سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
«جامعه‌شناسی هنرها»؛ کتابی که هنر فاخر و مردمی را تعریف می کند

کتاب«جامعه‌شناسی هنرها» نوشته ویکتوریا الکساندر با ترجمه اعظم راودراد تجدید چاپ شد. به گفته مترجم، «جامعه‌شناسی هنرها» نخستین کتابی است که در آن هنرهای مردم‌پسند، به‌طور کامل از منظر جامعه‌شناختی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

اعظم راودراد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت:«جامعه‌شناسی هنرها» که دومین چاپ آن به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته، کتابی مبنایی در حوزه جامعه‌شناسی هنر است و کلیات این مبحث و تمامی مفاهیم مربوط به آن را آموزش و شرح می‌دهد. 

وی افزود: این کتاب هرچند مهم‌ترین نظریه‌های جامعه‌شناسی هنر را توضیح می‌دهد اما خود وارد حوزه نظریه‌پردازی نمی‌شود. ویژگی مهم این کتاب این است که نویسنده توجه زیادی به هنرهای مردم‌پسند نشان می‌دهد و آنها را نیز در کنار دیگر هنرها بررسی می‌کند. این مساله در دیگر کتاب‌های جامعه‌شناسی هنر چندان سابقه‌ای نداشته است. 

راودراد در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا عنوان کتاب «جامعه‌شناسی هنرها» است و نه جامعه‌شناسی هنر؟» گفت: تا پیش از ویکتوریا الکساندر، در هر کتابی که نام هنر می‌آمد، منظور هنرهای زیبای فاخر بود اما همان‌طور که پیشتر بیان کردم، الکساندر به‌جز این هنرها، انواع هنرهای فولکلور و هنرهای عامه‌پسند را نیز از منظر جامعه‌شناسی مورد بحث و بررسی قرار داده است. بنابراین الکساندر به دلیل جمع بین انواع هنرها در این کتاب نام آن را «جامعه‌شناسی هنرها» گذاشته است. 

 عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین به  ویژگی دیگر کتاب اشاره کرد و گفت: نویسنده در هر مبحث کتاب یک یا دو مطالعه میدانی هم انجام داده و در انتهای هر فصل آورده است. این ویژگی باعث شده کتاب از منظر آموزشی یک اثر درخشان و کامل از آب دربیاید. 

راودراد در پایان گفت: ویکتوریا الکساندر تالیفات بسیاری دارد و در جهان شناخته شده است. با وجود این تنها همین کتاب «جامعه‌شناسی هنرها»ی او به فارسی ترجمه و منتشر شده است. 

اعظم راودراد دارای مدرک دکترای جامعه شناسی از دانشگاه وسترن سیدنی استرالیاست و هم‌اکنون دانشیار گروه علوم ارتباطات و معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. راودراد همچنین سردبیر فصلنامه «پژوهش زنان» است.

«نظريه‌های جامعه شناسی هنر وادبيات»، «دين و رسانه» و «جامعه‌شناسی سینما و سینمای ایران» نام شماری از تالیفات منتشر شده راودراد است.

دومین انتشار کتاب «جامعه‌شناسی هنرها» اثر ویکتوریا الکساندر و ترجمه اعظم راودراد با شمارگان هزار و 500 نسخه، 528 صفحه به‌بهای 21 هزار تومان از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر روانه کتابفروشی‌ها شده است. چاپ نخست این کتاب نیز در سال 1391 با قیمت 15 هزار تومان عرضه شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها