پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰
ارزیابی هوش هیجانی با کمک یک کتاب

«هوش هیجانی خود را بشناسید»عنوان کتابی است که فیلیپ کارتر آن را تالیف کرده و محمود امیری‌نیا با همکاری مشترک پریسا آقازاده آن را به فارسی برگردانده است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مولف در این کتاب با طرح و تدوین 22 آزمون هوش هیجانی در نظر دارد افراد و هیجان آنها را بر مبنای روانشناسی شخصیت ارزیابی ‌کند.

هوش هیجانی، با علامت اختصاری(EI) به توانایی، ارزیابی و تشخیص و مدیریت هیجان در خود، دیگری و گروه گفته می‌شود و توسط یک شاخص ارزیابی به نام «ضریب هوش هیجانی» یا 
(EQ) مشخص می‌شود.

مفهوم هوش هیجانی را نمی‌توان به‌راحتی و به شکل سنتی و کلاسیک اندازه‌گیری کرد زیرا هوش هیجانی به همراه شخصیت فرد، رشد و تکامل می‌یابد که کار ارزیابی را برای مصاحبه‌های آموزشی، شغلی و استخدامی یا سرمایه‌گذاری‌های تجاری و حرفه‌ای سخت می‌کند.

22 آزمون طراحی شده در این کتاب از سوی کارتر یک سنجش علمی و کاربردی است که به شیوه‌ای مدرن و قابل استفاده برای عموم طرحی شده است.

هوش هیجانی چیست؟
هوش هیجانی، در اواسط سال‌های 1990 توسط «دانیل گلمن» جان گرفت و در سال‌های 1970 و 1980 با کارهایی که «هوارد گاردنر» در دانشگاه هاروارد و پژوهش های پیتر سالووی و جان مایر از نیو‌هم شایر انجام گرفت، توسعه پیدا کرد.

کسی که دارای هوش هیجانی بالایی است، قادر است احساسات و هیجان‌های دیگران را نیز تشخیص دهد و به خوبی از آنها استفاده کند تا روابط اثربخشی را رقم بزند.





اندازه‌گیری هوش هیجانی
مفهوم هوش هیجانی را نمی‌توان به راحتی و به شکل سنتی و کلاسیک اندازه‌گیری کرد. به دلیل آنکه هوش هیجانی بنا بر شخصیت فرد، رشد و تکامل می‌یابد و همین امر کار را برای مصاحبه‌های شغلی و استخدامی یا حتی سرمایه‌گذاری‌های تجاری برای انتخاب افراد  حرفه‌ای سخت می‌کند.

اگر چه امروزه روش‌های شناختی رفتاری کمک بسیاری را در تعیین و ارزیابی هوش هیجانی کرده است، اما گرفتن نمره بالا در این آزمون‌ها به تنهایی نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت کسی باشد. به همین دلیل مربیان و کارفرمایان نیاز دارند که مدام درباره افراد، ارزیابی‌ها و پرورش مولفه‌های پایش و شایستگی و ایجاد انگیزه غافل نشوند.

«هوش هیجانی خود را بسنجید» به تازگی از سوی انتشارات آراسته در 240 صفحه، به بهای ده‌هزار تومان منتشر شده و در اختیار کارشناسان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها