یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
معاون فرهنگی وزیر ارشاد: صنعت چاپ می‌تواند محور دیپلماسی فرهنگی باشد

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش صنعت چاپ در حوزه فرهنگ گفت: صنعت چاپ امروز نقش تاثیرگذاری در پیشبرد اهداف فرهنگی دارد زیرا این صنعت می‌تواند به عنوان محور دیپلماسی فرهنگی عمل کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سید عباس صالحی درباره توسعه صنعت چاپ گفت: باید فضایی در چاپ و نشر ایجاد شود که کارها به خارج از تهران نیز منتقل شود؛ امروز چاپ و نشر می‌تواند محور دیپلماسی فرهنگی باشد. 

وی افزود: معاونت فرهنگی باتوجه به اهمیت چاپ و نشر در اقتصاد و فرهنگ قصد دارد در کشورهایی که بستر فراهم باشد، حضور پیدا کند. همچنین در برنامه‌های جدید دفتر مطالعات و همچنین موسسه خانه کتاب مقرر شده است که بررسی‌های زیرساختی را برای توسعه چاپ و نشر ایجاد کنیم. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: صنعت چاپ یکی از صنایع پُربازده در جهان است و می‌تواند تاثیر خوبی بر توسعه داشته باشد اما متاسفانه تا امروز توجه خاصی به این صنعت نشده است.

محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، با اشاره به روز ملی صنعت چاپ (11 شهریور) گفت: باعث خوشحالی است که امسال روز ملی صنعت چاپ در دهه کرامت قرار دارد و استان‌ها و نهادهای مختلفی برای این روز برنامه‌ریزی کرده‌اند. یکی از این برنامه‌ها در روز 22 شهریور در تهران و در حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از پیشکسوتان برگزار خواهد شد.

وی افزود: امسال انتخاب پیشکسوتان توسط کمیته انتخاب پیشکسوتان و بعد از چندین جلسه بررسی انجام شد.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های جشنواره ملی صنعت چاپ، اظهار کرد: پس از انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره صنعت چاپ از سوی دکتر صالحی، تمرکز بر برگزاری کشوری این جشنواره معطوف شد. طی صحبت‌هایی که در شورای سیاستگذاری جشنواره صنعت چاپ انجام شد به این نتیجه رسیدیم که این جشنواره علاوه بر تهران در 10 استان دیگر نیز برگزار شود.

برازش در توضیح زمان برگزاری مسابقات آثار چاپی، گفت: براساس بررسی مسابقات صنعت چاپ در نقاط مختلف دنیا مقرر شد که اصلاحاتی در برگزاری این مسابقه صورت گیرد و فراخوان آن به‌زودی اعلام خواهد شد. هدف ما این است که برگزیدگان این مسابقه در مراسمی در دهه مبارک فجر یا همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران معرفی شوند.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه‌های این دفتر، اظهار کرد: کتابخانه‌های تخصصی صنعت چاپ که پیش از این قول راه‌اندازی آن را داده بودیم به‌زودی در 10 استان افتتاح خواهد شد تا شاهد وجود منابع تخصصی برای اهالی چاپ باشیم.

وی افزود: البته در کنار اقدامات انجام شده برنامه‌هایی مانند کمک به فضای آموزشی صنعت چاپ، تجهیز چاپخانه‌ها و جمع‌آوری آماری کامل از چاپخانه‌ها را خواهیم داشت. همچنین کمیته رسیدگی به تخلفات بعد از مدت‌ها شروع به فعالیت کرده است.

برازش با اشاره به تور یک روزه خبرنگاران از چاپخانه‌های استان تهران، گفت: روز سه‌شنبه (11 شهریور) به مناسبت روز ملی صنعت چاپ، تور یک روزه‌ای با حضور اصحاب رسانه برگزار خواهیم کرد و در آن جلسه به صورت کامل فعالیت‌های دفتر امور چاپ و نشر را بیان خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌هایش، اظهار کرد: تمام صنایع با صنعت چاپ هویت پیدا می‌کنند و همگی به این صنعت مرتبط هستند، هیچ صنعتی را پیدا نمی‌کنید که از روز نخست زندگی تا آخرین روز زندگی با انسان در ارتباط باشد. در واقع صنعت چاپ یک صنعت کم‌نظیر است که باید برای پیشرفت آن تلاش کرد زیرا اگر این صنعت پیشرفت نکند سایر صنایع نیز نمی‌توانند رشد خود را نمایش دهند. 

جشنواره صنعت چاپ خراسان رضوی در شهریور ماه برگزار می‌شود
سيد سعيد سرابی، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های استان خراسان رضوی برای جشنواره صنعت چاپ، اظهار کرد: در شهريور ماه امسال مراسم روز ملی صنعت چاپ را با هدف تجليل از پيشكسوتان و دست‌اندركاران چاپ استان برگزار می‌کنیم و به‌زودی زمان دقیق برگزاری جشنواره اعلام خواهد شد.

وی افزود: سعی خواهیم کرد که در این جشنواره بخش‌های متنوعی مانند جشن، تجلیل از پیشکسوتان و اهالی صنعت چاپ و مسابقات آثار چاپی را داشته باشیم.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان رضوی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ از سوی مسئولان استان خراسان رضوی، گفت: خوشبختانه صنعت چاپ در استان شرایط خوبی دارد و همه پذيرفته‌اند كه چاپ يک صنعت فرهنگی فرابخشی است و همه صنايع برای بقای خود به چاپ نياز دارند.

سرابی با اشاره به احتمال واگذاری انتشار کتاب‌های درسی استان خراسان به چاپخانه‌های این استان گفت: به دنبال اين هستيم كه چاپ كتاب‌های درسی استان خراسان رضوی در صورت امكان به چاپخانه‌های استان واگذار شود كه هم باعث اشتغال‌زايی بيشتر در استان می‌شود و هم افزايش گردش سرمايه در پی خواهد داشت.

صنعت چاپ نیاز به علم مدیریت دارد
آرش سپاس مقدم، مدرس و کارشناس صنعت چاپ با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار صنعت چاپ در سایر صنایع گفت: اکنون صنعت چاپ به عنوان پایه و اساس اقتصاد و فرهنگ در دنیا شناخته شده است زیرا به هر صنعت یا هنری که نگاه می‌کنیم بخشی از آن صنعت یا هنر به صنعت چاپ متصل شده است.

وی افزود: با بررسی این صنعت متوجه خواهید شد که در حال حاضر این صنعت با کاهش تقاضا روبه‌روست. یکی از دلایل رکود صنعت چاپ بالا بودن مواد اولیه است و دلیل بعدی را می‌توان به عدم پویایی صنف مربوط دانست.

این کارشناس صنعت چاپ با اشاره به وضعیت فعلی صنعت چاپ کشور افزود: اکثر بافت صنعت چاپ کشور سنتی است زیرا به علم مدیریت، تبلیغات و تکنولوژی توجه نمی‌شود درحالی که هزینه سنگینی را برای اداره چاپخانه‌ها پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز صنعت چاپ بیش از هر زمانی نیاز به مدیریت در حوزه‌های خرید، فروش، بازاریابی و تبلیغات دارد. برخی چاپخانه‌ها بدون بررسی نیازهای خود اقدام به خرید ماشین 6 رنگ کرده‌اند در حالی که یک ماشین تک رنگ یا دورنگ نیازشان را برطرف می‌کند.

سپاس مقدم در توضیح راهکارهای بیرون رفت از این فضا گفت: بهترین راهکار حمایت از صنعت چاپ این است که به‌جای حمایت از شرکت‌های واردکننده از چاپخانه‌های موجود حمایت کنیم. البته صنعت چاپ به تمامی صنایع وابسته است و تا زمانی که وضعیت سایر صنایع بهبود نیابد، نمی‌توان انتظار پیشرفتی در صنعت چاپ داشت.

این مدرس صنعت چاپ افزود: دولت یازدهم با کنترل بازار توانست جلوی افزایش قیمت‌های محصولات چاپی را بگیرد اما متاسفانه تقاضا کم است و این باعث کاهش بازده چاپخانه‌ها شده است. حمایت از صنعت نشر نیز یکی از راهکارهای توسعه صنعت چاپ است زیرا در صورت افزایش فعالیت‌های نشر، صنعت چاپ نیز رونق می‌گیرد.

سپاسی مقدم با اشاره به برگزاری هر ساله جشنواره صنعت چاپ اظهار کرد: برگزاری مسابقات آثار چاپی یکی از نقاط قوت جشنواره صنعت چاپ است اما به شخصه اعتقاد دارم که تعداد برگزیدگان باید کاهش یابد تا ضمن سخت شدن فضای رقابت، ارزش مقام برگزیدگان را نیز چند برابر کنیم. همچنین در این جشنواره باید از اهالی سایر صنایع نیز دعوت کنیم زیرا نیاز است که توانایی‌های خود را به سایر صنایع معرفی کنیم.

وی افزود: حمایت همیشه به شکل مادی نیست و گاهی نیاز است که از یک صنعت حمایت تبلیغاتی، دانشی و اطلاعاتی شود تا بستر توسعه و پیشرفت فراهم شود.

توجه به صنعت چاپ می تواند مشکل بیکاری را حل کند
حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره صنعت چاپ و جایگاه آن در جهان اظهار کرد: بعد از آمدن رسانه‌های دیجیتال شمارگان کتاب پایین آمد و صنعت چاپ در بخش نشر با مشکلاتی روبه رو شد اما آمدن رسانه‌های دیجیتال نباید دلیل اصلی رکود این صنعت در کشور باشد زیرا هنوز مردم علاقه زیادی به استفاده از کتاب و مطبوعات به شکل چاپی دارند.

وی در ادامه با اشاره به نقش تاثیرگذار صنعت چاپ درحل مشکل بیکاری گفت: توجه به صنعت چاپ می‌تواند مشکل بیکاری را حل کند زیرا با نگاهی به این صنعت در سایر کشورها متوجه می‌شویم که صنعت چاپ در اشتغال نقش مهمی را ایفا می‌کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در توضیح مشکلات این صنف بیان کرد: متاسفانه تا به امروز توجه جدی به این صنعت نشده زیرا وحدت لازم میان مسئولان دولتی و صنفی هنوز وجود ندارد.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: اگر به فعالیت‌های صنف چاپ دقت کنید متوجه خواهید شد که این صنف برای همه صنایع تبلیغ می‌کند اما برای خودش نه. هیچ وقت شاهد تبلیغات لازم برای معرفی این صنف به جامعه نبوده‌ایم و این یک نقص محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به ارائه راهکاری برای حل مشکلات این صنف پرداخت و گفت: باید وضعیت این صنعت را ریشه‌یابی کرد زیرا این صنعت یکی از پردرآمدترین صنایع دنیاست اما در کشور ما این طور نیست و تعداد زیادی چاپخانه در چند سال اخیر تعطیل شده‌اند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمادگی مجلس برای برگزاری نشست با اهالی چاپ گفت: قطعاً کمیسیون فرهنگی آمادگی برگزاری نشست با اهالی صنعت چاپ را دارد زیرا آینده صنعت چاپ برای مجلس مهم است.

رشته چاپ در مراکز علمی و کاربردی اصفهان راه اندازی خواهد شد
حجت الاسلام  محمد قطبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به سفر مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان اصفهان اظهار کرد: مهندس برازش در سفر به استان اصفهان از تعداد زیادی از چاپخانه‌های استان بازدید کردند و خوشبختانه نشست بسیار خوبی را نیز با اهالی و مسئولان صنعت چاپ استان داشتند.

وی در توضیح دستاوردهای این سفر گفت: با حمایت مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی رشته چاپ در مراکز علمی و کاربردی استان راه اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم دوره آموزش آکادمیک صنعت چاپ را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت برگزار کنیم.

حجت الاسلام قطبی ادامه داد: باید روی بحث آموزش صنعت چاپ تمرکز کنیم زیرا اگر خواهان گسترش صنعت چاپ هستیم، موضوع آموزش آکادمیک یکی از زیرساخت‌های اصلی این صنعت است.

مدیرکل ارشاد استان اصفهان درباره وضعیت صنعت چاپ استان اصفهان اظهار کرد: برخی مطبوعات و کارهای چاپی استان‌های دیگر در اصفهان انجام می‌شود زیرا چاپخانه‌های بزرگ و مجهزی در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند. در واقع می‌توان گفت که استان اصفهان در حوزه صنعت چاپ پس از تهران، قم و تبریز در مکان چهارم قرار دارد.

وی در ادامه افزود: در کنار این چاپخانه‌های بزرگ، چاپخانه‌های کوچکی نیز وجود دارند که به شیوه سنتی اداره می‌شوند و با مشکلاتی نظیر مالیات، ارزش افزوده، گرانی اجاره بها، انرژی و مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند. در جلسه با مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر این موضوع را پیگیری کردیم و امیدواریم که این مشکلات به سرعت برطرف شود.

* در این باره بخوانید:
(1) رئیس بخش مسابقات علمی جشنواره صنعت چاپ معرفی شد (اینجا)
(2) برازش: نمایشگاه دایمی آثار چاپی در وزارت ارشاد برپا می‌شود/ایران عقیده: کیفیت باید اولویت صنعت چاپ باشد (اینجا)
(3) آمادگی آذربایجان شرقی برای برگزاری «جشن خانواده صنعت چاپ» (اینجا)
(4) طرح بانک اطلاعات چاپخانه‌‌های کشور اجرا می‌شود/ انتصاب رئیس بخش تقدیر از پیشکسوتان و کارآفرینان صنعت چاپ (اینجا)
(5) استقبال استان‌های کشور از برگزاری «جشن خانواده صنعت چاپ»/ صنعت چاپ باید به فکر صادرات باشد (اینجا)
(6) انتصاب رییس بخش مسابقات تخصصی آثار چاپی جشنواره صنعت چاپ/ سوری: صنعت چاپ در سکوی پرتاب قرار دارد (اینجا)
(7) حمایت مجلس از صنعت چاپ کشور/ آمادگی 10 استان برای برگزاری «جشن خانواده صنعت چاپ» (اینجا)
(8) آثار شرکت کننده در جشنواره صنعت چاپ از راه رسیدند (اینجا)
(9) نتایج مسابقات علمی چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ آذرماه اعلام می‌شود. (اینجا)
(10) آمادگی استان همدان برای برگزاری جشنواره صنعت چاپ/دولت یازدهم با تدبیر خود امید را به صنعت چاپ برگرداند. (اینجا)
(11) نخستین نشست انتخاب پیشکسوتان برتر چاپ، فردا برگزار می‌شود /باید تحرک را به صنعت چاپ بازگرداند. (اینجا)
(12) پوستر چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ طراحی شد (اینجا)
(13) تور یک‌روزه خبرنگاران فرهنگ و کتاب برای دیدار از چاپخانه‌ها (اینجا)
(14) دمیرچی: پیشکسوتان حوزه چاپ، سرمایه‌های پنهان این صنعت هستند(اینجا)
(15) 19 پیشکسوت و کارآفرین به دور نهایی جشنواره صنعت چاپ راه یافتند / صنعت چاپ پایه و اساس توسعه فرهنگ و اقتصاد (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط