گرامیداشت ثبت چهار اثر مستند ایران در حافظه جهانی یونسکو توضیح داد که چرا سعی می‌کنیم میراث مکتوب و اسناد و تصاویر تاریخی را در حافظه جهانی یونسکو ثبت کنیم و اساسا ثبت یک اثر چه پیامدی را برای جامعه به دنبال دارد؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم «گرامیداشت ثبت چهار میراث مستند ایران در فهرست منطقه آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی یونسکو» به مناسبت روز جهانی میراث دیداری شنیداری دوشنبه (5 آبان‌ماه) در کتابخانه ملی برگزار شد. 

دکتر رضا صالحی‌امیری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی در ابتدای سخنانش با طرح پرسشی که ثبت یک اثر در فهرست حافظه جهانی چه پیامدی برای جامعه دارد؟ گفت: این پرسش با ده‌ها سوال مشابه همگی یک پاسخ دارند و آن این‌که بزرگترین مزیت و فرصت در جامعه ایران در دنیای پر از خشونت و جنگ فرهنگ و تمدن است. 

وی افزود: ما به ارزش‌ها، اخلاقیات و میراث فرهنگی خود در دنیا افتخار می‌کنیم و در بلندای همه قله‌ها فریاد می‌زنیم ایران فرهنگی در مواجهه با سایر فرهنگ‌ها می‌درخشد. هیچ کس در هیچ جای دنیا نمی‌تواند بزرگی این فرهنگ را نادیده بگیرد. 

این مقام مسئول ادامه داد: در عرصه پرتنش و خشن در منطقه پیام ما به جهانیان یک نکته است و این این‌که فرهنگ ایرانی جهان‌شمول، تعامل‌گرا و ضدخشونت است. وظیفه امروز جامعه ایران احیای نیاز فرهنگی است چرا که فرهنگ تنها عامل پایدار برای تداوم و زیست مسالمت‌آمیز در این جامعه است. 

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی افزود: اگر توسعه اقتصادی پاسخگوی جامعه امروز بود اکنون نباید شاهد این همه خشونت و جنگ بودیم. امیدوارم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ نامیده شده قدم‌های موثری برای تعالی جامعه برداریم.

صالحی‌امیری در پایان سخنانش گفت: خوشبختانه امروز همگی به این باور جمعی رسیده‌ایم که باید میراث مکتوب، دیداری و شنیداری خود را در عرصه محلی، ملی و بین‌المللی پاس بداریم. برهمین اساس وظیفه خود می‌دانم از همه کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند صمیمانه تشکر کنم. امیدوارم این مراسم منشا تحول فرهنگی در جامعه ایران باشد.

ششمین نشست کمیته منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه برنامه حافظه جهانی یونسکو که از 23 تا 25 اردیبهشت سال جاری در شهر کوانگجو چین برگزار شد، 16 اثر جدید در فهرست منطقه‌ای این برنامه به ثبت رسید. در بین این آثار، چهار اثر از کشورمان به ترتیب کتاب المسالک و الممالک (در حوزه جغرافیا) از موزه ملی ایران، کتاب وندیداد (بخشی از کتاب مقدس زرتشتیان) از کتابخانه دانشگاه تهران، مجموعه اسناد و تصاویر کربلا از وزارت امور خارجه و مجموعه مستند جان مرجان (درباره خلیج فارس و اکوسیستم‌های موجود در آن) از آرشیو صدا و سیما در فهرست آسیا و اقیانوسیه برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت شد. 

این مراسم با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابخانه بزرگ آیت‌الله مرعشی نجفی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرکز پژوهشی میراث مکتوب و اداره اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است. 

گزارش تکمیلی متعاقبا منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها