دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی در حسینیه ارشاد

دبیر نخستین همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی (ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز» از برگزاری این همایش از 30 مهر تا یکم آبان در حسینیه ارشاد خبر داد.

دکتر حسین شیخ رضایی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: شورای کتاب کودک با هدف ارتقای سطح علمی اعضاء و ایجاد محفلی علمی برای گفت‌وگو و تبادل نظر دست‌اندرکاران، پیشکسوتان و صاحب نظران ادبیات کودک و همچنین برقراری پیوند و ارتباط بین بخش غیردولتی فعال در حوزه ادبیات کودک و بخش دانشگاهی و اساتید و دانشجویان این حوزه و با توجه به تاسیس این رشته در دانشگاه‌ها، برآن شد تا اقدام به برگزاری همایش‌های دوسالانه‌ای با محوریت کلی «ادبیات کودک و مطالعات کودکی (ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز) کند.

حسین شیخ رضایی تصریح کرد: البته هر کدام از همایش‌ها دارای موضوعی جداگانه خواهد بود و شرکت‌کنندگان می‌توانند مقالات، سخنرانی‌ها و نظراتشان را حول آن موضوع خاص ارایه دهند.

وی افزود: «مخاطب شناسی» موضوعی است که برای نخستین دوره این همایش درنظرگرفته شده است. این موضوع از دل جلساتی که شورای کتاب کودک با نهادهای فعال در زمینه ادبیات کودک برگزار کرد و بحث و تبادل نظر درباره انتخاب موضوعی که پرداختن به آن مبرم بوده و به عنوان یک خلاء و نقصان در این حوزه وجود دارد، انتخاب شد. به همین ترتیب دوره‌های بعدی این همایش نیز با حفظ محوریت کلی، به موضوعات خاصی خواهند پرداخت.

شیخ‌رضایی ادامه داد:  همه مقالات رسیده و سخنرانی‌ها و بحث و تبادل نظر در نشست‌های این همایش با محوریت «مخاطب شناسی» خواهد بود که در نشست‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: کارشناسان در این همایش، هشت نشست با عناوین «مطالعات کودکی و مخاطب‌شناسی»، «مطالعات کودکی و مخاطب‌شناسی»، «مطالعات کودکی، مخاطب‌شناسی و نقد ادبی»، «تصویرگری»، «کتابخانه، ترویج کتابخوانی و قصه‌گویی»، «کارکردهای ادبیات»، «مطالعات موردی و بررسی آثار» و «ترجمه و شعر» برگزار خواهند کرد و موضوع مخاطب شناسی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار خواهند داد.

دبیر این همایش افزود: در نشست‌های فوق نویسندگانی نظیر «حمیدرضا شاه‌آبادی»، «حسین شیخ‌الاسلامی»، «علی‌اصغر سیدآبادی»، «شکوه حاجی نصرالله»، «سیدعلی کاشفی خوانساری»، «محسن هجری» و برخی از نویسندگان و تصویرگران حوزه ادبیات کودک و نوجوان حضور خواهند داشت و سخنرانی خواهند کرد.

وی افزود: در مجموع حدود 150 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از بین آنها 50 مقاله برای ارائه در همایش پذیرفته شده است. چکیده این مقالات در قالب دفترچه‌ای منتشر خواهد شد و در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. همچنین درنظر داریم گزیده‌ای از مقالاتی را که از کیفیت بالاتری برخوردار هستند در آینده در قالب کتابی مستقل منتشر کنیم.

شیخ رضایی در ادامه به برنامه‌های جانبی این همایش اشاره کرد و گفت: برنامه‌های جانبی جذاب و قابل توجهی در حاشیه این همایش دو روزه درنظر گرفته‌ایم که از آن‌جمله می‌توان به برگزاری نمایشگاه عکسی با عنوان «کودک ایرانی در گذر تاریخ» اشاره کرد که موضوع آن مخاطب شناسی در حوزه ادبیات کودک خواهد بود.

وی افزود: این نمایشگاه با همکاری موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار می‌شود و برای نخستین بار تعداد 100 عکس از کودکان در دوره‌های قاجار و پهلوی در بخش‌های کودک کار، کودک در بیمارستان، اسباب بازی‌ها و هرچیزی که مربوط به کودک بوده است به نمایش می‌گذارد.

شیخ رضایی ادامه داد: همچنین در حاشیه همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی (ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز)، دو میزگرد و پنل خواهیم داشت که یکی از آنها درباره تصویرگری و ارتباط تصویرگران با مخاطبان و مسائل مربوطه خواهد بود که با حضور چهار یا پنج تن از متخصصان این حوزه برگزار می‌شود. میزگرد بعدی هم درباره پدیدآورندگان است که با حضور چهار یا پنج تن از نویسندگان و ناشران با موضوع مخاطب شناسی برگزار خواهد شد.

دبیر همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» گفت: علاوه بر این چهار کارگاه نیز در حاشیه این همایش برپا خواهد شد که عناوین آنها عبارتند از «نوشتن برای صفحه‌های نمایشگر (تبدیل داستان به اپلیکیشن)»، «روش‌های خلاق در ترویج خواندن»، «نوشتن برای کودکان» و «فانتزی» که مخاطبان این کارگاه‌های نویسندگان کودک و نوجوان، معلمان، مربیان، والدین، کتابداران و مدرسان نویسندگی خلاق خواهند بود.

وی افزود: درنظر داریم از حضور یکی از پروفسورهای مطرح ادبیات کودک از کشور آلمان به عنوان مدعو و سخنران همایش بهره‌مند شویم. همچنین به دلیل گرایش و تخصص وی در کارگاه فانتزی نیز از سخنرانی و نظرات ایشان استفاده خواهیم کرد.

علاقه‌مندان برای شرکت در همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» می‌توانند طی روزهای آینده از جزئیات نحوه ثبت نام، هزینه‌ها و برنامه‌های مربوط به این همایش، با مراجعه به سایت شورای کتاب کودک به آدرس www.cbc.ir مطلع شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها