شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
خوی مخملین و غزل ابریشمین مشفق کاشانی، در تورق تاریخ دلدادگی‌ها جاودانه خواهد ماند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به مناسبت نکوداشت مشفق کاشانی، زبان زنده‌ این شاعر را چشمه مروارید معرفت برشمرده و گفته است: بی‌شک خوی مخملین و غزل ابریشمین مشفق کاشانی، در تورق تاریخ دلدادگی‌ها و مهربانی‌ها جاودانه خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این پیام که از سوی «همایون امیرزاده»، مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده شد، آمده است:

«به نام خداوند جان و خرد کزاین ‌برتر اندیشه برنگذرد
نعمت کام جستن از اندیشیدن و هم سخنی با کلمات، موجب شکر حضرت احدیت است که در صفحه و ملک، انسان و قلم هم صحبت یکدیگرند. از همین‌روست که هیچ دانایی دون نمی‌گردد و هیچ دونی به دانایان نمی‌ماند. 

در این جلمه، شاعران، صاحبان سریر سرور و فاتحان فلات غرورند، آگاهان سِر امانت و رمزگشایان غیبت و حضورند. 
 
در بخش دیگری از این پیام آمده است: و شعر؛ شیواترین شور شهودی است که در هیأت نوایی از نغمات عالم والا، ولایت امنِ جان آدمی را به ولوله دعوت می‌کند. 

در آفرینش این عرشی‌ترین کلام فرشیان، زبان زنده‌ی شاعر، چشمه مروارید معرفت است که از حکمت و ذوق و زلالی طربناکی جهان را آکنده می‌کند چه این‌که زمین خالی است از تلذذ ذوق، اگر شاعران در بزم شهرآشوبان شیدایی، قلم و زبان برنیارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت گرامیداشت شاعران در این پیام آورده است: براین باوریم که گرامیداشت شاعر هوشیار زمان آگاه، سیرانفسی است در دوران وداع با ظلمات و عروجی است به سمت سپیده‌ی کلمات.

پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و رجعت هنرمندان ایرانی و پارسایان پارسی‌گو به گنجینه‌های نیاکان نیک فطرت، فرصتی فرخنده را پیش‌رو نهاد تا دگرباره در شعر بشکوه پارسی، نور و نیکی، روشنای ضمیر آدمیان روزگار باشد.

آثار استاد عباس کی‌منش (مشفق کاشانی)جلوه‌ای از جاذبه جلال حال نفحات و سکنات در دلربای دری و شعر شیرین پارسی است که آسمانی‌ترین قله‌های معارف ناب شیعی را در فراخنای فلات فرهنگی ایران ادب‌مند، به اهتراز درآورده است.

بی‌شک خوی مخملین و غزل ابریشمین مشفق کاشانی، در تورق تاریخ دلدادگی‌ها و مهربانی‌ها جاودانه خواهد ماند. اینجانب به همه دست‌اندرکاران نکوداشت حریم حرم قلم دست مریزاد می‌گویم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط