دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
مراسم بزرگداشت استادان پیشکسوت گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی برپا می‌شود

مراسم بزرگداشت و تکریم استادان پیشکسوت گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی (دکتر رضا شعبانی، دکتر اللهیار خلعتبری، دکتر علی بیگدلی و دکتر جمشید آزادگان) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی با همکاری گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و انجمن ایرانی تاریخ مراسم بزرگداشت استادان پیشکسوت گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی را برگزار می‌کند. 

دکتر رضا شعبانی، دکتر اللهیار خلعتبری، دکتر علی بیگدلی و دکتر جمشید آزادگان از استادان نامدار ایران هستند که در این مراسم از فعالیت‌های آنها قدردانی می‌شود. 

دکتر رضا شعبانی، متولد 1317، دارای دكترای تاريخ از دانشگاه سوربن پاريس و متخصص تاريخ ايران در روزگار افشاريه است. وی پنج سال در دانشگاه كمبريج انگلستان به تدريس تاريخ پرداخت. همچنین 24 سال تدريس در دانشگاه‌های كشور، مديريت گروه تاريخ دانشگاه‌های علوم و تحقيقات و دانشگاه شهيد بهشتی و نيز گروه تاريخ مركز تحقيقات فارسی ايران و پاكستان، در اسلام آباد، برخی از فعالیت‌های شعبانی به‌شمار می‌روند. 

شعبانی بيش از 200 مقاله به زبان‌های فارسی، فرانسوی، انگليسی و تاليف بيش از 20 عنوان كتاب تاریخی را در کارنامه‌اش دارد که اغلب متمركز بر تاريخ افشاريه است. تاليفات دكتر شعبانی را می‌توان به پنج دسته تقسيم كرد: تصحيح متون، پژوهش‌های تاريخی درباره سلسله‌های افشاريه و زنديه، تاريخ ايران باستان و تاريخ عمومی ايران، تک‌نگاری‌ها و مجموعه مقالات و موضوعات پراكنده. 

دکتر علی بیگدلی سال ۱۳۲۲ در قم زاده شد. وی استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی، کارشناس مسائل بین‌المللی، تاریخدان و پژوهشگر عصر معاصر است. تخصص وی در زمینه روابط بین‌الملل و تاریخ اروپا است. وی بیش از 50 سال سابقه تدریس دارد و حدود 18 جلد کتاب و 30 مقاله تخصصی در حوزه تخصصی‌اش به تالیف درآورده است. 

تاریخ اروپا در قرون جدید، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب (دو جلد)، تاریخ سیاسی-اقتصادی عراق، تاریخ فرهنگ و تمدن اروپا در دوران جدید، سیاست خارجی رضا شاه، تاریخ یونان و روم، ترورهای سیاسی در تاریخ معاصر ایران (دو جلد)، کرونولوژی مسیحیت و قرون وسطی، تاریخ اروپا در قرون وسطی، ت‍اری‍خ‌ ی‍ون‍ان‌ و روم‌ (رش‍ت‍ه‌ ت‍اری‍خ‌) و ت‍روره‍ای‌ س‍ی‍اس‍ی‌ در ت‍اری‍خ‌ م‍ع‍اص‍ر ای‍ران‌ عناوین برخی از کتاب‌های وی را تشکیل می‌دهند. 






دکتر الله‌یار خلعتبری
(نواده محمد ولی خان تنکابنی معروف به سپهدار تنکابنی یا سپهدار اعظم) استاد بازنشسته تاریخ دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۲۶ در شهرستان قزوین به‌دنیا آمد. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در سال ۱۳۴۳ در شهرستان شهسوار موفق به اخذ دیپلم شد. خلعتبری تحصیلات کارشناسی خود را در رشته فلسفه اسلامی (معقول) دردانشگاه تهران به پایان برد و پس از آن برای ادامه تحصیل راهی اروپا شد و به فرانسه رفت و از دانشگاه سوربن مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته تاریخ فلسفه به سال ۱۳۵۱ دریافت کرد و در همان دانشگاه برای تحصیلات دکتری در رشته تاریخ اقدام کرد و در نهایت سال ۱۳۵۵ موفق به اخذ مدرک دکتری شد. 

تاریخ خوارزمشاهیان، جنبش بابک، یادداشت های محمدولی خان تنکابنی (سپهسالار اعظم) و کارکردها و نقش سیاسی و اجتماعی قلاع در تاریخ میانه ایران کتاب‌های این استاد تاریخ را تشکیل می‌دهند. 

دکتر جمشید آزادگان نیز عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران است. تاريخ اديان ابتدايي و قديم و جامعه‌شناسي دين از کتاب‌های این استاد تاریخ است. باورها، کارکرد و خاستگاه اساطیر، جامعه‌شناسی تاریخ، نهادهای دینی ابتدایی: توتمیسم، عرفان جهانی و تصوف اسلامی، شناخت شناسی یا نظریه شناخت و جادو و جادوشناسی از مقاله‌هایی است که آزادگان نوشته است. 

مراسم بزرگداشت استادان پیشکسوت گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی با همکاری انجمن علمی دانشجویی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی، انجمن ایرانی تاریخ، جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی در تالار مولوی دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی سه‌شنبه 22 مهر ساعت 11 برگزار می‌شود. از استادان، دانشجویان و محققان عرصه تاریخ دعوت می‌شود برای پر رونق‌تر شدن و قدردانی از استادان تاریخ در این مراسم شرکت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها