شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
همه چیز درباره «سلول‌های بنیادی» به قلم برنده جايزه آیسسکو

کتاب «سلول‌های بنیادی (سلول‌های بنیادی جنینی)» به قلم حسین بهاروند، برای دومین‌بار به چاپ رسید. نويسنده این اثر به معرفی مشخصات و منشا سلول‌های بنیادی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) چاپ دوم کتاب «سلول‌های بنیادی (سلول‌های بنیادی جنینی)» در 10 فصل به قلم دکتر حسین بهاروند، مديرگروه زيست‌شناسی علوم جانوری تكوينی دانشگاه علم و فرهنگ، از سوی انتشارات خانه زیست‌شناسی به بازار نشر عرضه شده است.

کتاب «سلول‌های بنیادی (سلول‌های بنیادی جنینی)» نخستین نسخه از مجموعه سه جلدی «سلول‌های بنیادی» است. مولف در ابتدای اثر خود یاد و خاطره مرحوم دکتر سیدکاظم آشتیانی، بنیانگذار و رئیس وقت پژوهشکده رویان را گرامی داشته است. بهاروند در اثرش، مرحوم آشتیانی را الهام‌بخش پژوهش در زمینه فناوری سلول‌های بنیادی و طب تولیدمثل معرفی می‌کند. 

همه چیز درباره سلول‌های بنیادی
پنج فصل نخست کتاب شامل عنوان‌های «سلول‌های بنیادین جنینی مفاهیم و پتانسیل‌ها»، «مکانیسم خود نوزایی در سلول‌های ینیادین جنینی»، «دستکاری ژنتیکی در سلول‌های بنیادی جنینی انسانی»، «سلول‌های بنیادی جنینی موشی و سایر مهره‌داران» و «روش‌ قدم به قدم تولید، کشت و نگهداری سلول‌های بنیادی جنینی موشی و انسانی» است. 

نویسنده در فصل‌های ابتدایی اثرش آورده که سلول‌های بنیادی جنینی، همراه با منشاشان تعریف می‌شوند. وی در ادامه در مبحث مشخصات سلول‌های بنیادی جنینی اشاره می‌کند که در حقیقت منشا سلول‌های بنیادی جنینی مشخص نیست و معلوم نیست که آیا سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌هایی در توده سلولی داخلی بلاستوسیت هستند یا آن‌که همان توده سلولی داخلی پلاستوسیست تحت شرایط آزمایشگاهی تبدیل به سلول بنیادی جنینی می‌شوند. 

بهاروند در ادامه با تاکید بر اهمیت ارایه یک تعریف از سلول‌های بنیادی جنینی، به تعریف آستین اسمیت اشاره کرده است: «سه معیار از 9 معیار اسمیت: سلول‌های بنیادی جنینی باید 1ـ از توده‌ سلولی داخلی (ICM) و یا اپی بلاست مشتق شده باشد، 2ـ دارای توان تقسیم متقارن نامحدود و بدون تمایز باشد و در عین حال توان تمایز را حفظ نماید،3ـ دارای سلول‌های بنیادی جنینی پرتوان باشند تا بتوانند انواع سلول تمایز یافته که مشتق از سه لایه زاییده اولیه جنین است را به وجود آورند.» 

منشا سلول‌های بنیادی جنینی کجاست؟
«منشا سلول‌های بنیادی جنینی» و «مکانیسیم‌های خودنوزایی در سلول‌های بنیادی جنینی»، «اپی ژنتیک سلول‌های بنیادی جنینی»، «دستکاری ژنتیکی در سلول‌های بنیادی جنینی انسانی» و «سلول‌های بنیادی و ترمیم در پلانارین‌ها، افق‌های نو در زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی» عنوان‌های پنج فصل بعدی کتاب هستند. 

نویسنده در این فصل‌ها در تشریح منشا سلول‌های بنیادی جنینی آورده: «سلول‌های بنیادی جنینی سلول‌هایی هستند که از جنین مرحله پیش از لانه گزینی به دست می‌آیند. این سلول‌ها قدرت تکثیر نامحدود در محیط آزمایشگاهی و پتانسیل تمایز به انواع سلول‌های بالغ را دارا هستند. این سلول‌ها به‌طور مشخص برخی از ویژگی‌ها را از خود بروز می‌دهند که سلول‌های جنینی دست نخورده به‌طور طبیعی آن‌ها را نشان نمی‌دهند.» 

مکانیسم‌های خودنوزایی در سلول‌های جنینی انسان
مولف در بخش دیگری از کتابش در مبحثی با عنوان «مکانیسم‌های خودنوزایی در سلول‌های جنینی انسان» نوشته: «سلول‌های بنیادی جنینی انسانی با دانشتن قابلیت خودنوزایی و پرتوانی، پتانسیل بالایی در مدلسازی تکوین جنین انسانی و تامین ذخیره نامحدودی از سلول‌های تمایز یافته به منظور درمان یا تحقیقات تکوینی و دارویی دارند. به همین دلیل توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه سلول‌های بنیادی را به خود جلب کرده است.» 

دکتر حسین بهاروند، برنده جايزه علامه طباطبايی، برنده جايزه دوسالانه آيسسكو و برگزيده جشنواره تحقيقات علوم پزشكی رازی است. دو رده از سلول‌های بنيادی جهان نیز به نام این دانشمند جوان کشورمان به ثبت رسیده است. 

چاپ دوم کتاب «سلول‌های بنیادی (سلول‌های بنیادی جنینی)» با شمارگان پنج‌ هزار نسخه در 276 صفحه، به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات خانه زیست‌شناسی روانه بازار نشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    عالی است از شمامتشکرم
  • دلارام ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    خیلی بد است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها