شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
بازچاپ «بحرین، حقوق 1700 ساله ایران» سعید نفیسی پس از 60 سال

کتاب «بحرین، حقوق 1700 ساله ایران» نوشته سعید نفیسی با اضافات و ویرایش جدید از سوی انتشارات اساطیر منتشر می‌شود. این کتاب حاوی مدارک متقن از مالکیت ایران بر جزایر مورد اختلاف است.

عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر انتشارات اساطیر درباره دو کتابی که در دست تالیف دارد، به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «بحرین، حقوق 1700 ساله ایران» و «تذکره شعرای بختیاری» به‌زودی منتشر می‌شود.

وی با اشاره به موضوع کتاب «بحرین، حقوق 1700 ساله ایران» عنوان کرد: این کتاب بیانگر مستند مالکیت ایران بر جزایر بحرین از 1700 سال پیش تا کنون است. در متون قدیم کلمه «بحرین» به صورت یک کلمه عام (کلی) به کار رفته و در معنای امروز کشور بحرین به کار برده نشده است. کتاب با مدارک متقن قدیمی تاریخی، بحرین را جزئی از ایالت فارس دانسته است. این کتاب تالیف سعید نفیسی است و در چاپ جدید اهتمام‌کننده عناوین فرعی به موضوعات داده و با تدوین جدید، فهرست مطالب و فهرست اعلام مفصل و کلی را در کتاب گنجانده تا پژوهندگان تاریخ بتوانند با این تغییرات از کتاب بیشتر استفاده ببرند.

مدیر انتشارات اساطیر درباره کتاب دیگری که به زودی منتشر می‌شود، افزود: کتاب «تذکره شعرای بختیاری» 250 تن از شعرای قدیمی بختیاری را دربرمی‌گیرد. مولف اهمیت این تذکره (شعرهای بختیاری) را درباره مکان‌ها و جغرافیای تاریخی بختیاری می‌داند. همچنین این شعرا علاقه ویژه‌ای به امیرمومنان، علی(ع) داشتند و قصاید زیادی در مدح مولا سروده‌اند. علاوه بر این در اشعار بختیاری ردپایی از وصف مکان‌هایی مانند جونقان، شهر گهر و... وجود دارد و اطلاعات جغرافیای تاریخی در این اشعار جمع شده است.

نگاهی به کتاب «بحرین، حقوق 1700 ساله ایران» نوشته سعید نفیسی 

کتاب «بحرین، حقوق 1700 ساله ایران» نوشته سعید نفیسی است که در 1333 خورشیدی از سوی انتشارات طهوری به چاپ ‌رسید. نفیسی در مقدمه کتاب اشاره می‌کند که کار تدوین آن را در سال 1311 خورشیدی و به توصیه تیمورتاش انجام داده است اما فرصت انتشار نیافته و پس از 23 سال بازنگری در آن انجام داده و به چاپ رسانده است. نفیسی، کتاب خود را که دربرگیرنده‌ 66 صفحه است به تیمورتاش تقدیم کرده است. این کتاب با ذکر ادله‌ای از مالکیت تاریخی ایران بر بحرین آغاز می‌شود. نویسنده تقریباً تمامی منابع معتبر تاریخ و جغرافی اسلام و ایران از جمله تاریخ طبری، اغانی نوشته ابوالفرج اصفهانی، تاریخ گزیده اثر حمدالله مستوفی، معجم‌البلدان از یاقوت حموی و فارسنامه تألیف ابن بلخی را مورد استناد قرار داده و نتیجه‌گیری کرده است که مالکیت مورد پذیرش همگی تاریخ‌نگاران و جغرافیدانان بوده است. 

نفیسی همچنین به پژوهش‌های سر آرنولد ویلسون انگلیسی و کوسن دو پر سوآل فرانسوی درباره بحرین و اذعان آنان به مالکیت ایران بر بحرین نیز اشاره می‌کند. وی پس از مطالعه‌ای گذرا در مورد تاریخ بحرین از عصر باستان تا آغاز قاجاریه، با تفصیل بیشتری تحولات بحرین در عصر قاجاریه را که همزمان با استیلای آل‌خلیفه بر بحرین است، مورد بررسی قرار می‌دهد. یکی از منابع مهمی که در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته رساله‌ای است که حاجی‌عبدالمحمد ملک‌التجار بوشهری در 1268 قمری به فرمان ناصرالدین‌شاه قاجار به نگارش درآورده بود و تحولات بحرین از دوران آغامحمدخان تا 1268 را به گستردگی بررسی کرده بود. افزون بر این رساله، آثار دیپلمات‌های انگلیسی مانند لرد کرزن و سر هنری راولینسون نیز در کتاب مورد استفاده قرار گرفته‌ است. مؤلف با بررسی منابع و استناد به ابراز اطاعت‌های حکومت بحرین از دولت ایران و اعمال فشارهای سیاسی و نظامی دولت انگلیسی برای از میان بردن پیوند بحرین با ایران، تصویری مستند و روشن از دخالت‌های استعمار برای سلب حق حاکمیت ایران بر بحرین ارائه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها