سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰

مراسم «گرامیداشت ثبت چهار میراث مستند ایران در فهرست منطقه آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی یونسکو» به مناسبت روز جهانی میراث دیداری شنیداری پنجم آبان‌ماه در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم «گرامیداشت ثبت چهار میراث مستند ایران در فهرست منطقه آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی یونسکو» به مناسبت روز جهانی میراث دیداری شنیداری دوشنبه (5 آبان‌ماه) در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

در ششمین نشست کمیته منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه برنامه حافظه جهانی یونسکو که از 23 تا 25 اردیبهشت سال جاری در شهر کوانگجو چین برگزار شد، 16 اثر جدید در فهرست منطقه‌ای این برنامه به ثبت رسید.

در بین این آثار، چهار اثر از کشورمان به ترتیب کتاب المساک و الممالک (در حوزه جغرافیا) از موزه ملی ایران، کتاب وندیداد (بخشی از کتاب مقدس زرتشتیان) از کتابخانه دانشگاه تهران، مجموعه اسناد و تصاویر کربلا از وزارت امور خارجه و مجموعه مستند جان مرجان (درباره خلیج فارس و اکوسیستم‌های موجود در آن) از آرشیو صدا و سیما در فهرست آسیا و اقیانوسیه برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت شد.

این مراسم با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابخانه بزرگ آیت‌الله مرعشی نجفی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرکز پژوهشی میراث مکتوب و اداره اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

مراسم گرامیداشت ثبت چهار میراث مستند ایران در فهرست منطقه آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی یونسکو دوشنبه (5 آبان‌ماه) ساعت 9 صبح در تالار شریعت‌زاده واقع در بزرگراه شهید حقانی (غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو، بلوار کتابخانه ملی، ورودی شرقی برگزار می‌شود.

گفت‌وگوی اعضاي كميته ملي حافظه جهاني در یک نشست

در همین راستا دوشنبه (28 مهرماه) نیز جلسه كميته ملي حافظه جهاني با حضور اعضاء اين كميته در كتابخانه ملي برگزار شد. ابتدا اعضاي كميته ملي حافظه جهاني به بيان رويدادهاي اين كميته و ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي جاري خود پرداختند. 



سپس دكتر صالحي‌اميري، رئيس كميته ملي حافظه جهاني و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران با بيان اين نكته كه مجموع گزارش‌ها و اخبار از كميته حافظه جهاني، نشان‌دهنده پيشرفت كميته در حوزه وظايف محوله است، گفت: در نظر داريم طي مراسمي پنجم آبان‌ماه سال جاري كه برابر است با روز جهاني ميراث ديداري و شنيداري گواهي آثار ثبت شده ايران در فهرست منطقه آسيا و اقيانوسيه حافظه جهاني را به متوليان اين امر اهدا كنيم. 

وي با اشاره به اين موضوع كه برنامه حافظه جهاني براي سازمان اسناد و كتابخانه ملي به عنوان متولي اين بحث در ايران بسيار حائز اهميت است و بايد با استفاده از ظرفيت‌هاي خارج از كميته و تعريف پروژه‌هاي عملياتي روند رو به رشدي در زمينه ارائه آثار ايران به يونسكو داشته باشيم.

صالحی‌امیری در ادامه عنوان كرد: براي اين كه تصوير ايران در حافظه جهاني مخاطب گسترده‌تري داشته باشد نيازمند حضور فعال رسانه‌هاي مختلف در اين حوزه است. در ادامه اين جلسه اعضاي كميته ملي حافظه جهاني به بيان ديدگاه‌هاي خود در حوزه جايزه بين‌المللي فردوسي كه سال‌ها در يونسكو مغفول مانده است، پرداختند و پس از بحث و تبادل نظر كليات اين موضوع به تصويب رسيد و كار دقيق‌تر و ارائه گزارش كارشناسي در زمينه مسائل مختلف حقوقي و مالي اين جايزه بين‌المللي به جلسه‌های بعدي موكول شد. 

در بخش ديگري از اين جلسه فرزانه فرزام، از اعضاي كميته به ارائه گزارشي از آثار مطرح شده در كميته كه به دلايل مختلف به نتيجه نرسيده است و موانع و مشكلات موجود در اين زمينه پرداخت است. مقرر شد اعضاي كميته ملي حافظه جهاني پس از تهيه طرح اوليه و بررسي اين آثار كه اجرايي نشده‌اند در اين باره تصميم‌گيري كنند. 

در اين جلسه كه دكتر محمد رجبي، رئيس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، حجت‌الاسلام ابهري و ساير اعضاء از ميراث فرهنگي و وزارت امور خارجه و... حضور داشتند، مباحثي نظير برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي در مركز و استان‌ها، جذب كارشناسان متبحر در كميته، توجه به محوريت ايران در منطقه و ساير مباحث مرتبط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

برنامه حافظه جهاني براي شناخت اهميت و ارزش ميراث مستند و ضرورت حفظ و نگهداري آن در سال 1992 توسط يونسكو پايه‌ريزي شد و در ايران نيز از سال 1384 كميته ملي حافظه جهاني پيشبرد اهداف اين برنامه را بر عهده دارد. سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران به عنوان متولي و رئيس كميته ملي حافظه جهاني در ايران فعال است و تاكنون در اين زمينه آثار متعددي را به يونسكو معرفي كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها