دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
مصوبات کارگروه نشر در استان‌ها تدوین شد

مصوبات کارگروه نشر، اهل قلم و اطلاع‌رسانی کتاب در موضوعات نقد کتاب، اهل قلم، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و کتاب هفته میان موسسه خانه کتاب و اداره کل ارشاد استان‌ها تدوین شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بر اساس مصوبات ثبت شده در نشست خانه کتاب و ادارات کل ارشاد استان‌ها، خانه کتاب شیوه‌نامه برگزاری نشست‌های تخصصی نقد کتاب را با همکاری ادارات کل ارشاد استان‌ها تدوین کرد. این شیوه‌نامه تا دو ماه دیگر به استان‌ها اعلام خواهد شد. 

مصوبات کار گروه نشر، اهل قلم و اطلاع‌رسانی کتاب در موضوعات نقد کتاب، اهل قلم، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و کتاب هفته نوشته شده است. 

بر اساس این مصوبات در موضوع نقد کتاب، ادارات کل ارشاد استان‌ها می‌‌توانند کتاب‌‌های برجسته و شاخص استان را با ذکر دلایل و مستندات توجیهی در مورد علت انتخاب آنها به خانه کتاب ارسال کنند تا در برنامه‌های نقد خانه کتاب قرار گیرند. 

خانه کتاب آماده است در استان‌هایی که اعلام آمادگی کنند و شرایط لازم را فراهم سازند، کارگاه‌‌های آموزش نقد کتاب برگزار کند. خانه کتاب می‌‌پذیرد با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و نقد کتاب، یک نسخه از مجلات نقد کتاب را برای ادارات کل ارشاد استان‌‌ها ارسال کند. 

در موضوع اهل قلم هم مصوب شد، به منظور اطلاع‌‌رسانی و آگاهی‌‌بخشی، خانه کتاب نشست یک‌روزه‌ای برای آشنایی کارشناسان و نمایندگان ارشاد استان‌‌ها با خدمات اهل قلم، بعد از راه‌اندازی سایت جامع، تا دو ماه آینده در تهران برگزار کند. 

در وب‌‌سایت جامع اهل قلم که از سوی خانه کتاب در دست راه‌‌اندازی است، دسترسی استانی برای ثبت‌‌نام مستقیم اهل قلم و استفاده از خدمات اهل قلم نیز فراهم می‌شود. درباره روش‌‌ها و شرایط تجلیل از نخبگان اهل قلم استان‌‌ها، شیوه‌‌نامه و آیین‌‌نامه‌‌ای از سوی خانه کتاب تدوین و یک ماه دیگر اعلام می‌شود. 

در موضوع تبلیغات و اطلاع‌‌رسانی هم ادارات کل ارشاد متعهد می‌شوند یک نسخه از کتاب‌‌های انتشار‌ یافته و اعلام وصول شده در استان‌‌ها را به صورت هفتگی به خانه کتاب ارسال کنند و خانه کتاب نیز یک نسخه از نشریه جدیدالانتشار کتابشناسی ماه را پس از انتشار در هر ماه به ادارات کل ارشاد استان‌ها ارسال می‌کند. 

همچنین ادارات کل ارشاد استان‌ها متعهد می‌شوند جدیدترین اطلاعات مربوط به ناشران هر استان را پس از درخواست خانه کتاب، ارسال کنند. 

ادارات کل ارشاد استان‌ها و موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی، ناشران شرکت کننده در نمایشگاه‌‌های استانی را ملزم به دادن اطلاعات کتاب‌‌های نمایشگاه‌ها استانی و انتخاب آن‌ها از سایت خانه کتاب می‌کنند. 

خانه کتاب با همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی وب‌‌سایت اطلاع‌‌رسانی نمایشگاه‌‌های استانی را با همکاری ادارات کل ارشاد استان‌ها برای نمایشگاه‌‌های استانی هر استان راه‌‌اندازی می‌کند. همچنین ادارات کل ارشاد استان‌ها و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای حضور مؤثر خانه کتاب در نمایشگاه‌های استانی، نسبت به ایجاد غرفه‌های اطلاع‌‌رسانی کتاب ایران، مکان مناسب ایجاد می‌کنند. 

خانه کتاب نیز آمادگی دارد کارگاه‌های آشنایی با بانک‌‌های اطلاعات کتاب ایران و شابک را برای ناشران و سایر اهالی کتاب براساس درخواست و فراهم ساختن شرایط در استان‌ها برگزار کند.

در موضوع خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و کتاب هفته نیز خانه کتاب برای اطلاع‌رسانی شایسته، صفحه ویژه‌‌ای برای اخبار استان‌ها در ایبنا و کتاب هفته ایجاد خواهد کرد. ادارات کل ارشاد استان‌‌ها، ضمن معرفی یک نماینده، اخبار حوزه کتاب در استان‌ها را به ایبنا و کتاب هفته ارسال می‌کنند. 

ادارات کل ارشاد استان‌ها نیز وب‌سایت ایبنا و نشریه کتاب هفته را در سطح استان و میان ناشران و اهل قلم معرفی می‌کنند. خانه کتاب هم 40 نسخه از هر شماره کتاب هفته را به هر استان ارسال می‌کند و ادارات کل می‌‌توانند نشانی‌‌های مورد نظر خود را برای ارسال مستقیم این نشریه اعلام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط