جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹
هفته کتاب‌های ممنوعه در امریکا

از سال 1982 بدین سو از 21 الی 27 سپتامبر در امریکا هفته کتاب‌های ممنوعه نام‌گذاری شده است.

انجمن کتابخانه‌های امریکا همه‌ساله کتاب‌هایی که ازلحاظ اخلاقی، مذهبی و سنی مشکل داشته و والدین زیادی از آن کتاب‌ها شکایت داشته باشند را در لیست کتاب‌های ممنوعه قرار داده و در هفته مذکور 10 کتاب با بیشترین شکایت را لیست کرده و منتشر می‌کند.

در طول هفته کتاب‌های ممنوعه اختلاف‌سلیقه بین والدین، نویسندگان و ناشران به اوج می‌رسد که بازتاب آن را در رسانه‌های کتابی مشاهده می‌کنیم.

برخی از والدین عقیده‌ای به این نوع سانسور ندارند و برخی نیز به جد خواستار برداشته شدن کتاب‌های ممنوعه از کتابخانه‌ها، مدارس و کتابخانه منازل هستند و حتی به فرزندان خود اجازه نمی‌دهند کتابهای هری پاتر را بدلیل محتوای جادوگری در خانه داشته باشند.

در لیست 2013 کتاب‌هایی مانند کاپیتان زیرشلواری (به دلیل ادبیات تهاجمی و بدردنخور برای بچه‌ها)، آبی‌ترین چشم به دلیل وجود خشونت و عدم تناسب گروه سنی، خاطرات سرخ‌پوستی به دلیل واژه‌های نژادپرستانه،بازی‌های گرسنگی به دلیل خشونت‌های مذهبی، استخوان نوشته جف اسمیث به دلیل دیدگاه سیاسی و نژادپرستانه، در جستجوی آلاسکا به دلیل وجود موضوعاتی مثل مواد مخدر و الکل و نامتناسب بودن برای گروه‌های سنی و ... دیده می‌شود که جزو کتاب‌های ممنوعه قرارگرفته‌اند.

در هفته کتاب‌های ممنوعه، کمپینی با حمایت انجمن کتابخانه‌های امریکا در این کشور برپاشده و کتاب‌های نامتناسب را (با تعریف انجمن) به مخاطبان شناسایی کند و دراین‌بین موافقان و مخالفان نظرات خود را ابزار می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها