شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
راز ماندگاری مستند «روایت فتح» چیست؟/ کتابی درباره موفق‌ترین مستند اجتماعی ایران

یحیی نیازی، نویسنده کتاب «مستند روایت فتح از نگاه مخاطبان» گفت: دلنشین‌ بودن گفتار متن مستند «روایت فتح» و بهره‌گیری از صحنه‌های زنده، نظر مشترک کارشناسان و مخاطبان درباره دلیل موفق بودن این مستند بود. این کتاب به زودی از سوی انتشارات «جام جم» منتشر می‌شود.

 نیازی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نحوه نگارش این کتاب توضیح داد: این کتاب را درباره مستند روایت فتح که در سال‌های 1391 تا 1392 از شبکه مستند پخش شده بود، نوشتم. پخش این مستند همواره با پیامک‌هایی از سوی مخاطبان بود که بر پخش مجدد برنامه تاکید داشتند.

وی از جلسه مشترکی که با رضا پورحسین، رئیس شبکه مستند و برخی کارشناسان برگزار شده بود، به عنوان زمینه‌های نگارش «مستند روایت فتح از نگاه مخاطبان» یاد کرد و افزود: حاصل این جلسه تدوین کتابی از پیشنهاد‌ها و بازتاب‌های مستند روایت فتح در جامعه مخاطبان بود.

نگارنده «مثل من و تو» درباره منابع تدوین کتاب «مستند روایت فتح از نگاه مخاطبان» گفت: پیامک‌های ارسال شده تنها بخشی از منابع بودند که برای این کتاب استفاده شد. بخشی دیگر از منابع «شب‌های مستند با آوینی» بود که از همین شبکه پخش شد. در این برنامه حسین معززی‌نیا‌ و مسعود فراستی به عنوان کارشناس حضور داشتند.

وی افزود: همچنین برای تدوین این کتاب از نظرات کارشناسان و آوینی‌شناسانی چون مرتضی شعبانی، مهدی فرجی، نادر طالب‌زاده، مصطفی دالایی، مهدی خلجی، محمد ابراهیمی محمد محمد‌نژاد، انسیه شاه‌حسینی که در جلسه با مدیر شبکه مستند حضور داشتند استفاده شده است.

نیازی کتاب «مستند روایت فتح از نگاه مخاطبان» را در بر دارنده سه فصل معرفی کرد و گفت: «مستند روایت فتح از نگاه آوینی و کارشناسان فرهنگی» دربر دارنده نظر مقام معظم رهبری، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی استادان حوزه و دانشگاه مثل دکتر رحیم‌پور ازغدی و خود شهید آوینی است، «مستند روایت فتح از نگاه کارشناسان حوزه مستند‌سازی» و «مستند روایت فتح از نگاه مخاطبان شبکه مستند» فصل‌های بعدی این کتابند.

خالق «جاده استراتژیک فاو- بصره» با اشاره به جمله مقام معظم رهبری درباره آثار شهید آوینی مبنی بر این‌که «نباید بگذارید کارهای ایشان روی زمین بماند» به عنوان نمونه‌ای از نظر‌های آمده در فصل نخست کتاب در دست انتشار خود یاد کرد و افزود: در بخش دیگری از فصل نخست کتاب، شهید آوینی از مجموعه «روایت فتح» به عنوان «تجربه ماندگار» یاد می‌کند و جالب است که بدایند نگاه مخاطبان نیز بر همین نکته تاکید دارد.

نیازی در پاسخ به این سوال که پیامک‌های مخاطبان چگونه دسته‌بندی و ارائه شده‌اند و دیدگاه‌های مشترک کارشناسان و مخاطبان چه بود؟ گفت: این پیامک‌ها از جنبه‌های «نوع نظر مخاطبان» شامل قدردانی‌ها، انتقاد‌ها، پیشنهاد‌ها، تاثیرگذاری‌ها، گلایه‌ها، درخواست‌ها و خاطره‌ها و دل‌نوشته‌ها، «سن بینندگان»، «محل زندگی بینندگان» و «جنسیت بینندگان» دسته‌بندی شدند که بیشترین بییندگان از میان مردان و ساکن در شهر‌های مرزی و جنوبی کشور و از میان گروه بالای 30 سال بودند که درخواست پخش دوباره برنامه را داشته‌اند.

وی درباره اشتراک‌های کارشناسان و مخاطبان نیز توضیح داد: دلنشین بودن گفتار متن (نریشن) برنامه روایت فتح و استفاده از صحنه‌های زنده‌ای چون گفت‌و گو با یک پیرمرد در توپخانه یا گفت‌و گو با رزمندگان در خط مقدم از نگاه مخاطبان و کارشناسان دلیل موفق‌بودن مجموعه «روایت فتح» عنوان شد.

این نویسنده افزود: البته با آن‌که بار حسی بیش از ویژگی‌های فنی مورد تایید مخاطبان قرار گرفت، کارشناسان مستند‌ساز، تکنیک‌های فنی مجموعه «روایت فتح» را قوی عنوان کرده‌اند.

به گفته نیازی، کتاب «مستند روایت فتح از نگاه مخاطبان» که اکنون مراحل پایانی صفحه‌آرایی را سپری می‌کند، به زودی در حدود  320 صفحه از سوی انتشارات جام جم منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها