دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
«پولی» شدن یا «رایگان» ماندن شابک در وزارت ارشاد درحال بررسی است

مدیرعامل موسسه خانه کتاب از باز شدن پرونده‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف بررسی نحوه تعامل حقوقی و قانونی با موضوع پولی شدن شابک، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) چندی پیش گفت‌وگویی از محسن پرویز در یکی از رسانه‌‌ها با موضوع شابک مبنی بر این‌که «دریافت هزینه شابک باید مصوبه مجلس را داشته باشد» منتشر شد.

«ایبنا» به منظور آگاهی از شرایط پولی شدن شابک، با دکتر نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت‌وگو کرد.

وی در این باره عنوان کرد: از منطق علمی و ادبیات اخلاقی و متناسب دکتر محسن پرویز درباره شرایط پولی شدن شابک بسیار سپاسگزارم. نکته‌ای که دکتر پرویز در این باره اظهار کردند باعث شد ما به سمت باز کردن یک پرونده حقوقی قانونی با هدف بررسی موضوع شابک حرکت کنیم.

میرزایی افزود: پیش از این برداشت ما چنین بود که اصل ملحق شدن به معاهدات بین‌المللی به ارتباط کلان در دستگاه‌های مقننه و اجرایی در سطح کلان نیاز دارد و نیازی نمیدیدیم که این قراردادها از نظر جزئیات مالی  باید به سمت مصوبات مجلس بروند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: تصور ما این بود که در عین این‌که پیوستن به معاهدات بین‌المللی به نهادهای کلان نیاز دارد اما آیین‌نامه‌های اجرایی و جزئی این معاهدات در اختیار و چارچوب نهادهای مجری و عملیاتی است و دیگر نیازی به مصوبات مجلس ندارد.

وی توضیح داد: با توجه به تاکید و دستور دکتر صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، پرونده‌ای با هدف بررسی نحوه تعامل حقوقی و قانونی با مسأله پولی شدن شابک در بخش‌های حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز کرده‌ایم.

میرزایی با بیان این‌که تحقیقات لازم در این پرونده اکنون در جریان است، گفت: اگر نتایج تحقیقات این باشد که باید مجلس پولی شدن شابک را مصوبه کند، باید دولت به دنبال ارائه لایحه باشد اما اگر نتایج تحقیق نشان دهد که در این زمینه مصوبه مجلس نیاز نیست، یعنی پولی شدن شابک تنها به اجازه و موافقت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد یا در سطح کلان‌تر یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز دارد، باید سلسله گفت‌وگوهای جدی با صنوف مختلف نشر با هدف مشخص کردن سقف (میزان) قیمت شابک برگزار کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط