یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
آیین یادبود بنیانگذار نشر کارنامه/ رونمایی از امکانی جدید برای فارسی زبانان

آیین یادبود «محمد زهرایی» بنیانگذار نشر کارنامه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. در این مراسم از امکانی جدید برای فارسی زبانان رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «روزبه زهرایی» درباره آیین یادبود پدر گفت: این مراسم عصر دوشنبه 27 مرداد ماه جاری با حضور نویسندگان، ناشران، اهالی فرهنگ و قلم در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

زهرایی افزود: در این مراسم «احمد مسجد جامعی» به عنوان سخنران آیین یادبود مدیر نشر کارنامه دعوت شده است. ضمن اینکه پیام «محمد علی موحد» و «عبدالمجید معادیخواه» درباره شخصیت فرهنگی و ادبی مرحوم «محمد زهرایی» قرائت خواهد شد.

به گفته خانواده زهرایی در این آیین از امکانی جدید در عرصه نشر و فرهنگ برای فارسی زبانان رونمایی خواهد شد.


«محمد زهرایی» متولد ۱۳۲۸ مشهد ناشر و ویراستار ایرانی بود. او مدیر انتشارات «نیل» و «کارنامه» و از ناشران خلاق و صاحب سبک بود.

زهرایی در دورانی که ساکن مشهد بود کتابفروشی کوچکش در خیابان سعدی مشهد پاتوق اهل کتاب و روشنفکران آن دوره از جمله دکتر «علی شریعتی» بود.

وی کار نشر و کتاب را از جزئی‌ترین امور چاپ و نشر شروع کرد و در سال‌های میانی دهه ۴۰ در شکل‌دهی و بالاندن انتشارات «نیل» نقش بسزایی داشت.

برخی از رمان‌های شاخص جهان از جمله «دن کیشوت» با ترجمه «محمد قاضی» یا آثار نویسندگانی چون م. به‌آذین حاصل همکاری زهرایی با این افراد در انتشارات نیل بود.

زهرایی در سال‌های میانی دهه شصت به انتشار آلبوم‌های موسیقی روی آورد که آلبوم بیداد با صدای «محمدرضا شجریان» و آهنگسازی «پرویز مشکاتیان» و برخی دیگر از آثار شاخص این دهه حاصل ذوق‌ورزی‌های او بود.

محمد زهرایی از سال‌های پایانی دهه شصت انتشارات کارنامه را راه‌اندازی کرد که حاصل آن برخی از شاخص‌ترین کتاب‌های تاریخ نشر به شمار می‌رود.

حافظ به سعی «سایه» تالیف «هوشنگ ابتهاج»، «خواب آشفته نفت» و شرح «فصوص الحکم» هر دو تالیف دکتر «محمدعلی موحد» و قبله عالم، ناصرالدین شاه قاجار و پادشاهی ایران نوشته «عباس امانت» از مهم‌ترین کتاب‌های نشر کارنامه با مدیریت وی بود.

اما شاید مشهورترین کتاب نشر کارنامه کتاب «مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز» نوشته «نجف دریابندری» با همکاری همسرش «فهیمه راستکار» بود. این کتاب آشپزی دوجلدی با وجود قیمت بالای آن حدود 20 بار به چاپ مجدد رسیده است.

آقای زهرایی همچنین مدیریت کتابفروشی شهر کتاب شعبه خیابان نیاوران را نیز برعهده داشت که یکی از محبوب ترین کتابفروشی‌های شمال تهران برای کتاب‌دوستان بود.

مدیر نشر کارنامه را که در میان نویسندگان و ناشران به وسواس خاص و دقت نظر برای انتشار کتاب مشهور بود شاید تنها ناشری بتوان دانست که کتاب‌های انتشاراتی خود را تماما می‌خواند و در ویرایش و پاکیزه سازی آنها نقشی جدی و تعیین کننده داشت.

رایزنی و گفت‌وگو با نویسندگان و مترجمان آثاری که خود انتشار می‌داد جزو ضروریات کاری او بود. فراهم کردن اسناد و کتاب‌های موردنیاز مولف و همکاری و همراهی مستمر با او نیز در زمره خصوصیات این ناشر باسابقه به شمار می‌رفت.

محمد زهرایی ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ در پی سکته قلبی درحالی که پشت میز کار خود مشغول کار بود درگذشت.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به مناسب نخستین سالگرد درگذشت مدیر نشر کارنامه در روزهای آینده یادنامه‌ای برای گرامیداشت این شخصیت فرهنگی منتشر خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها