سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
مراحل سیاسی زندگانی آیت‌الله طالقانی به تصویر کشیده شد/500 قطعه عکس ناب و متنوع از مبارز انقلابی

محمدعلی فقیه، مدیر انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم رونمایی کتاب «طلایه‌دار بیداری» گفت: این کتاب اثری فاخر، مستند و تاریخی است و تمام مراحل سیاسی زندگانی آیت‌الله طالقانی را به تصویر می‌کشد. در واقع «طلایه‌دار بیداری» شناخت‌نامه مستندی از این مبارز انقلابی ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم آیین رونمایی از کتاب «طلایه‌دار بیداری»، آلبوم تصاویر مجاهد نستوه آیت‌الله محمود طالقانی با حضور مهندس سیدمهدی طالقانی(پسر آیت‌الله طالقانی)، حجت‌الاسلام مازنی، معاون پژوهشی و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، دکتر محسن انصاری، قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از نخبگان و سرآمدان شاهد ایثارگر از تهران و دیگر شهرستان‌ها و همرزمان آیت‌الله طالقانی از جمله آقایان خوش‌صولتیان و سید محمدصادق قاضی طباطبائی سه‌شنبه 18 شهریورماه در موزه ملی شهدا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدعلی فقیه، مدیر انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیر انتشارات شاهد گفت: این کتاب اثر فاخر و مستند تاریخی است که مجموعه‌ای از تصاویر مستند آیت‌الله محمود طالقانی را برای نخستین بار منتشر کرده است.

وی در توضیح عملکرد انتشارات شاهد در طول این سال‌ها گفت: رویکرد نشر شاهد در طول سال‌های فعالیتش انتشار آثار مستند شهدا و ایثارگران است و مجله شاهد یاران با این رویکرد تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به چاپ می‌رساند. این انتشارات کتاب‌هایی هم در وصایای کامل شهدا در دست تالیف دارد که تا به حال 15 شماره از آن آماده چاپ شده است. 

مدیر انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: همچنین این انتشارات چند اثر تصویری و مستند را منتشر کرده که برخی از آنها مربوط به شهدایی چون نواب صفوی، میرزا کوچک خان جنگلی، تاریخ شفاهی خرمشهر و عکاسان ایثارگر بوده است و کتاب طلایه‌دار بیداری پنجمین اثر مستند این انتشارات به‌شمار می‌آید که امروز مراسم رونمایی آن است.

فقیه در ادامه سخنانش به ویژگی‌های این کتاب اشاره و تصریح کرد: در این مجموعه حدود 500 فریم عکس از تصاویر دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، مبارزات و رحلت آیت‌الله طالقانی را منتشر کردیم و سعی ما در انتشار این اثر نفیس رعایت فاخر بودن این اثر در مراحل مختلف بوده است. در پایین هر تصویر تاریخ و شرح آن با کمک خانواده این مبارز نستوه نوشته شده است تا هر وقایع‌نگاری که بعدها به این اثر مراجعه می‌کند اطلاعات بیشتری از آنها کسب کند. 

مدیر انتشارات شاهد در ادامه سخنانش افزود: همچنین در این اثر تمام مراحل سیاسی زندگانی طالقانی به تصویر کشیده شده است تا شناخت‌نامه کامل و مستندی از مرحوم طالقانی برای مخاطبان ارائه شود. 

وی در ادامه درباره فعالیت‌هایی که انتشارات شاهد تاکنون درباره طالقانی به انتشار رسانده است گفت: «شاهد یاران» (به شکل مجله تاریخ شفاهی)‌، آثار دیجیتال مربوط به طالقانی (5 هزار صفحه متن دیجیتالی شامل 1400 دقیقه فیلم و صوت) و کتاب مذکور است که جمعا این انتشارات سه اثر درباره طالقانی منتشر کرده است.

فقیه در پایان سخنانش از سردار محسن انصاری که در دوره مسئولیت وی کلید طرح انتشار این کتاب مطرح شد سپاسگزاری کرد. همچنین از محمدرضا کائینی، پژوهشگر تاریخ به دلیل تهیه محتوای اثر، علیرضا ذاکری گرافیست و ناظر هنری این اثر و حاج سیدمهدی طالقانی (پسر آیت‌الله طالقانی) به دلیل مشارکت در گردآوری این مجموعه قدردانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها