شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹

کتاب «چیستان مقبول دیروز، مغفول امروز» نوشته سید علیرضا هاشمی از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انتشارات سروش، فولکلور یا ادبیات عامیانه، ترانه ها، امثال، باورها، افسانه ها، چیستان ها و هر آنچه را  از فرهنگ و ادبیات سال‌های دور به یادگار مانده است، شامل می‌شود.

چیستان‌ها از دیرباز میان اقوام بدوی و مردم جوامع سنتی و پیشرفته جهان شناخته شده بودند و به کار می رفتند. به همین دلیل فولکلور همه اقوام جهان سرشار از چیستان است.

این کتاب با هدف آشنایی مخاطبان با دو مقوله چیستان و معما و منابع قابل دسترس در این دو موضوع نوشته شده است. در مقدمه این اثر به 9 مرجع درباره چیستان اشاره شده است.

بخش نخست کتاب دارای دو مقاله، یکی به نام چیستان و دیگری به نام معماست که با استفاده از منابع و ارجاعات انتهایی آن‌ها ، این دو موضوع تدوین شده‌اند. در بخش دوم نیز با استفاده از اسناد موجود در رادیو، نمونه‌ چیستان‌های موجود در این رسانه طبقه بندی و بازنویسی شده‌اند. در این بخش خواننده با نمونه هایی از  چیستان‌های گیاهی و جانوری، چیستان‌های مربوط به انسان، چیستان‌های مادی و مربوط به زندگی، چیستان های پدیده های طبیعی، چیستان های امور انتزاعی و مقدس و چیستان های متفرقه آشنا می شود. در پایان کتاب پاسخ هر چیستان با ذکر نام راویان آن بیان شده است.

«چیستان؛ مقبول دیروز، مغفول امروز» در 160 صفحه با شمارگان دوهزار و 400 نسخه و بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها