پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
رونمایی از چاپ جدید نهج‌البلاغه براساس قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود

کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی (علیه السلام) مشهد، 27 مهر، مصادف با روز مباهله از چاپ جدید نهج‌البلاغه رونمایی خواهد کرد.

محمد مجتهدی، مسئول کتابخانه تخصصی امیر‌المؤمنین علی (ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: چاپ جدید نهج‌البلاغه با تصحیح حجت‌الاسلام قیس عطار 27 مهر، مصادف با روز مباهله در محل این کتابخانه، رونمایی خواهد شد.

مجتهدی با بیان این‌که این اثر، بر اساس قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود از نهج‌البلاغه تألیف شده است، گفت: هدف حجت‌الاسلام «قیس عطار» این بود که از زمان شیخ رضی (ره)، مؤلف نهج البلاغه به بعد، نسخه‌های قدیمی نهج‌البلاغه را بازیابی کند تا نهج‌البلاغه‌ای‌ کامل و جامع عرضه کند. عطار برای ‌ارائه این تصحیح از نهج‌البلاغه، در سال 1389، چهار نسخه قدیمی موجود در کتابخانه‌های «آیت‌الله مرعشی نجفی»، «مسجد جامع چهلستون»، «مدرسه نواب» و «کتابخانه آیت‌الله گلپایگانی» را مورد مطالعه قرار داده است. 

وی افزود: نویسنده این اثر، پس از مطالعه این نسخ، نسخه خطی نهج‌البلاغه تالیف «علی بن سکّون» را که دو نسخه از آن یکی در ایران و دیگری در ترکیه موجود است مبنا قرار داده و آن را تصحیح کرده است. «علی بن سکّون» از علما، فقها و ادیبان قرن ششم هجری است که در حدود سال 600 ه. ق درگذشت؛ همچنین تصحیح صحیفه سجادیه از جمله آثار این عالم عراقی به شمار می‌آید.

مجتهدی درباره اهمیت این کتاب و ارحجیت آن بر آثار مشابه نیز توضیح داد: کتاب شریف نهج‌البلاغه در طول تاریخ، دارای حواشی و اضافاتی بوده  یا در مواردی، مطالبی از آن کم شده است. از این‌رو مراجعه به نسخ قدیمی و نزدیک به نسخه سید رضی، از جمله ویژگی های بارز این اثر جدید است.

همچنین مجتهدی عنوان کرد: کتابخانه امیرالمؤمنین کار چاپ جدید نهج‌البلاغه تصحیح شده توسط حجت‌الاسلام قیس عطار را برعهده گرفته است و خود میزبان مراسم رونمایی آن از ساعت 19 تا 21 روز 27 مهر در محل کتابخانه به نشانی مشهد، خیابان آزادی، کوچه شاهین فر، بنای حسینیه است.

کتابخانه امیرالمؤمین علی (ع)، از ثلث اموال مرحوم ابوالقاسم مجتهدی در سال 1379 تأسیس شده است و با 20 هزار کتاب شامل نسخه‌های خطی، نسخه‌های جدید، مقالات، مجلات تخصصی، نخستین و جامع‌ترین کتابخانه تخصصی درباره امام علی (ع) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها