سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
نمایشگاه کتاب مشهد پر مخاطب ترین رویداد فرهنگی استان است/ مشهد میزبان 520 ناشر داخلی و آثاری از 30 کشور جهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیر شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران ایران در مشهد، با حضور در نشست خبری این نمایشگاه، به تشریح نظرات و برنامه‌های خود پرداختند و بر استفاده از ظرفیت‌های بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی این استان تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدسعید سرابی در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد مقدس که در محل سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، از برگزاری همزمان این نمایشگاه با نخستین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال خبر داد واظهار کرد: این نقطه قوتی است که برای نخستین بار نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال همزمان با نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود؛ نمایشگاهی که از ظرفیت و فرصت خوب نمایشگاه کتاب به لحاظ مخاطب استفاده می‌کند تا اولین تجربه این نمایشگاه به وقوع بپیوندد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه تأکید کرد: نمایشگاه کتاب را اگر نگوییم مهمترین و بزرگترین رخداد فرهنگی استان است قطعا پر مخاطبترین رویداد فرهنگی محسوب می شود. این نمایشگاه بعد از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان بزرگ ترین و شناخته شده ترین نمایشگاه کتاب کشور مورد توجه قرار دارد.

سرابی افزود: نمایشگاه کتاب مشهد امسال 16 ساله می‌شود که این یک امتیاز خوب برای مشهد و خراسان محسوب می‌شود، این درحالی است که برخی از استان‌ها و شهرهای مهم به دلیل پایین بودن بودجه اقدام به برگزاری دو سالانه نمایشگاه کتاب می‌کنند.

وی ضمن تشکر از دستگاههایی که در برگزاری این نمایشگاه همکاری می کنند عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه یک بحث جمعی است که دستگاه های گوناگون بایستی همراهی لازم را داشته باشند همچنین متولیان شهری باید برای همراهی و مساعدت بیشتر گام بردارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان در خصوص حضور تمامی ناشران در نمایشگاه کتاب بیان کرد: محدودیتی برای حضور ناشران لحاظ نشده و تمامی ناشرانی که مورد تایید وزارت ارشاد هستند و برای شرکت در این نمایشگاه ثبت نام کرده باشند می توانند کتب منتشر شده خود را در مشهد عرضه کنند.

مشهد میزبان 520 ناشر داخلی و آثار 30 کشور جهان
همچنین دبیر شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران ایران در مشهد مقدس با تشریح برنامه‌های این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی مشهد برگزار می شود و ساعت بازدید از آن 14 لغایت 21 تعیین شده است.

حسین مسگرانی با اشاره به این که افزایش کیفیت برگزاری نمایشگاه و حضور ناشران مطرح کشور در شانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران مورد توجه قرار گرفته است اظهار کرد: برای 70 ناشر خاص و شناخته شده ایران دعوت نامه ویژه ارسال شده است تا در صورت امکان به شکل مستقل در نمایشگاه حضور یابند و از واگذاری فروش محصولات خود به دیگر ناشران خودداری کنند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی به این نکته نیز اشاره کرد که امسال سالن فردوسی نمایشگاه بین المللی مشهد با 350 غرفه و سالن عطار با 280 غرفه میزبان علاقه مندان کتاب و کتاب خوانی خواهد بود و علاوه بر آن 50 غرفه ویژه نیز محصولات حوزه کودک و نوجوان را عرضه خواهند کرد.

مسگرانی همچنین از برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب سال استان، همزمان با افتتاحیه نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد خبر داد و گفت: از مجموع 1284 اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره، آثار منتخب در بخش‌های دینی، ادبیات، کلیات علوم اجتماعی و تربیتی، روان شناسی، کودک و نوجوان و ترجمه مشخص شده اند و برگزیدگان شامگاه جمعه دوم آبان ماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب مشهد معرفی خواهند شد.

 به گفته او جشنواره کتاب سال استان امسال در بخش ویژه شامل شعار سال، دفاع مقدس، فرهنگ خراسان و عفاف و حجاب نیز برگزیدگانی خواهد داشت.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان میزان اعتبار تخصیص یافته برای بن کتاب در نمایشگاه امسال را 600 میلیون تومان عنوان و اظهار کرد: برای اعطای این بن‌ها به دانشجویان، استادان، طلاب و کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مدارس برنامه ریزی شده است.

مسگرانی با اشاره به این که افزایش میزان بن‌های نمایشگاه کتاب را به وزارت ارشاد پیشنهاد کرده ایم گفت: با توجه به شرایط نامناسب اقتصاد نشر، الزام ناشران به ارایه تخفیف 10 درصدی و ارائه بن‌های خرید کتاب مد نظر قرار گرفته است تا حمایت ۲ جانبه از ناشران و خریداران کتاب لحاظ شده باشد.

وی افزود: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، فهرست کتاب‌هایی که توسط ناشران در نمایشگاه کتاب مشهد عرضه شده، در سایت اینترنتی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور ثبت و اطلاعات دقیق به مخاطبان ارائه می شود.

 او با اشاره به این که رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده، برپایی شب‌های فرهنگی و برگزاری نشست‌های تخصصی در سرای اهل قلم از جمله برنامه‌های نمایشگاه امسال خواهد بود گفت: برای تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب ناشران ایران در سال‌های آینده پیشنهادهایی مطرح شده است اما تاکنون به جمع بندی لازم در این زمینه نرسیده ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها