دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
میلیاردر انگلیسی با سرمایه‌گذاری بر تولید سوخت پاک به دنبال چیست؟/ نظام سرمایه داری در مقابل آب و هوا!

«نائومی کلاین» در کتاب جدید خود ادعا کرده است که هدف «ریچارد برانسون» از سرمایه‌گذاری بر تولید سوخت پاک و پروژه‌های محیط زیستی کسب شهرت برای خود است نه کمک به حل مشکلات آب‌وهوا!

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، «نائومی کلاین» (روزنامه‌نگار و نویسنده و فعال اجتماعی کانادایی) در کتاب «این‌همه چیز را تغییر می‌دهد، نظام سرمایه‌داری در مقابل آب‌وهوا» ادعا کرده است که «ریچارد برانسون» رئیس و مؤسس گروه شرکت‌های ویرجین کمتر از یک‌دهم مبلغی را که برای توسعه سوخت‌هایی با کربن کم تعهد کرده بود، پرداخت کرده است.

آن‌گونه که کلاین در کتاب جدید خود مطرح کرده برانسون نتوانسته به تعهد خود نسبت به پرداخت 3 میلیارد دلار سرمایه در مدت 10 سال برای تولید سوخت کم‌کربن عمل کند، برانسون باگذشت هفت سال از این تعهد تنها بخش کوچکی از پول وعده داده‌شده یعنی 300 میلیون دلار را پرداخت کرده است.

برانسون که کارآفرین و سرمایه‌گذار بریتانیایی است، پس از جلسه خصوصی با آل گور (فعال محیط‌زیست و سیاستمدار آمریکایی) در سال 2006 متعهد به اختصاص سهمی از سود فعالیت خطوط هوایی شرکت ویرجین برای کشف سوختی پاک شد.

بعدازآن برانسون یک جایزه 25 میلیون دلاری برای ابداع تکنولوژی‌ای که بتواند سالانه یک میلیارد تن کربن موجود در اتمسفر زمین را به خود جذب و هوا را تمیز کند، اختصاص داد. او همچنین در سال 2009 «اتاق جنگ کربن» را که یک سازمان غیردولتی است و در زمینه رفع مشکلات آب‌وهوا فعالیت می‌کند، راه‌اندازی کرد.

کلاین در کتاب خود می‌نویسد: پس ممکن است شک و گمان‌ها صحیح باشد. شاید ماجراهای مختلف برانسون در مورد آب‌وهوا درواقع فقط یک شو و نمایش خنده‌دار باشد و برانسون در حال ایفای نقش خود به‌عنوان ناجی سیاره زمین، البته باهدف مطرح کردن نام تجاری خود است.

کلاین از برانسون و سایر میلیاردرهای محیط زیستی مانند مایکل بلومبرگ (شهردار سابق نیویورک) به‌عنوان مطالعات موردی برای بحث خود استفاده می‌کند. او معتقد است تکیه کردن بر تجارت برای یافتن راه‌حل‌هایی برای تغییر آب‌وهوا غیرواقع‌بینانه است.

برانسون در گفتگو با آبزرور (ویژه‌نامه روزهای یکشنبه روزنامه گاردین) اذعان کرد که تلاش‌های او برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در زمینه تولید سوخت پاک کاهش‌یافته است. او گفت اوایل سال جاری میلیون‌ها دلار در پروژه‌های محیط زیستی شکست‌خورده ازدست‌داده است.

برانسون گفت: بدون شک ویرجین در بسیاری از طرح‌هایی که باعث انتشار کربن شده‌اند، شرکت کرده است به همین دلیل من روی تولید سوخت پاک بسیار کار می‌کنم. اما دلیل مهم‌تر من این است که به دیگران کمک کنم تا کتاب‌های خود را منصفانه‌تر بنویسند.

او تأکید کرد: ما صدها میلیون دلار در پروژه‌های مختلف فناوری‌ پاک سرمایه‌گذاری کرده‌ایم ولی این میزان سود نکرده‌ایم.

میلیاردر انگلیسی گفت ازآنجاکه بسیاری از طرح‌های شرکت او بر اساس صنعت کربن فشرده ساخته‌شده است، برای تغییر آب‌وهوا مسئولیتی را روی دوش خود احساس می‌کند.

کتاب This Changes Everything: Capitalism vs. The Climate فردا 16 سپتامبر به قیمت 22.39 دلار در 576 صفحه توسط انتشارات سیمون اند شاستر راهی بازار می‌شود.{لینک}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها