چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
معرفی سامانه «نقدِ نقد» در شوراي بررسي متون و كتب علوم انساني

«شوراي بررسي متون و كتب علوم انساني» با رويكرد تقويت تفكر انتقادي در علوم انساني کشور و با مشاركت استادان دانشگاه‌ها به بررسي و نقد بیش از سه‌هزار کتاب علوم انساني پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این شورا برای دسترسی همگان به بانک نقد کتاب‌های علوم انسانی، سامانه‌ای با عنوان «نقدِ نقد» راه‌اندازی کرده تا آثار نقد شده توسط گروه‌های تخصصی 13 گانه (اقتصاد- تاریخ و باستانشناسی- روانشناسی- روش شناسی علوم انسانی اسلامی- زبان و ادبیات عربی- زبان و ادبیات فارسی- زبانشناسی و زبانها- علوم اجتماعی-علوم تربیتی- علوم سیاسی- فقه و حقوق- فلسفه و کلام و مدیریت) مورد توجه، بررسی و نقدِ مجدد همه استادان، دانشجویان و پژوهشگران قرار گیرد. 

علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به این سامانه، نقد و نظر خود را درباره هر کتاب و یا نقد وارده بر آن کتاب را به ثبت رسانده و در گفتمان نقد آثار علوم انسانی مشارکت کنند. 

«سازوکار و مراحل نقد کتاب» شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی 

الف) روند و مراحل نقد کتاب در شوراي بررسي متون و كتب علوم انساني 

روند نقد و بررسي متون و كتب علوم انساني در گروه‌هاي تخصصي شورا، طي يك فرايند كاملاً علمي و مشخص صورت مي‌پذيرد و گروه ‌ها براساس فرم‌‌هاي نقد كتب ملي وجهاني، مراحل مختلفي را از آغاز تا پايان طي كرده تا در عين رعايت موازين علمي نقد و بررسي، مشاركت جمعي و نگرش تخصصي استادان و صاحبنظران گرايش‌هاي مختلف دريك گروه تخصصي نيز مدنظر قرار گيرد. 

تنها بخشي از اين فرايند تدريجي و بسيار زمان‌بر شامل اين مراحل است: «تشكيل جلسات تخصصي گروه»، «تعيين و شناسايي متون و كتب علمي حوزه تخصصي»، «درخواست خريد و تهيه كتب و متون تخصصي»، «تعيين استادان و داوران علمي»، «ارسال فرم‌هاي داوري»، «تنظيم قراردادهاي نقد»، «پي‌گيري پاسخ‌هاي داوري و جمع‌‌بندي داوري‌هاي گروه تخصصي»، «اخذ مقاله علمي از داوران در خصوص نقد كتب و متون»، «تعيين بازبيني‌هاي داوري‌ها»، «انتقال داوري‌‌ها و بازبيني‌‌ها در فرم‌هاي «نظر نهايي گروه»، «طرح نظر نهايي در جلسه گروه و تاييد و تصويب گروه تخصصي»، 

«جمع‌بندي و چكيده‌ سازي نظر نهايي گروه در قالب نقاط قوت و ضعف شكلي و محتوايي و نيز پيشنهادات گروه در فرم «جمع‌بندي نظر نهايي گروه»، «ارسال جمع‌بندي نظر نهايي گروه به ناشرين و مولفين كتب»، «درج جمع‌بندي‌ها و نقدنامه‌هاي گروه در سايت شورا»، «برگزاري جلسات مشترك گروه تخصصي با ناشرين و مولفين»، «ارسال نتايج داوري‌ها به گروه‌هاي تخصصي دانشگاه‌ها»، «تنظيم نقدهاي نهايي در مجموعه كتب نقدنامه‌هاي گروه»، «ارسال مقالات علمي به دو فصلنامه علمي پژوهشي شورا» و «معرفی نقدهای انتشار یافته در سامانه اینترنتی نقد نقد» 

ب) هدف و رسالت شورای بررسی متون در نقد کتب علوم انسانی 

هدف شورای بررسی متون در نقد متون درسی و کمک درسی حوزه علوم انسانی، علاوه بر ترويج جريان نقد در جامعه علمي كشور، نقد علمي نظريات مطرح در حوزه علوم انساني معاصر و به ويژه غربي است که لازم است مورد توجه مجامع علمي كشور قرار گيرد. رسالت‌ها و برنامه‌‌هاي «شوراي بررسي متون و كتب علوم انساني» برای ترويج جريان نقد علمي در جامعه علمي كشور و نيز حلقه وصل حوزه علوم انساني به اين جريان و رونق حيات جامعه علمي كشور است. 

«رشد تفكر انتقادي در توليدات علمي دانشگاهي»، «نقد متون درسي وكمك درسي دانشگاه‌ها»، «توسعه فرهنگ نقد در جامعه علمي»، «تقويت جايگاه علوم انساني»، «اصلاح برنامه‌هاي آموزشي، تدوين سرفصل‌ها،‌ پيشنهاد تاسيس دروس و دوره‌هاي جديد علوم انساني» و «ايجاد بانك اطلاعات علوم انساني در بخش‌هاي متون درسي، نشريات پژوهشي و روش‌هاي تدريس» پاره‌اي از اهداف شورا كه از آغاز فعاليت آن تاكنون مد نظر بوده است. 

گروه‌های 13 گانه شورای بررسی متون تاكنون به بررسي و نقد حدود سه هزار متن اصلي وكمك درسي علوم انساني دانشگاه‌ها اقدام کرده كه محصولات آن در قالب سلسله‌ منشورات و كتاب‌هاي نقدنامه تخصصي (20جلد)، نشريه علمي پژوهشي (31 مجلد)، تاليف كتاب(25جلد)، مجموعه مقالات (24 جلد)، جزوات، ‌ارسال داوري‌هاي علمي به ناشران و مولفان (800 مورد)، برگزاري نشست‌هاي تخصصي (81 مورد) اعم از همايش‌ها، كارگاه‌ها، كنگره ملي و نشست‌هاي نقدنظريه و نيز درج در سايت و غيره، منتشر شده است و بیش از هزار و 700 نفر از استادان حوزه و دانشگاه از مراكز علمي و آموزشي كشور با گروه‌هاي تخصصي آن همكاري مستمر داشته و تاكنون در حدود هزار و 800 جلسه توسط اين گروه‌ها برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها