پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
رئیس کتابخانه ملی از کتابخانه اسلامی مادرید بازدید کرد

سفر ر‌‌ئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای شرکت در اجلاس سالانه شورای جهانی آرشیو (ایکا) با بازدید از کتابخانه اسلامی اسپانیا در شهر مادرید آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) رئیس کتابخانه ملی ایران در این بازدید که عصر روز گذشته (ساعت 4 بعد از ظهر به وقت مادرید)، با همراهی برخی ازمسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا صورت گرفت،  مورد استقبال خانم دکتر آراسلی رئیس کتابخانه اسلامی مادرید و سایر مسئولان این کتابخانه قرار گرفتند و از نزدیک از بخش های مختلف این کتابخانه بازدید کرد.

دکتر رضا صالحی همچنین از نمایشگاه آثار اسلامی، ایرانی و عربی پایتخت اسپانیا که همزمان با این بازدید در کتابخانه مادرید به نمایش درآمده نیز بازدید کرد. کتاب ها و آثار مذکور مربوط به قرن 16 میلادی در حوزه اسلام بوده که از جمله این کتاب ها می‌توان به کتاب حافظ شیرازی اشاره کرد که مورد توجه بسیاری از علاقمندان قرار گرفته است.

در ادامه این بازدید لوییسا مورا، مسئول بخش اسلامی این کتابخانه با اشاره به اینکه عمده کسانی که از این کتابخانه استفاده می کنند از محققان و دانشجویان برجسته و علاقه‌مند به حوزه اسلام هستند، به تشریح بخشی از عملکرد کتابخانه، منابع و تعداد کارکنان پرداخت.

وی درباره فعالیت‌های این کتابخانه گفت: مساحت این کتابخانه 30 هزار متر مربع است و زیر نظر وزارت امور خارجه اسپانیا فعالیت می‌کند و دو روز در هفته در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

این مسئول کتابخانه ادامه داد: از سیاست های این کتابخانه، دیجیتال سازی منابع آن است که در نتیجه این کاربخش اعظمی از منابع در اختیار مردم قرار می گیرد؛ بخش اسلامی این کتابخانه دارای 5000 کتاب است که عمدتا دیجیتال شده‌اند و اولویت دیجیتال سازی منابع با کتب قدیمی بوده است.از دیگر مزایای این کتابخانه سیستم قرض دهی مشترک با کتابخانه های دانشگاهی، دانشگاه ها و سایر مراکز علمی و کتابخانه ها در اسپانیا است.

در ادامه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به همراه اعضاء سفارت و معاونان خود بازدیدی از مخازن و بخش های کتابخانه به عمل آوردند و با مراجعه به مجموعه نسخ خطی فارسی این کتابخانه از نزدیک شاهد فعالیت ها و وضعیت نسخ خطی و کتب منتشره بودند.

صالحی همچنین حین این بازدید در زمینه چگونگی گسترش همکاری ها با این کتابخانه و تبادل منابع با رئیس کتابخانه اسلامی مادرید رایزنی و مذاکره کرد.

 کنفرانس ایکا همه ساله در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود و در کنفرانسی که سال گذشته در بروکسل بلژک برگزار شد، ایران نیز حضور فعال داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها